Sistemes Augmentatius i Alternatius de Comunicació Sense Ajuda

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,3 KB

1.1. Quèsónels SAAC senseajuda? Elssistemesaugmentatius i alternatius de comunicaciósenseajuda (SAAC) sónaquellssistemes que No necessitencapsuportfísic o Material.

PARLA + GESTOS

1.2 A qui es dirigeix?

Estandestinats a la intervenció en persones amb

Discapacitat auditiva


Ésconvenientcomençar en la primera infància.     

(atencióprimerenca). 

TINGUES-HO EN COMPTE!

La sordesa no Afecta la capacitatintel.Lectual de la Persona ni La sevahabilitat per aprendre.

Malgrat,elretard en El desenvolupament del llenguatgepotcausar Retard Escolar.

1.3 Elsdiferents SAAC senseajuda

QELS MÈTODES GESTUALS: Proposen que Les funcionspròpies del llenguatge es facin a Través de signes, bàsicamentmanuals i facials.

La llengua de signes és el mètode gestual per naturalesa. Serànecessariintroduirprèviament

l´alfabetdactilològic. 

QELS MÈTODES ORALISTES

Persegueixen Cercar la majorcompetènciapossible En el llenguatge oral

Prioritzen el componentcomunicatiu.

Argumenten que el llenguatge oral és el mésutilitzat per

totes les societats i el seuús facilita la integraciód´aquestes

persones.

SAAC SENSE AJUDA

Gestualistes: Alfabet dactòlilogic, llengua de signes 

Oralistes: Auditiu pur, lectura labiofacial, paraula completada, mètodes bimodals

1.4 Condicions per a l´elecciód´undeterminat SAAC

Q FINALITAT
-Com a element de comunicació

-Com a element de desenvolupamentintel.Lectual

FACTORS EN L´ELECCIÓ

-Si la persona ha aconseguit un nivellsimbòlic en el seullenguatge: si la deficiència es produeixdesprésd´haveradquiritaquestsconeixements.
-Si la persona no ha aconseguit un nivellsimbòlic del llenguatge.

2. L´ALFABET DACTILOLÒGIC

L´alfabetdactilològicconsisteix en Reproducir les lletres de l´alfabet a Través signsfetsamb les mans.

La lletra i el signe manual es corresponen:

-A cada lletra li correspon un signe concret i a cada signe, una lletra concreta.
-Es realitzenamb una sola mà.
-Es complementtenambl´articulació vocal.
}Ésmolt útil per:
-Desxifrarparaulesestranyes.
-Representar paraules que no disponen de signe específic ( noms propis).
-Per representar sigles ( ONU, ONG)….
3. LA LLENGUA DE SIGNES
La Llengua de Signes és un Sistema de comunicació visual, gestual i no oral específic de La comunitat de persones sordes. Durantmoltsanys ha estat considerada com una manera

inferior de comunicació.

La llengua de signes no és un llenguatge universal.

A cada  país les llengües de signes sóndiferents.

 Al nostre país (LSE), hi han diferentsvariants.

A Catalunya, tenim la LSC que disposad´autonomia

normativa en el seuàmbit territorial.

}LA GRAMÀTICA DE LA LLENGUA DE SIGNES
-Finalitatàla comunicació entre les persones.
-Diferències entre la llengua de signes i la llengua oral:

  - La llengua de signes utilitza el canal gestual-visual.

  - El llenguatge oral utilitza el canal vocal-acústic.

}El lèxic de la llengua de signes.
-Signes dícticsàrepreentanallò al que es fa referència.
-Signes representatiusàutilitzen la mímica natural.
-Signes arbitrarisàla sevarepresentació no té relació directa amb el que signifiquen.
-La conjungaciódelsverbs.

No existeixenconjugacions.S´utilizanomésl´infinitiu.

“ La nena va jugar ahir a la pilota”:

“ Ahir nena jugar pilota”.

}L´aspectepragmàtic de la llengua de signes.

Elsnensaprenen primer el referent – signe- i  després

el seusignificat.

4. MÈTODES ORALISTES


4.1 EL MÈTODE AUDITIU PUR

Elssistemesaugmentatius i a

El mètodeauditiupur Se centra en treballarintensamentles Restes auditives, senseajudavisual

S´aplicanomés a persones ambsordeseslleugeres o

moderades.

La seva resta auditiva elspermet un desenvolupament

ple.

Aquest Sistema pot requerir de la implantaciód´uns

dispositius o pròtesisdestinats a aprofitarelsresidus

auditius.( audífons).

l

4.2 LA LECTURA LABIOFACIAL

La Lectura labiofacialconsisteix en Captar la informació de La persona amb la quals´interactua a Través de la vista, interpretant la Lectura de llavis i la Cara.

L´utilitzanles persones que tenen adquirir el

llenguatge.

¢Aspectes per afavorir la comprensió de la lectura facial:
-Ha d´articular-se clarament, correctament i a velocitat moderada.
-S´ha de parlar amb una il.Luminacióadequada.
-S´ha de procurar parlar de prop.
-S´han de construir frases senzilles i amb la correcta gramàtica.
-Elsexerciciss´han de practicar de front, de perfil i de mig perfil.

4.3 LA PARAULA COMPLEMENTADA / CUED SPEECH

La paraula Complementada és un Sistema augmentatiu de comunicaciósenseajuda que Fa possible la percepció

Consisteix en una sèrie de movimentsmanuals- kinemes-

utilitzats en combinacióamb la lectura labiofacial.

Cada so ha de ser llegitalsllavis, perquèelscomplements

gestuals per si sols, no aporten informació per desxifrar

cap so de la parla.

5. EL MÈTODE BIMODALEngloben Un conjunt de sistemescomunicatiusconsistents en utilitzarsimultàniament dos codis-la Parla i els Signes- per expressar el mateixsignificat.

Utilitzat per persones sordes o ambdeficiènciesgreus

per expressar-se.

-Contribueix al desenvolupament de la llengua oral.
-Utilitzamètodessignats: aprofitaelsinstruments que li brinda la llengua de signes.
}CARACTERÍSTIQUES DEL SISTEMA BIMODAL

Utiliza duesvies:

-La paraula parlada.
-El signe manual.
-Segueixl´estructurasintàctica del llenguatge oral.

SUBJECTE + VERB + COMPLEMENT


Entradas relacionadas: