La Sessió i els Continguts de l'Activitat Física: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,41 KB
La Sessió
1. Definició: La sessió és la programació d'activitats en una unitat temporal.
2. Parts de la Sessió
2.1. Inicial
L'objectiu és introduir als participants física i psíquicament a la sessió. Pot incloure informació, escalfament i animació.
2.1.1. L'Escalfament
Definició: És una activitat o grup d'activitats que es realitza al començament d'una activitat física, on es prepara l'organisme per a la realització dels exercicis físics posteriors.
Objectius: Evitar lesions i augmentar el rendiment.
Parts d'un escalfament:
- A la primera part, augmentem les pulsacions del cor, la temperatura corporal i incrementem l'acció de l'aparell respiratori.
- A la segona part, es fan estiraments per evitar lesions i aconseguir moviments el més amplis possibles.
Tipus: General i específic.
2.2. Part Principal
Definició: És la part en la qual es desenvolupen les activitats principals de la sessió.
2.3. Final
Tornada a la calma.
3. L'Escalfament en Etapes Evolutives del Nen
- De 7 a 13 anys: S'han de desenvolupar les habilitats motrius bàsiques, utilitzar més material i fer jocs (pocs i amb variants).
- De 14 a 17 anys: Explicar el motiu dels exercicis i adaptar l'escalfament al nivell.
- De 18 anys cap endavant: Augmenta la possibilitat de lesions i s'ha de prioritzar l'augment de la capacitat cardiovascular.
Els Continguts Propis de l'Activitat Física
Segons Fernando Sanchez-Bañuelos:
3.1. Les Habilitats Perceptives
Coneixement d'un mateix, coneixement de l'entorn i esquema corporal.
3.2. Les Habilitats i Destreses Motrius Bàsiques
Definició: Són conductes motrius pròpies de la naturalesa humana.
Les Habilitats Motrius Bàsiques:
- Desplaçaments: Impliquen la progressió del cos d'un punt a l'altre de l'espai (marxa, carrera, quadrupèdia, reptació, trepa, desplaçament aquàtic, lliscaments i rodar).
- Salts: Desplaçaments a l'espai sense contacte amb la superfície (verticals i horitzontals).
- Girs: Moviments de rotació al voltant d'un eix (longitudinal, transversal i anteroposterior).
Les Destreses Motrius Bàsiques:
- Llançaments: Trasllat d'un objecte (estàtic i dinàmic).
- Recepció, conducció, impacte, transport i lliscaments.
3.3. Les Habilitats i Destreses Motrius Específiques
Són HMB en un entorn motriu específic.
Jocs:
Segons Huizinga, el joc és una acció lliure que permet gaudir del lleure, en la qual sempre hi ha incertesa en el resultat i està sotmès a unes regles.
Esports:
Segons Pierre Parlebas, l'esport és una situació motriu que es caracteritza per tres paràmetres que el defineixen.
Les Activitats Rítmiques i Expressives:
Són activitats físiques que es basen en el ritme i l'expressió (danses i balls, expressió corporal).
3.4. La Condició Física
Segons Gundlach:
- Qualitats físiques bàsiques (força, resistència, velocitat i flexibilitat).
- Capacitats coordinatives (coordinació, equilibri, agilitat i precisió).
- Entrenament de la condició física: comprèn lleis i principis de l'entrenament i els sistemes d'entrenament de les QFB.
Definicions Addicionals (Temes 5 i 6)
Pedagogia:
Ciència que estudia l'educació (ontològica, mesològica i teleològica).
Didàctica:
Aplicació de la pedagogia (contempla objectius, continguts, metodologia i avaluació).
Metodologia:
Previsió de mitjans i recursos per impartir accions educatives (contempla informació, temps, mètode d'ensenyament, organització de l'espai i els participants, control de les activitats i equipament i material).
Planificació:
És el procés pel qual es formulen objectius coherents amb la filosofia de l'entitat (conté objectius generals, continguts, mitjans i avaluació).
Altres Conceptes
Aprenentatge:
Procés psicològic destinat a facilitar l'adaptació dels organismes.
Conducta Motriu:
És la resposta de l'individu davant d'un estímul, que implica un moviment.