La Sessió i els Continguts de l'Activitat Física: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,41 KB

La Sessió

1. Definició: La sessió és la programació d'activitats en una unitat temporal.

2. Parts de la Sessió

2.1. Inicial

L'objectiu és introduir als participants física i psíquicament a la sessió. Pot incloure informació, escalfament i animació.

2.1.1. L'Escalfament

Definició: És una activitat o grup d'activitats que es realitza al començament d'una activitat física, on es prepara l'organisme per a la realització dels exercicis físics posteriors.

Objectius: Evitar lesions i augmentar el rendiment.

Parts d'un escalfament:

  • A la primera part, augmentem les pulsacions del cor, la temperatura corporal i incrementem l'acció de l'aparell respiratori.
  • A la segona part, es fan estiraments per evitar lesions i aconseguir moviments el més amplis possibles.

Tipus: General i específic.

2.2. Part Principal

Definició: És la part en la qual es desenvolupen les activitats principals de la sessió.

2.3. Final

Tornada a la calma.

3. L'Escalfament en Etapes Evolutives del Nen

  • De 7 a 13 anys: S'han de desenvolupar les habilitats motrius bàsiques, utilitzar més material i fer jocs (pocs i amb variants).
  • De 14 a 17 anys: Explicar el motiu dels exercicis i adaptar l'escalfament al nivell.
  • De 18 anys cap endavant: Augmenta la possibilitat de lesions i s'ha de prioritzar l'augment de la capacitat cardiovascular.

Els Continguts Propis de l'Activitat Física

Segons Fernando Sanchez-Bañuelos:

3.1. Les Habilitats Perceptives

Coneixement d'un mateix, coneixement de l'entorn i esquema corporal.

3.2. Les Habilitats i Destreses Motrius Bàsiques

Definició: Són conductes motrius pròpies de la naturalesa humana.

Les Habilitats Motrius Bàsiques:

  • Desplaçaments: Impliquen la progressió del cos d'un punt a l'altre de l'espai (marxa, carrera, quadrupèdia, reptació, trepa, desplaçament aquàtic, lliscaments i rodar).
  • Salts: Desplaçaments a l'espai sense contacte amb la superfície (verticals i horitzontals).
  • Girs: Moviments de rotació al voltant d'un eix (longitudinal, transversal i anteroposterior).

Les Destreses Motrius Bàsiques:

  • Llançaments: Trasllat d'un objecte (estàtic i dinàmic).
  • Recepció, conducció, impacte, transport i lliscaments.

3.3. Les Habilitats i Destreses Motrius Específiques

Són HMB en un entorn motriu específic.

Jocs:

Segons Huizinga, el joc és una acció lliure que permet gaudir del lleure, en la qual sempre hi ha incertesa en el resultat i està sotmès a unes regles.

Esports:

Segons Pierre Parlebas, l'esport és una situació motriu que es caracteritza per tres paràmetres que el defineixen.

Les Activitats Rítmiques i Expressives:

Són activitats físiques que es basen en el ritme i l'expressió (danses i balls, expressió corporal).

3.4. La Condició Física

Segons Gundlach:

  • Qualitats físiques bàsiques (força, resistència, velocitat i flexibilitat).
  • Capacitats coordinatives (coordinació, equilibri, agilitat i precisió).
  • Entrenament de la condició física: comprèn lleis i principis de l'entrenament i els sistemes d'entrenament de les QFB.

Definicions Addicionals (Temes 5 i 6)

Pedagogia:

Ciència que estudia l'educació (ontològica, mesològica i teleològica).

Didàctica:

Aplicació de la pedagogia (contempla objectius, continguts, metodologia i avaluació).

Metodologia:

Previsió de mitjans i recursos per impartir accions educatives (contempla informació, temps, mètode d'ensenyament, organització de l'espai i els participants, control de les activitats i equipament i material).

Planificació:

És el procés pel qual es formulen objectius coherents amb la filosofia de l'entitat (conté objectius generals, continguts, mitjans i avaluació).

Altres Conceptes

Aprenentatge:

Procés psicològic destinat a facilitar l'adaptació dels organismes.

Conducta Motriu:

És la resposta de l'individu davant d'un estímul, que implica un moviment.

Entradas relacionadas: