Sistema d'Informació de Màrqueting (SIM): Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,95 KB

Què és el Sistema d'Informació de Màrqueting (SIM)?

El Sistema d’Informació de Màrqueting o Sistema d’Informació de Mercats (SIM) és el conjunt de persones, equipaments tècnics i procediments que té com a missió la recollida, la classificació i el tractament de dades de manera sistemàtica, amb l’objectiu d’analitzar-les per transformar-les en informació útil i distribuir-la entre els responsables de la presa de decisions de màrqueting.

Tipus d'Informació en el SIM

Segons la seva procedència

  • Primària: És la informació que l’empresa recull directament per a un objectiu específic. És original i no ha estat recollida ni analitzada abans. Per exemple, amb enquestes, entrevistes o experiments.
  • Secundària: És informació que ja ha estat recopilada per altres persones o entitats i que l’empresa reutilitza per als seus propòsits. Poden ser informes o estadístiques.

Segons la seva naturalesa

  • Interna: Les dades que es troben dins de la mateixa empresa i que contenen informació generada del passat i del present. Per exemple, informes de vendes, registres de factures, memòries, etc.
  • Externa: Són els suports que contenen dades i informació que no formen part de l’empresa. Aquestes fonts han estat creades per persones alienes a l’empresa, però contenen informació que és important per a ser utilitzada per l’empresa en els processos d’investigació. Per exemple, padrons municipals, informes d’entitats financeres, etc.

Segons el seu tractament

  • Dades quantitatives: Són les dades numèriques que es poden tractar mitjançant tècniques estadístiques i procediments matemàtics.
  • Dades qualitatives: S’expressen en forma de paraules o textos i es refereixen a motivacions, pensaments i creences dels consumidors.

Subsistemes del SIM

  • Subsistema de dades internes: Té la funció de recopilar i gestionar la informació que es genera dins l’empresa (recepció de comandes, producció, devolucions als proveïdors, facturació). Es pot gestionar amb eines com ERP (Enterprise Resource Planning) o CRM (Customer Relationship Management).
  • Subsistema d’intel·ligència de màrqueting: Té com a missió explorar l’entorn per a la recerca d’aquella informació que pugui tenir alguna influència sobre les decisions que es prenen a l’empresa. Per exemple, informació que proporciona el personal de vendes.
  • Subsistema d'investigació de mercats: La finalitat és obtenir la informació que no està disponible en els altres subsistemes. Per exemple, perfils de consumidors, quotes de mercat.
  • Subsistema de suport a les decisions: És el conjunt d’eines estadístiques que analitzen dades i models que s’apliquen amb l’objectiu de millorar la presa de decisions de màrqueting. Per exemple, ampliació de mercat, extensió de la gamma de productes.

Ètica en la Investigació de Mercats

Codi de Nuremberg

El Codi de Nuremberg és el primer codi internacional d’ètica per a la investigació amb éssers humans. Són un conjunt de principis que regeixen l'experimentació amb éssers humans, que va resultar de les deliberacions dels Judicis de Nuremberg, al final de la Segona Guerra Mundial. Els diferents codis parlen de:

  • Seguretat: Compliment dels codis internacionals, l’aplicació de regulació nacional i la protecció han d’estar sempre garantits.
  • Integritat: En cap cas, es pot veure compromesa la seva imatge o qualsevol altre aspecte que pugui implicar un perjudici personal.
  • Confidencialitat: Les dades han d’estar garantides sempre i en tot moment; s’han d’establir els mecanismes de codificació, tabulació, tractament i anàlisi, que permetin que no hi hagi una identificació dels participants en un estudi amb persones concretes i de forma directa.

Pla d'Investigació Comercial

El pla d’investigació comercial és l’esquema operatiu que descriu les accions que cal dur a terme o bé les fases en què es subdivideix el procés d’investigació. Ajuda les empreses en el procés de presa de decisions sobre el desenvolupament de productes i les accions de màrqueting.

Característiques del Pla d'Investigació

  • Sistemàtic: Implica que ha d’estar planificat, organitzat i amb uns objectius d’anàlisi clars i definits.
  • Objectiu: Implica imparcialitat, és a dir, ha de ser neutral i evitar idees preconcebudes. I unicitat dels resultats, és a dir, la utilització d’un mètode científic de tal manera que qualsevol persona que l’apliqui arribarà a les mateixes conclusions i resultats.

Aplicacions del Pla d'Investigació

  • Estudis sobre els consumidors i l'entorn: Investigació sobre el comportament, sobre la demanda i les vendes, sobre l'entorn econòmic, jurídic, tecnològic i competitiu.
  • Estudis sobre les variables de màrqueting: Investigació sobre productes, sobre el preu, sobre la distribució, sobre la promoció i la publicitat.
  • Estudis sobre el control i efectivitat de les accions de màrqueting: investigació per a la determinació de mesures de control.

Fases del Pla d'Investigació

  1. Disseny: Formulació del problema i objectius, selecció del tipus d'investigació, preparació de la investigació.
  2. Recerca: Desenvolupament de la investigació.
  3. Anàlisi: Processament de dades, tabulació i anàlisi de dades.
  4. Informe: Presentació de conclusions.

Entradas relacionadas: