Sistema de lubricació del motor: funcions, tipus d'olis i manteniment
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,63 KB
Sistema de lubricació del motor
En el motor existeixen multitud d'elements en constant moviment. La fricció entre aquests o la provocada en punts de recolzament genera elevades temperatures que poden provocar danys greus al motor, com ara el gripatge del pistó. Missió de la lubricació: disminuir la fricció entre elements, ajudar a la refrigeració i esmorteir els impactes entre elements. Arrossegar partícules cap al filtre. LUBRICAR: posar una fina pel·lícula de lubricant a la superfície de les peces que impedeix el contacte entre elles. A la vegada, aquest lubricant absorbeix calor i l'allibera posteriorment. La pel·lícula també fa funció d'esmorteïdor. Lubricant: oli motor. • OLI MOTOR: o Oli especial, preparat per a suportar una càrrega de treball de pressions i temperatures elevades. o Constituït per un 85% oli + 15% additius. o La utilització d'additius millora les característiques. Antioxidants: redueixen la degradació per oxidació. Anticorrosius: neutralitzen els àcids que es formen a l'interior del motor a altes temperatures. Detergents: netegen conductes i superfícies. Dispersants: eviten l'aglomeració de partícules i residus. Anti-espumants: eviten l'espumació de l'oli. Ha de ser capaç de mantenir aquestes característiques durant un temps acceptable (depèn del motor, fabricant,...10.000km, 30.000km) de funcionament del motor. • Propietats dels olis: – Punt d'inflamació (superior a la temperatura del motor) – Punt de congelació (baix) – Grau d'acidesa (capacitat antioxidant) – Viscositat (depèn de la temperatura ambient) • Viscositat d'un líquid és la oposició al moviment degut a la resistència interna. Varia amb la temperatura a la qual es troba. Un motor fred té l'oli molt viscós i no permet lubricar correctament, és bo circular a baixa velocitat. • Tipus d'oli: • Mineral: Hidrocarburs d'origen mineral, procedents de la refinació del petroli. En desús en els vehicles actuals. • Semi-sintètic: combinació d'oli mineral i sintètic. • Sintètic: Elaborat químicament, modificant l'estructura molecular dels components i eliminant partícules minerals no desitjables. Excel·lents propietats lubricants a altes i baixes temperatures.
Classificació dels olis 2 ítems ens determinen els olis: Condicions de servei (qualitat) i Viscositat (capacitat de no espessir) - A.Condicions de servei: es sotmet l'oli a assajos a laboratoris i a bancs de motors. Es valoren aspectes com resistència a l'oxidació, control d'emissions...a partir d'aquí es determina una classificació, API (American Petroleum Institute) i ACEA (Associació de constructors europeus d'automòbils).
B. Viscositat: el sistema més generalitzat és la classificació de la Society of Automotive Engineers SAE. Relaciona la viscositat amb la temperatura d'ús. Monograus: un sol número o grau de viscositat. Rang molt petit, zones de poca variació de temperatura. Multigraus: indicat per 2 números. Rang ampli de temperatures. SAE 5W40 • 5W: viscositat a baixes temperatures. Indica la temperatura mínima a la qual es pot utilitzar aquest oli (engegada en fred) • 40: viscositat de l'oli a 100oC. Funcionament del circuit de lubricació • El sistema de lubricació té per missió fer arribar l'oli a tots aquells components que necessiten ser lubricats. • Elements bàsics: – Càrter– Bomba– Filtre– Vareta– Testimoni. • Càrter: dipòsit d'oli que a la vegada refrigera gràcies a l'aire en circular. • Bomba: submergida en l'oli del carter. Aspira l'oli i l'impulsa a pressió pel circuit. – Accionament mecànic – Té pre-filtre – Vàlvula de seguretat de descàrrega d'alta pressió. • Filtre: Recull les impureses en suspensió que porta l'oli. L'element filtrant de paper porós o fibres especials. – Situat entre la bomba i els elements a lubricar. – Filtre compacte: Element filtratge i carcassa-un sol cos. – Cartutx renovable: només es substitueix l'element filtrant. • Vareta (varilla) de nivell: ens serveix per mesurar el nivell d'oli que tenim al motor (càrter). – Té marques de mínim i màxim. • Testimoni de pressió: amb el motor en funcionament s'ha d'apagar. Si està encès, manca pressió i hem de parar.Funcionament del sistema • La bomba aspira oli del carter i l'envia a pressió cap a tots els elements a través de les canalitzacions. Passa primer pel filtre, posteriorment arriba a elements bàsics com subjeccions del cigonyal i bieles, recolzament arbre de lleves i zona interior del pistó, a través de tots els conductes practicats al bloc i culata. • Motors d'alta gamma: alguns fabricants incorporen altres elements com: – Sensor de nivell d'oli – Sensor de qualitat d'oli – Refrigerador d'oli – Sortidors individuals per pistons. Manteniment i reparacions• No barrejarem olis de diferents categories. • Seguirem els consells del fabricant per escollir l'oli. • És aconsellable renovar el filtre quan canviem l'oli. • Seguirem els períodes de canvi del fabricant. • Extraurem l'oli preferiblement pel forat de drenatge del càrter. • Sempre hem de substituir la junta del tap.
Verificar el nivell d'oli (pàg 77)• Vehicle en superfície plana. • Parar el motor i deixar-lo reposar uns 5 minuts. • Extreure la vareta i netejar-la. • Introduir-la de nou i extreure-la amb precaució de no tocar la punta. • Observar el nivell. El nivell ha d'estar entre les marques, si està sota el mínim n'afegirem de nou, igual que el que porta, en cas de no tenir-ne...qualsevol. Atenció a la quantitat!! Entre les marques normalment tenim 3⁄4 de litre o 1 litre. Substituir l'oli i el filtre (pàg 78) • Treure el tap d'omplir. • Elevar el vehicle, amb el motor parat. • Extreure la protecció del carter. • Col·locar un recipient de recollida. • Extreure el filtre, sempre conté oli!! • Extreure el tap de buidatge, ¡¡temperatura, pressió!! • Esperar que es buidi completament. • Substituir la junta del tap i col·locar-lo de nou, prement amb precaució. • Lubrificar la junta del filtre nou i col·locar-lo a mà!! • Baixar el vehicle i omplir segons la capacitat. • Posar en marxa el motor i esperar que s'apagui la llum de pressió i parar de nou. (s'omple el filtre) • Esperar uns minuts i afegir oli fins al nivell correcte. • Verificar fuites visualment. (additiu fluorescent)