Short Sea Shipping i Ports de l'Estat: Funcions i Procediments

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,44 KB

Short Sea Shipping

S’entén com el moviment de mercaderies i passatgers per mar entre ports situats en el territori de la UE o entre aquests i els ports situats en països no europeus amb una línia de costa en els mars riberencs que rodegen Europa. S’entén com una via de col·laboració Inter modal entre els altres mitjans, es per això pel que la UE està intentant incentivar-ho, per millorar el transport per carretera. Però encara així, els operadors (carregadors i transportistes) continuen utilitzant el transport per carretera per la seva competivitat, bon preu, rapidesa, flexibilitat i independència, encara que gràcies al SSS, s’estalviaria en benzina, quilometratge del vehicle,... Però tot i així, tot i presentar un munt d’avantatges, inspira certa desconfiança degut als temps d’espera en els ports, la major burocràcia, els costos de manipulació portuària, i en general, la menor oferta, flexibilitat, independència, seguretat, rapidesa,... que ofereix davant el transport per carretera, posat que el mercat sempre demana una major flexibilitat.

Puertos del estado

Sota la supervisió i autoritat del ministeri de foment l’hi corresponen les següents competències:

  • Execució de la política portuària del govern
  • La coordinació general amb els diferents òrgans de l’administració
  • La formació, promoció de l’investigament i desenvolupament tecnològic
  • Planificació, coordinació i control del sistema de senyalització marítima.

Capitania Marítima

Autorització/prohibició entrades i sortides dels buques

Supervisió de la inspecció tècnica dels buques

Totes aquelles que tinguin relació amb la seguretat, normativa marítima, navegació, salvament,...

Autoritat portuària

Son entitats públiques encarregades de l’explotació del port: Gestionar els serveis portuaris generals i la senyalització

Coordinar l’actuació dels membres de l’Administració

Ordenar els usos de les zones portuàries

Controlar l’àmbit portuari d’acord amb la normativa

Aprovar les tarifes de transport

Atorgar autoritzacions i concessions

Gestionar la seva política comercial internacional.

Procediment d'Exportació

  1. Petició de pressupost per part del client.
  2. Un cop acceptat el pressupost s’acorda l’incoterm, les condicions, s’acorda el mètode de pagament (crèdit documentari), la formalització, (normalment quan es vol formalitzar un crèdit es fa una factura preforma per demostrar-li al banc que hi ha una compra acceptada per ambdues parts).
  3. Acordar el condicionat del crèdit documentari. (Ex. La documentació que s’ha de presentar, en quin port vol que s’entregui, o que surti, terminis d’embarcaments, imports, dates, ...).
  4. L’importador demana al seu banc l’obertura del crèdit documentari, es fiquen en contacte amb el banc de l’exportador.
  5. L’exportador i el seu banc revisen el condicionat.
  6. Un cop es dona el vist bó, l’exportador prepara la mercaderia, contracta el transport i l’embarca.
  7. L’exportador porta la documentació requerida en el crèdit documentari al seu banc i obté la còpia del DUA d’exportació.
  8. La naviera el transitari envien còpia B/L x via electrònica al exportador i importador perquè el revisin abans de que surti el vaixell.
  9. Quan el vaixell ha sortit, naviera o transitari envien 3 originals al exportador.
  10. L’exportador dona els 3 B/L al seu banc.
  11. L’exportador es queda un B/L i envia els altres dos al banc de l’importador.
  12. Quan el importador ha complert les condicions acordades i ha fet el pagament, el banc de l’importador l’hi donarà l’original del B/L.

Agents que intervenen

  • Propietari del buque
  • Armador o navier (s’encarrega de l’explotació del buque)
  • Carregador (contracta el transport i fa lliurament de les mercaderies)
  • Capità (té el control suprem en el buque)
  • Consignatari de buques (representant de la naviera en el port)
  • Transitari (s’encarrega de gestionar el transport, assegurança, papers,...)
  • Consignatari de carrega (s’encarrega de rebre les mercaderies en destí)
  • ESPECIFICS DE NOLIEJAMENT
  • Noliejador (persona que contracta el ús total o parcial del buque)
  • Corredors de buques i/o carreges (intermediari navier i flotador)

Entradas relacionadas: