Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació Sense Ajuda
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,3 KB
1.1. Quèsónels SAAC senseajuda? Elssistemesaugmentatius i alternatius de comunicaciósenseajuda (SAAC) sónaquellssistemes que No necessitencapsuportfísic o Material.
PARLA + GESTOS
1.2 A qui es dirigeix?
Estandestinats a la intervenció en persones amb
Discapacitat auditiva
Ésconvenientcomençar en la primera infància.
(atencióprimerenca).
TINGUES-HO EN COMPTE!
La sordesa no Afecta la capacitatintel.Lectual de la Persona ni La sevahabilitat per aprendre.
Malgrat,elretard en El desenvolupament del llenguatgepotcausar Retard Escolar.
1.3 Elsdiferents SAAC senseajuda
La llengua de signes és el mètode gestual per naturalesa. Serànecessariintroduirprèviament
l´alfabetdactilològic.
QELS MÈTODES ORALISTES
Persegueixen Cercar la majorcompetènciapossible En el llenguatge oral
Prioritzen el componentcomunicatiu.
Argumenten que el llenguatge oral és el mésutilitzat per
totes les societats i el seuús facilita la integraciód´aquestes
persones.
SAAC SENSE AJUDA
Gestualistes: Alfabet dactòlilogic, llengua de signes
Oralistes: Auditiu pur, lectura labiofacial, paraula completada, mètodes bimodals
1.4 Condicions per a l´elecciód´undeterminat SAAC
-Com a element de desenvolupamentintel.Lectual
FACTORS EN L´ELECCIÓ
2. L´ALFABET DACTILOLÒGIC
L´alfabetdactilològicconsisteix en Reproducir les lletres de l´alfabet a Través signsfetsamb les mans.
La lletra i el signe manual es corresponen:
inferior de comunicació.
La llengua de signes no és un llenguatge universal.
A cada país les llengües de signes sóndiferents.
Al nostre país (LSE), hi han diferentsvariants.
A Catalunya, tenim la LSC que disposad´autonomia
normativa en el seuàmbit territorial.
- La llengua de signes utilitza el canal gestual-visual.
- El llenguatge oral utilitza el canal vocal-acústic.
No existeixenconjugacions.S´utilizanomésl´infinitiu.
“ La nena va jugar ahir a la pilota”:
“ Ahir nena jugar pilota”.
Elsnensaprenen primer el referent – signe- i després
el seusignificat.
4. MÈTODES ORALISTES
4.1 EL MÈTODE AUDITIU PUR
Elssistemesaugmentatius i a
El mètodeauditiupur Se centra en treballarintensamentles Restes auditives, senseajudavisual
S´aplicanomés a persones ambsordeseslleugeres o
moderades.
La seva resta auditiva elspermet un desenvolupament
ple.
Aquest Sistema pot requerir de la implantaciód´uns
dispositius o pròtesisdestinats a aprofitarelsresidus
auditius.( audífons).
l
4.2 LA LECTURA LABIOFACIAL
La Lectura labiofacialconsisteix en Captar la informació de La persona amb la quals´interactua a Través de la vista, interpretant la Lectura de llavis i la Cara.
L´utilitzanles persones que tenen adquirir el
llenguatge.
4.3 LA PARAULA COMPLEMENTADA / CUED SPEECH
La paraula Complementada és un Sistema augmentatiu de comunicaciósenseajuda que Fa possible la percepció
Consisteix en una sèrie de movimentsmanuals- kinemes-
utilitzats en combinacióamb la lectura labiofacial.
Cada so ha de ser llegitalsllavis, perquèelscomplements
gestuals per si sols, no aporten informació per desxifrar
cap so de la parla.
5. EL MÈTODE BIMODALEngloben Un conjunt de sistemescomunicatiusconsistents en utilitzarsimultàniament dos codis-la Parla i els Signes- per expressar el mateixsignificat.
Utilitzat per persones sordes o ambdeficiènciesgreus
per expressar-se.
Utiliza duesvies:
SUBJECTE + VERB + COMPLEMENT