Sistemes Anticontaminació en Motors Otto i Dièsel

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,72 KB

Anticontaminació: Combustió Otto i Dièsel

Combustió Otto

  1. Actualment no es pot aconseguir una combustió perfecta perquè es modifica molts cops la relació aire-combustible, la qual cosa fa que la combustió es produeixi amb falta d'O2 (rica) o amb excés d'O2 (pobre).
  2. Treballar a règims elevats redueix el temps per completar les reaccions químiques i, per tant, resten partícules d'HC sense combustionar.
  3. Les elevades temperatures amb mescla pobra faciliten la fabricació de NOx.

Combustió Dièsel

La combustió es realitza de forma espontània, i hi ha una autoencesa degut a les altes pressions que es donen al final de la fase de compressió. El combustible s'injecta al final de la compressió, s'autoencén, i cal un excés d'aire amb una relació de combustible/aire 1:25. Amb aquest excés d'aire obtenim una combustió perfecta.

Sistemes Anticontaminació

Cambres de Combustió

La forma de la cambra de combustió influeix en l'emissió d'HC no cremats.

  • Superfície gran/irregular: més HC no combustionats
  • Superfície petita/compacta: menys HC no combustionats

Escalfament dels Col·lectors d'Admissió

Té l'objectiu de reduir el temps d'aquesta fase. Es pot aconseguir, per exemple, amb col·lectors d'escapament enganxats als d'admissió o amb resistències temporitzades al col·lector.

Distribuïdor Variable

Modifica les cotes d'obertura/tancament de les vàlvules i la seva alçada. Pot actuar sobre:

  1. Una variant de la fase de l'arbre de lleves.
  2. L'alçada de les vàlvules.
  3. Una combinació de les dues anteriors.

Col·lectors d'Admissió Variable

Col·lectors amb dos conductes de diferent longitud controlats per una vàlvula de papallona (VDP) amb dos camins. Quan el motor funciona a baix règim, fa servir el camí llarg, i quan està a alt règim, l'altra VDP.

Recirculació dels Gasos d'Escapament

Fa recircular els gasos del col·lector d'escapament al col·lector d'admissió. Redueix principalment el NOx. Reenvia els gasos d'escapament, redueix la quantitat d'O2 a l'admissió provocant un descens de la temperatura i la pressió en la combustió. Controlat per la UCE. Actua a mitja càrrega.

Injecció d'Aire Secundari a l'Escapament

Sistema que actua en l'arrencada en fred i la fase d'escalfament. S'injecta aire fresc al col·lector d'escapament que oxida una part del CO i una part dels components.

Sonda Lambda

Sensor electroquímic que detecta el contingut d'O2 dels gasos d'escapament. Envia un senyal a la UCE perquè modifiqui la injecció de combustible en funció de l'O2 detectat. El principi de funcionament es basa en la conductivitat de materials ceràmics en presència d'oxigen.

Injecció de Benzina

Mecànica i Funcionament

El sistema d'alimentació de combustible impulsa la benzina des del dipòsit a les vàlvules d'injecció a una pressió regulada:

  • Electrobomba: Impulsa el combustible a uns 3,5 bars.
  • Filtre de combustible: Filtra el combustible que va pel circuit d'alimentació.
  • Tub distribuïdor o rampa d'injecció: Garanteix la pressió constant a tots els injectors i acumula volum de combustible.
  • Regulador de pressió: Connectat al final de la rampa d'injecció, regula la pressió entre 2,5 i 3 bars en funció del fabricant.
  • Injectors: Controlats per la UCE mitjançant un senyal que determina el temps d'obertura entre 1 i 1,5 mil·lisegons.

Electromecànica

La seva importància radica en la seva millor capacitat respecte al carburador per dosificar el combustible i dosificar la barreja aire/combustible, és a dir, el factor lambda, de tal manera que quedi molt propera a l'estequiomètrica (14,7:1 per a la gasolina), és a dir, factor lambda pròxim a 1, el que garanteix una molt bona combustió amb reducció dels percentatges de gasos tòxics a l'atmosfera. La relació estequiomètrica és la proporció exacta d'aire i combustible que garanteix una combustió completa de tot el combustible. En aquest cas el factor lambda és igual a 1.

Components

Electrònica indirecta no combinada: Van ser bons substituts dels carburadors. Milloren el rendiment del motor, redueixen les emissions i incorporen catalitzadors, per tant, incorporen funció lambda.

La principal característica és la simplicitat, el baix cost. S'utilitzen principalment en cotxes de baixa cilindrada.

Hi ha una sola vàlvula injectora situada al cos de papallona, que injecta combustible a una pressió entre 0,5 i 1 bar.

L'injector està situat abans de la VDP.

Els sistema BOSCH Mono-motronic són combinats, la UCE controla la injecció i l'encesa.

Els sistemes d'injecció monopunt estan agrupats en un cos de papallona d'aspecte semblant a un carburador.

Mesura de cabal d'aire d'admissió: es realitza mitjançant un cabalímetre que pot ser de fil calent o d'aleta sonda.

Components:

  1. Dipòsit
  2. Electrovàlvula
  3. Filtre de combustible
  4. Rail comú
  5. Regulador de pressió
  6. UCE
  7. Injector
  8. Injector d'arrencada en fred
  9. Ralentí
  10. VDP
  11. VDP
  12. Sensor de temperatura NTC
  13. Relés
  14. Sonda lambda
  15. Sensor de temperatura del motor
  16. Interruptor tèrmic temporitzat
  17. Distribuïdor d'encesa
  18. Vàlvula addicional
  19. Cargol de ralentí
  20. Bateria
  21. Hall RPM
  22. Sensor de temperatura

Entradas relacionadas: