Serveis Socials: Comunicació, Ètica i Deontologia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,77 KB
Notícia:
Descripció del tema (actors socials, de què es tracta), contextualització (data, lloc, font d'informació, antecedents, circumstàncies històriques, socials, econòmiques i polítiques per justificar la informació), tractament de la informació pel periodista i recursos (elements destacats, silenciats, jerarquia d'idees), obrir interrogants i conclusions, diferenciar objectius, opinions, valoracions, analitzar pros i contres i efectes de propostes, punt de vista crític constructiu. Construcció: reflexió, arguments propis, arguments acceptables a partir de les febleses, arguments que defensen tesis o conclusions, conclusió clara.
BD:
CRAI-UB->Delicious: adreces clau, etiquetes paraules. Accés: imatge Sire/ Dixit: Documentació de Serveis Socials de Catalunya. Cercadors: Google Academic, Microsoft Academic Search, Catàleg Biblioteca: CRAI-UB, Catàleg Col·lectiu Universitats Catalanes (CCUC) o Presteg (PUC), BD: genèric->SCORPUS, específic o grup ERIC, lliure accés, Dialnet i Compludoc, Academic: Recercador. Tema TS: Social Services Abstracts (CSA). Thesaurus: matèries i paraula (+genèric), + específic microthesaurus. Truncament peradors booleans: ? (ocultar caràcter) *truncar, and (els dos), or (un o l'altre), in (en comú) not (excloure).
RB:
Cita curta: Com ..... García (2008)............(p.11) Cita llarga: ......... (sangria) (García, 2008, p34) paràfrasi: (Torres, 1998), Torres (1998)......, en 1998, Torres....
Llibre impres:
Cognom, Inicial del nom. (any de publicació). Títol en cursiva: Subtítol (ed.). Ciutat: Editorial.
Capítol llibre o secció:
Cognom, N. de l'autor del capítol (any de publicació). Títol del capítol: Subtítol. A: Nom. Cognom de l'editor literari del llibre (ed.), Títol del llibre en cursiva: Subtítol (Ed.), (pp. primera pàgina capítol-última pàgina capítol). Ciutat: Editorial.
Llibre editat/compilat:
Cognom, Inicial del nom. (Ed.). (any de publicació). Títol en cursiva: Subtítol (Ed.). Ciutat: Editorial.
Act. revista:
Cognom, N., Cognom. N., i Cognom, N. (any de publicació). Títol de l'article: Subtítol de l'article. Títol de la revista en cursiva: Subtítol, volum(número), primera pàgina de l'article-última pàgina de l'article.
Revista electrònica:
Cognoms, N. de l'autor, i Cognoms, N. de l'autor. (any de la revista). Títol de l'article: Subtítol. Títol revista en cursiva: Subtítol, volum (número), p. primera pàgina article-última pàgina article. Obtingut a adreça URL.
Web, blog, portal:
Autor. (any de l'última actualització). Títol en cursiva. Consulta data de consulta, a adreça URL.
Tesis electròniques:
Cognom, N. (any). Títol en cursiva (Tesi doctoral no publicada). Nom de la Universitat, Ciutat. Obtingut a URL.
Ètica i documentació:
Registrem: dades imprescindibles per situar, identificar, abordar el client i el problema. On? Expedients personals, informes de tercers, documentació amb sol·licitud de recursos quan intervingui, lluny a l'abast de tothom. Per què? Constància de la situació concreta del cas, objectius, seguiment. Qui accés? TS, i altres membres d'institucions del cas. Quina informació demanem? Clarificar la situació del client. Quin ús? Objectius i/o anàlisi de la situació. Com es traspassa la informació? Escrit, objectivitat, professionalitat per resoldre el cas, informar el client. Qui pot demanar informació? Superiors, institucions, jutges. Fins a quin punt estem obligats a demanar? Mínim imprescindible amb autorització. Principis ètics: 1. Dignitat de la persona 2. Acceptació. No-discriminació 3. Autodeterminació 4. Intimitat de la persona. Confidencialitat 5. Participació 6. Responsabilitat i competència 7. Drets humans.
Llei de protecció de dades:
Regula: tractament de dades i fitxers personals/drets dels ciutadans/obligacions de les que els creen o tracten. Caràcter personal-> particulars, empreses, administració. Obligacions: legalitzar (inscriure fitxer a l'Agència de Protecció de Dades) legitimar: (principi de consentiment afectat, principi d'informació Accés-Rectificació-Cancel·lació-Oposició, principi de qualitat de dades) protegir: elaboració de document de seguretat.
Codi Deontològic:
Principis generals: dignitat de la persona, acceptació- No-discriminació, autodeterminació, intimitat de la persona. Confidencialitat, participació, responsabilitat i competència, drets humans.
Capítols:
Principis generals del TS, actuació del TS com a professional, responsabilitat del TS envers usuaris i clients, responsabilitat envers l'entitat on treballa, relació amb col·legues i altres professionals, responsabilitat envers la societat, secret professional.
(Periodístic)
Distinció entre fets i opinions, difondre informació fonamentada, rectificar amb diligència, mètodes dignes per recollir informació, respectar l'off the record, no proporcionar informació personal (salut, malalties-> transparència informativa), no acceptar retribucions, no utilitzar informació privilegiada, respectar el dret a la intimitat i imatge, principi de presumpció d'innocència, cura amb la informació sobre menors, responsabilitat amb discriminació per sexe, raça, violència, creences.
Informe TS:
Dades d'identificació personals, motiu de l'informe, dades de l'usuari, antecedents, demanda del client, descripció familiar, dinàmica familiar, situació econòmica-laboral, salut, habitatge, nivell cultural, entorn social, valoració de la situació del client, valoració tècnica, proposta tècnica, potencialitat, professional emissor, data de l'informe, institució emisora, institució receptora, pertinença a l'organització emisora.
Historia social:
Dades del client, composició familiar, trajectòria econòmica i laboral, tipologia de l'habitatge, característiques de l'entorn, relacions familiars i socials, associacionisme.
Axiomes:
1. Impossibilitat de no comunicació 2. Nivells de contingut i relació (respostes: confirmació, rebuig, desconfirmació) 3. Puntuació de la seqüència de fets (les persones puntuem la comunicació. La comunicació és circular, no causa-efecte) 4. Comunicació digital i analògica (digital: símbols lingüístics escrits, simbòlics vehicle de comunicació. Analògica: no verbal (gestos, to) vehicle de relació, component extrínsec-> vestir, possessions, intrínsec-> seure, forma de donar la mà, timbre de veu) 5. Interacció simètrica i complementària: (simètrica, igualtat, marcada pel context social i cultural (amics, parella, germans) o relació particular diàdica. Complementària: conducta participant que complementa l'altra, no imposa relació, context social i cultural (mare-fill, metge/pacient).
Comunicació no verbal:
Elements paraverbals: veu, mirada, gest. Paralingüístics: rialles, tos, suspirs, exhalacions, manteniment comú, sons no verbals, silenci Prosòdics: inflexions, timbre de veu, volum, vocalització, entonació, ritme. Mirada: cognitiva (aporta informació), comprovació del comportament dels altres (escolta i recepció) funció reguladora (conversa) funció expressiva (emocions). Gest: posició del cos, articulació, alliberament de mans, braços creuats... Elements proxèmics: lloc, comportament, què passa durant el vídeo, distància, situació.
Comitè d'Ètica dels Serveis Socials de Catalunya:
1. Confidencialitat i secret professional i dret a la informació 2. Confidencialitat en la legislació i codi deontològic 3. Documentació àmbit serveis socials (expedient/document social, elaboració informes) 4. Espais i entorns de treball afavorits de la confidencialitat.