Sessió de Psicomotricitat: Estructura i Fases
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,27 KB
Sessió des d'un Abordatge Psicomotor
Esquema bàsic de la sessió
La sessió ha de tenir un nucli de 5 temps, que corresponen a 5 dimensions de l'actuació del nen amb el medi:
- Accentuació cognitiva: A l'inici de la sessió, davant la presentació de l'objecte: qualitats, principalment les percebudes pel propi tacte i les vivències propioceptives i interoceptives; per mitjà de l'observació, la manipulació, l'acció. El procés cognitiu no s'interromprà.
- Accentuació motriu: L'educador anirà proposant la seqüència d'objectes motrius; el procés motriu no s'interromprà.
- Accentuació sociorelacional: En el joc lliure, en l'actuació per parelles, grups o en comú (accions de grup); l'actuació sociorelacional no s'interromprà.
- Accentuació afectivofantasmàtica: En la preparació, atac i destrucció de la construcció de l'educador, en el joc continuat de caigudes, lluita, persecució, presa-alliberament, construcció; en el joc lliure, en el joc simbòlic, etc.
- Accentuació representativa: En el diàleg final, part integrant essencial de la sessió, que pot continuar posteriorment a la classe.
L'educador, per la seva part, fa de mediador en la relació entre objecte i alumne, i és part essencial d'aquesta mateixa relació.
Les sessions: Tres Moments Clau
1. Entrada a la Sessió
Temps d'acollida: Parlar i Escoltar
- Parlar de les vivències passades, dels projectes de nova sessió, de resoldre preguntes.
- Escoltar les normes de la sessió i les propostes organitzatives.
- Treballar les postures, la respiració i la mirada de forma habitual.
- Introduir la noció o funció que anem a treballar.
Després de la salutació, es pot recordar algun aspecte pendent de la sessió anterior, recordar les dues normes bàsiques, realitzar alguna proposta, etc. Es presenta el material o s'indica de quin tipus de material es disposarà, i es pot passar al nucli de la sessió.
2. Nucli de la Sessió
Temps de Jugar i Descansar
El nucli de la sessió manté sempre:
- Sensacions.
- Moviments.
Característiques del nucli:
- Les activitats han de seguir una coherència, evitant les ruptures brusques. Afavorir l'acció i el moviment.
- Ha d'haver-hi un temps per al moviment intens, preferentment a l'inici de la sessió.
- Ha d'haver-hi un temps per al joc lliure.
- Les activitats proposades també han d'existir. L'important és la proporció entre els dos tipus d'activitats: el lliure i el proposat. L'equilibri depèn del grup i de l'educador.
- Les propostes es realitzen a través de preguntes, consignes o imitació de models.
- La participació en les activitats ha de ser individual, per parelles i per grup. És a dir, hem de tenir un projecte individual i un projecte en grup.
- Hem d'afavorir els moments de control (els moments de pausa) amb jocs com l'"stop" o l'"estàtua".
- També hem de potenciar els moments de repòs.
- Treballem d'allò global a allò segmentari.
- No hem d'abusar de masses activitats.
- El temps de les activitats el marca l'interès dels nens.
- Donar lloc a una representació: dibuix, construcció, modelat.
- L'ambient ha de ser lúdic i positiu.
- El joc.
- La representació.
3. Acomiadament
Temps per Escoltar, Parlar i Representar
En la tercera fase, el nen es distancia de les vivències afectives i fantasmàtiques profundes i de les motrius. Permet representar, elaborar i reelaborar les vivències, posar en manifest davant del grup les dificultats superades (en camí cap al concepte), l'autoimatge positiva, la seguretat, l'autonomia, la superació de les dificultats emocionals i relacionals.
Característiques:
- Parlar sobre allò realitzat en l'àmbit cognitivomotriu.
- Parlar d'allò viscut en l'àmbit emocional-relacional.
- Revisar el compliment de les normes.
- Centrar la conversa en algun contingut que vulguem destacar de la sessió.
- Controlar la postura, la respiració, la mirada i la salutació.