Sistemes d'Admissió i Escapament en Motors
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,4 KB
Col·lector d'Admissió Variable
La geometria del col·lector d'admissió influeix molt en el rendiment volumètric. Si tenim tubs llargs i prims, millorarem el funcionament del motor a baixes RPM. Tubs curts i amples milloraran el rendiment volumètric a altes RPM. Si es pot variar la geometria, millorarem el rendiment volumètric per a diferents RPM.
Elements del Col·lector d'Admissió Variable
- Papallona
- Col·lector principal
- Tubs de reverberació
- Comandament del cilindre distribuïdor
- Element inferior del col·lector d'admissió
Sistemes de Sobrealimentació
Compressors Mecànics
Són moguts mecànicament pel motor mitjançant una corretja, cadena o engranatge. Mantenen la relació de compressió amb el règim de gir del motor. Els seus inconvenients són que són voluminosos i pesats, fan soroll, roben energia al motor i no aconsegueixen grans nivells de sobrealimentació.
Turbocompressors
Compostos per una turbina, moguda pels gasos d'escapament, i un compressor unit a la turbina que comprimeix l'aire. El seu avantatge és que aprofiten l'energia dels gasos d'escapament sense treure energia mecànica al motor i pesen poc. El seu inconvenient és que generen tensions tèrmiques elevades.
Sistema d'Escapament
S'encarrega de conduir els gasos residuals del motor des del col·lector d'escapament fins a l'exterior. Si aquests gasos s'expulsessin directament a la sortida del motor, faria molt de soroll i no compliria la normativa vigent. Ha de complir les següents funcions bàsiques:
- Expulsar a l'exterior els gasos resultants de la combustió de forma eficient.
- Reduir el nivell de soroll.
- Impedir la introducció de gasos nocius dins de l'habitacle.
- Reduir la temperatura dels gasos abans de ser expulsats a l'exterior.
- Tractar els gasos d'escapament en funció del tipus de motor i de la norma anticontaminació.
Distribució Variable
L'objectiu de la distribució variable és modificar l'alçat de les vàlvules, la fase o ambdues en els arbres de lleves d'admissió i escapament, o només en la d'admissió, amb la finalitat d'obtenir un sistema de distribució adaptat a les condicions de revolucions i càrrega del motor en cada moment.
Exemples: variador de fase amb tensor hidràulic, variador de fase amb pistó hidràulic, variador cel·lular d'aletes, sistema VTEC, Valvetronic, Valvelift, Multiair.
Variador Cel·lular d'Aletes
Permet variar la fase de l'arbre de lleves d'admissió o d'admissió i escapament.
- Ralentí: L'admissió obre tard i, per tant, tanca tard. L'escapament tanca aviat, obrint aviat. Això afavoreix un ralentí estable.
- Parell motor: Aconsegueix l'ompliment dels cilindres augmentant l'encreuament de vàlvules, avançant l'obertura de l'admissió i retardant el tancament de l'escapament. Amb l'avançament de l'obertura de l'admissió també s'avança el seu tancament, evitant la pèrdua de gasos freds.
- Potència: Aconsegueix la major potència possible. Es retarda l'obertura de l'escapament per maximitzar la carrera d'expansió i que els gasos a alta pressió estiguin més temps sobre el pistó. En retardar el tancament de l'admissió, s'aprofita millor la inèrcia dels gasos freds.