Sexe, Gènere i Acció: Butler i Arendt

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,96 KB

Sexe i Gènere segons Judith Butler

Judith Butler és una filòsofa i teòrica Queer. La tesi de la teoria Queer (defensada per Beatriz Preciado o Judith Butler) està en contra de la igualtat o equitat perquè defensa la dissolució del gènere.

Per Butler, el sexe i el gènere són culturals perquè parteix de la idea de Nietzsche: "no hi ha fets sinó interpretacions". La diferència entre sexe i gènere que s'estableix socialment es basa en la metafísica i és la base de la teoria Queer. Aquesta teoria proposa desfer el gènere. Per què aquesta obsessió per la identitat de gènere/sexual? Per què hem de dir que som homes o dones? Som cossos, no persones, perquè el terme "persona" té connotacions. Aquest cos té penis, és un home; salt del llenguatge biològic a un llenguatge polític, moral i religiós. No vol dir que si té penis sigui un home. Segons la teoria metafísica clàssica, tenir penis és ser un home.

Les identitats sexuals s'inventen. La qüestió és: ens atrevim a fer de la nostra vida una obra d'art? Els nostres cossos/vides són obres d'art per nosaltres mateixos, la nostra vida està per fer, per reinventar-se. Els gais no han de reproduir que, per exemple, és vestir d'una determinada manera. Foucault parla de l'ordre del discurs, és a dir, en quant dius que ets lesbiana t'imposen una sèrie d'accions que no hauries de fer per la teva condició sexual, unes accions que et limiten en aquest sentit. Per exemple, no t'has de depilar, no facis X cosa per ser una bona lesbiana. Transmeten la idea que si, per exemple, et depiles estaràs actuant com un heterosexual. I la cosa és que les autèntiques lesbianes s'inventen, igual que els heterosexuals. Per tant, no hem de respondre a la pregunta: què ets? Classificant-nos (sóc lesbiana, sóc hetero, sóc bi.). Hem de respondre que som un cos, que neix, pateix i gosa, i que algun dia morirà, i que mentrestant, m'agraden altres cossos, diu Butler.

Quan Butler diu: "tu ets una dona" es refereix a què el gènere és performatiu, no és descriptiu. Butler nega la distinció entre sexe i gènere. La distinció clàssica és que el sexe és biològic i el gènere cultural i per a Butler, tot és cultura i això no és cert. Ella arrenca de Nietzsche, Foucault. No hi ha gènere, només interpretacions.

L'Acció i la Fabricació segons Hannah Arendt

Hannah Arendt (1906-1975), a La Condició humana (1958), fa referència a les relacions humanes. És la relació entre éssers humans sense la intervenció d'alguna cosa o matèria. Organitza la vida en comú. Vol dir emprendre una iniciativa, començar. A diferència del treball i la tasca, és irreversible i imprevisible. Sempre té un nom lligat a ella, un qui.

Per a Arendt, hi ha 3 grans activitats humanes:

  • Tasca (labor)
  • Treball
  • Acció

La tasca i el treball són la fabricació d'objectes pel consum i pel seu ús, respectivament, però aquestes dues no tenen sentit sense l'última: l'acció, la qual està estretament vinculada amb les relacions humanes.

  • Labor: Fa referència als processos biològics del cos. Produeix béns de consum. És necessària per viure.
  • Treball: Fa referència als articles humans. Produeix objectes d'ús.
  • Acció: Les dues característiques són:
    • Irreversibilitat (perdó): s'intenta que aquella acció que ha fet una ferida que és irreversible, ja que la ferida ja està feta, s'intenta posar com un "post-it" per intentar curar en la mesura del possible aquella ferida que ha produït l'acció.
    • Imprevisibilitat (promesa): es centra en l'educació és acció, un contracte.

La fabricació no és irreversible, l'acció sí que és irreversible. Les accions també són imprevisibles.

Entradas relacionadas: