Serveis, Comerç, Transport i Turisme: Conceptes Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 22,09 KB

Definicions Clau

Serveis

Activitats que no produeixen béns materials i tenen com a objectiu atendre les necessitats de persones i empreses.

Serveis públics

Serveis finançats per l'Estat que tenen com a finalitat organitzar el funcionament de la societat i satisfer les necessitats bàsiques de les persones.

Serveis privats

Serveis pagats pel consumidor que proporcionen un benefici al venedor. Són molt diversos: comercials, de transport, sanitaris, etc.

Terciarització

Procés d'expansió del sector terciari (serveis) en l'economia. Com més gran és el desenvolupament econòmic d'un país, més importància té el sector dels serveis.

Àrees urbanes

Llocs amb una alta concentració de consumidors, empreses i activitats administratives de l'Estat.

Districtes de negocis (CBD)

Àrees metropolitanes on es concentren els serveis més avançats i qualificats (finances, consultoria, etc.).

Comerç

Conjunt d'activitats d'intercanvi de béns i serveis entre productors i consumidors.

OMC

Organització Mundial del Comerç. Està formada per un grup de països que estableixen acords per regular el comerç a escala mundial.

Importacions

Compra de productes estrangers.

Exportacions

Venda de productes a l'estranger.

Balança comercial

Diferència entre el valor de les exportacions i les importacions d'un país en un període determinat.

Detallistes

Comerciants que venen directament al consumidor final i en quantitats petites.

Majoristes

Comerciants o empreses que compren productes a gran escala als productors o altres majoristes per vendre'ls als detallistes.

NAFTA (ara T-MEC/USMCA)

Tractat de Lliure Comerç d'Amèrica del Nord, que facilita el comerç entre els EUA, Mèxic i el Canadà (actualitzat a T-MEC/USMCA).

Transport

Acció de traslladar persones o mercaderies d'un lloc a un altre.

Mitjans de transport

Vehicles que s'utilitzen per fer els trasllats (cotxes, trens, vaixells, avions, etc.).

Infraestructures de transport

Elements fixos necessaris per al funcionament dels mitjans de transport (carreteres, vies fèrries, ports, aeroports, etc.).

Mercaderies

Tot allò que es pot comprar o vendre; béns objecte de comerç.

Oleoductes

Infraestructures tubulars creades per a la circulació de petroli i derivats.

Intermodalitat

Utilització coordinada de diferents modes de transport per al trasllat de mercaderies o persones en una mateixa cadena de transport, generalment utilitzant unitats de càrrega estandarditzades (com contenidors).

Armadors

Grans companyies navilieres, públiques o privades, propietàries o gestores de flotes de vaixells.

Contenidors

Recipients de grans dimensions, normalment metàl·lics i estandarditzats, que s'utilitzen per transportar mercaderies de manera eficient i segura, facilitant la intermodalitat.

Logística

Conjunt de mitjans, mètodes i procediments necessaris per a l'organització eficient del flux de béns, serveis i informació des del punt d'origen fins al punt de consum.

Logística aeroportuària

Conjunt de grans instal·lacions, serveis i processos necessaris per gestionar el moviment de passatgers, equipatges i mercaderies als aeroports.

Franquícia

Acord contractual pel qual una empresa (franquiciador) cedeix a una altra (franquiciat), a canvi d'una contraprestació econòmica, el dret a explotar la seva marca, productes o serveis sota unes directrius determinades.

Preguntes Freqüents

2. Què és la deslocalització dels serveis?

La deslocalització dels serveis és el procés pel qual serveis que tradicionalment es prestaven en països desenvolupats (sovint concentrats en àrees urbanes o districtes de negocis) es traslladen a països o regions menys desenvolupades (com l'Europa Oriental, Mèxic, l'Índia, la Xina, etc.) per aprofitar costos laborals més baixos o altres avantatges. Els governs d'aquests països receptors solen fomentar aquesta pràctica, ja que afavoreix la creació de llocs de treball, un augment d'ingressos fiscals i la millora de la qualificació professional.

3. Quins tres factors influeixen més en l'activitat comercial?

Els tres factors principals que influeixen en l'activitat comercial són:

  • El desenvolupament del transport i les seves infraestructures: Faciliten la connexió entre productors i consumidors, reduint costos i temps de distribució.
  • La densitat i distribució de la població: Un mercat amb més població i concentrada en nuclis urbans generalment implica una major demanda potencial.
  • El nivell econòmic (renda per càpita) de la població: Una major capacitat adquisitiva permet un consum més gran i diversificat.

4. Quines diferències hi ha entre comerç interior i exterior?

El comerç interior és el que es realitza dins de les fronteres d'un mateix país, normalment amb la intervenció de majoristes i detallistes per fer arribar els productes al consumidor final. El comerç exterior, en canvi, és el que es duu a terme entre diferents països, implicant importacions i exportacions.

5. Com es regula el comerç a escala mundial?

El comerç mundial es regula principalment mitjançant:

  • La Organització Mundial del Comerç (OMC), que estableix normes generals i resol disputes comercials entre països membres.
  • La creació de blocs comercials regionals, que poden ser de dos tipus principals:
    • Àrea de lliure comerç: S'eliminen les taxes duaneres (aranzels) entre els països membres, però cadascun manté la seva pròpia política comercial amb tercers països (ex: T-MEC/USMCA).
    • Unió duanera: A més d'eliminar els aranzels interns, s'estableix una política aranzelària comuna per als països no membres (ex: la Unió Europea).

6. Com estan evolucionant les grans àrees comercials?

Tradicionalment, les grans àrees comercials eren els països més desenvolupats (Europa Occidental, Amèrica del Nord, Japó). Actualment, els països emergents (especialment a Àsia, com la Xina i l'Índia, però també a Amèrica Llatina i Àfrica) estan prenent un paper molt més protagonista. Això provoca un augment significatiu dels fluxos comercials Sud-Sud (entre països emergents) i Sud-Nord (d'emergents cap a desenvolupats), a més dels tradicionals fluxos Nord-Nord. Així i tot, la Xina i els EUA continuen concentrant el percentatge més gran d'exportacions i importacions mundials, mantenint un potent eix comercial bilateral.

7. Com és el comerç a la Unió Europea (UE)?

La UE és la primera potència comercial del món (representa més del 20% de les exportacions i importacions mundials). Característiques principals:

  • La majoria del seu comerç (prop del 70%) és comerç interior (entre els estats membres).
  • Fora de la UE, els seus principals socis comercials són els EUA, la Xina, el Regne Unit, Suïssa i Turquia.
  • Pel que fa a les importacions, els principals proveïdors són la Xina, els EUA, el Regne Unit, Suïssa, Rússia i Noruega.
  • Alemanya és el país líder en exportacions dins de la UE.
  • Una gran part de les exportacions de la UE (al voltant del 86%) són de caràcter industrial (manufactures).
  • La UE té una política comercial comuna i estableix nombrosos acords comercials amb altres països i blocs regionals per fomentar el comerç mundial.

8. Com és la relació comercial entre els EUA i la UE?

Els EUA i la UE són socis comercials i inversors extremadament importants l'un per l'altre. Els seus intercanvis de béns i serveis generen una activitat econòmica diària enorme (històricament xifrada en uns 2.000 milions d'euros al dia) i sostenen milions de llocs de treball a banda i banda de l'Atlàntic. Junts, representen una part molt significativa del comerç i del PIB mundial (aproximadament un terç del comerç i la meitat del PIB). La seva relació comercial es basa en:

  • Una relació inversora molt profunda i llaços estrets entre grans grups industrials i empresarials.
  • Històricament, han mantingut negociacions per reduir barreres comercials i establir acords sobre inversions, tot i que també hi ha hagut períodes de tensions comercials.

9. Quines són les funcions del transport?

El transport compleix funcions essencials que es poden agrupar en tres blocs:

  • Funció econòmica: Permet l'intercanvi de productes (comerç), el desplaçament de treballadors i consumidors, la realització d'activitats econòmiques (turisme, indústria) i és un factor clau per a la globalització i la deslocalització industrial i de serveis.
  • Funció social: Promou les relacions humanes, l'accés a serveis bàsics (educació, sanitat), l'oci i l'intercanvi cultural.
  • Funció política i territorial: Contribueix a la cohesió social i territorial dels estats, facilita l'administració i defensa del territori, i el control de rutes i punts estratègics (canals, estrets) atorga poder geopolític.

10. Què és una xarxa de transport?

Una xarxa de transport és un conjunt d'infraestructures lineals (eixos: carreteres, vies fèrries, rutes aèries/marítimes) connectades entre si en determinats punts (nusos o nodes: ciutats, ports, aeroports, estacions). La seva eficàcia per al desenvolupament econòmic depèn de diverses característiques:

  • Densitat: Quantitat d'infraestructures en relació a la superfície del territori.
  • Connectivitat: Grau de connexió entre els diferents nusos de la xarxa.
  • Accessibilitat: Facilitat i cost (en temps i diners) per accedir a la xarxa des de qualsevol punt del territori.

Les xarxes de transport modernes tendeixen a la intermodalitat (connexió eficient entre diferents modes de transport), la qual cosa fa més eficaços i econòmics els trasllats de mercaderies i persones.

11. Quines són les diferències principals entre el transport per carretera i el transport per ferrocarril?

Transport per carretera (automòbil, autocar, camió):

  • Ús principal: El més utilitzat per al transport de persones (curta i mitjana distància) i molt important per a mercaderies (especialment en distribució capil·lar i distàncies curtes/mitjanes).
  • Avantatges: Gran flexibilitat (servei porta a porta), rapidesa en distàncies curtes, xarxa molt extensa.
  • Inconvenients: Elevada sinistralitat, contaminació atmosfèrica i acústica, congestió freqüent, consum elevat d'energia per unitat transportada (comparat amb tren o vaixell), alt cost de construcció i manteniment de la xarxa.

Transport per ferrocarril:

  • Ús principal: Transport massiu de passatgers (rodalies, metro, llarga distància/alta velocitat) i de mercaderies voluminoses o pesades a mitjana i llarga distància.
  • Avantatges: Gran capacitat de càrrega, major eficiència energètica per tona/km, alta velocitat (especialment l'alta velocitat de passatgers), major seguretat, menor congestió (en general).
  • Desavantatges: Poca flexibilitat (requereix infraestructures fixes i sovint transbordaments a l'inici i final del trajecte), elevat cost de construcció de les infraestructures (vies, estacions), rigidesa dels traçats.

12. Com són les xarxes de transport terrestres als països desenvolupats i als menys desenvolupats?

  • Països desenvolupats: Presenten xarxes molt denses, ben connectades entre si (mallades) i jerarquitzades (amb eixos principals d'alta capacitat com autopistes i autovies, i una xarxa secundària que arriba a tot el territori). Solen tenir sistemes ferroviaris moderns (alta velocitat) i una bona integració intermodal.
  • Països menys desenvolupats: Les xarxes solen ser poc denses i sovint poc connectades entre si, amb una estructura radial heretada de l'època colonial (convergeixen als ports o capitals). El ferrocarril pot tenir un paper destacat però sovint amb infraestructures antiquades. Les carreteres poden estar en mal estat de conservació i la xarxa d'alta capacitat és limitada o inexistent en moltes zones.

13. Quines són les característiques més destacables del transport naval?

  • És el principal mitjà per al transport internacional de mercaderies (aproximadament el 80-90% del volum del comerç mundial es mou per mar).
  • És el mitjà de transport més econòmic per unitat de càrrega (tona/km), especialment per a grans volums i llargues distàncies.
  • És relativament lent en comparació amb el transport terrestre o aeri.
  • Requereix grans infraestructures portuàries especialitzades (terminals de contenidors, petrolieres, etc.), que necessiten inversions molt elevades.
  • Opera principalment seguint rutes marítimes fixes que connecten els principals ports mundials.
  • Tot i ser eficient per tona transportada, és una font important de contaminació atmosfèrica (òxids de sofre, nitrogen) i marina (abocaments, soroll).

14. Quines són les principals rutes marítimes mundials?

Les rutes amb major trànsit de mercaderies són:

  • Atlàntic Nord: Connecta els ports d'Europa Occidental amb els de la costa est d'Amèrica del Nord.
  • Pacífic: Connecta els ports d'Àsia Oriental (Xina, Japó, Corea del Sud) amb els de la costa oest d'Amèrica del Nord i, a través del Canal de Panamà, amb la costa est i Europa. També connecta Àsia amb Oceania.
  • Europa - Àsia (via Canal de Suez): Connecta Europa amb Àsia Oriental i Meridional, passant pel Mediterrani, el Canal de Suez, el Mar Roig i l'Oceà Índic. És vital per al transport de contenidors i petroli (des del Golf Pèrsic).
  • Altres rutes importants connecten Europa i Amèrica del Nord amb Amèrica del Sud, Àfrica i Oceania.
  • També cal considerar les grans vies fluvials interiors navegables (ex: sistema Mississipí-Missouri als EUA, Rin i Danubi a Europa, Iang-Tsé a la Xina).

15. Quines són les característiques més destacables del transport aeri?

  • S'utilitza principalment per al transport de passatgers a mitjanes i llargues distàncies, i per a mercaderies urgents, peribles o de gran valor afegit.
  • És el mitjà de transport més ràpid.
  • És estadísticament molt segur.
  • Ofereix un alt nivell de comoditat als passatgers.
  • Té una capacitat de càrrega limitada i un cost elevat per unitat transportada en comparació amb altres modes.
  • És altament contaminant per passatger/km (emissions de CO2 a gran altitud, soroll).
  • Requereix infraestructures complexes i tecnificades (aeroports moderns, sistemes de control del trànsit aeri) amb alts costos d'inversió i operació.
  • Implica temps considerables en terra (desplaçaments a l'aeroport, facturació, controls de seguretat, esperes, embarcament/desembarcament).
  • El sector ha estat revolucionat per les companyies de baix cost (low-cost), que han democratitzat l'accés al transport aeri en rutes de curta i mitjana distància.

16. Quines són les principals rutes aèries mundials?

Els aeroports estan connectats per una densa xarxa de corredors aeris. Les rutes intercontinentals amb més trànsit de passatgers són:

  • Transatlàntica: Entre Amèrica del Nord (especialment EUA i Canadà) i Europa Occidental.
  • Europa - Àsia: Connectant Europa amb l'Orient Mitjà, Àsia Meridional i, sobretot, Àsia Oriental (Xina, Japó, Corea del Sud, Sud-est Asiàtic).
  • Transpacífica: Entre Àsia Oriental i Amèrica del Nord (costa oest principalment).
  • Altres rutes importants inclouen les que connecten Europa i Amèrica del Nord amb Amèrica Llatina, Àfrica i Oceania, així com els intensos fluxos dins de grans regions com Europa, Amèrica del Nord i Àsia Oriental.

17. Quines són les característiques i l'evolució del turisme?

El turisme és el conjunt d'activitats que realitzen les persones durant els seus viatges i estades en llocs diferents al seu entorn habitual, per un període de temps consecutiu inferior a un any, amb finalitats d'oci, negocis o altres motius personals.

Característiques i efectes:

  • Efectes positius:
    • Generació d'activitat econòmica (ingressos de divises) i creació de llocs de treball (directes i indirectes).
    • Dinamització d'altres sectors (construcció, transport, comerç, agricultura).
    • Posada en valor i conservació del patrimoni natural i cultural.
    • Foment de l'intercanvi cultural i la comprensió entre pobles.
    • Desenvolupament d'infraestructures que també beneficien la població local.
  • Efectes negatius:
    • Impacte ambiental: Consum elevat de recursos (aigua, energia), generació de residus, contaminació, degradació d'ecosistemes fràgils, contribució al canvi climàtic (transport).
    • Impacte sociocultural: Pèrdua d'identitat cultural (aculturació), augment del cost de vida per a la població resident (especulació immobiliària), saturació d'infraestructures i serveis públics, possibles conflictes entre turistes i residents (turismofòbia).
    • Dependència econòmica: Excessiva dependència del turisme pot fer una economia vulnerable a crisis externes (sanitàries, econòmiques, polítiques).
    • Estacionalitat: Concentració de l'activitat en determinades èpoques de l'any, generant precarietat laboral.

Evolució:

El turisme modern neix al segle XIX, però es converteix en un fenomen de masses a partir de la segona meitat del segle XX, impulsat per:

  • Les millores socials als països desenvolupats (augment de la renda disponible, vacances pagades, reducció jornada laboral).
  • La revolució dels transports (automòbil, autocar, i sobretot, l'aviació comercial i els vols xàrter/low-cost).
  • El desenvolupament de la indústria hotelera i les agències de viatges.
  • La pau relativa després de la Segona Guerra Mundial.
  • Les tecnologies de la informació i la comunicació (Internet, reserves online).

Des de llavors, el turisme internacional ha experimentat un creixement gairebé constant (amb excepcions per crisis puntuals), convertint-se en un dels sectors econòmics més importants a nivell mundial.

18. Quins són els principals tipus de turisme?

El turisme es pot classificar segons la motivació principal del viatge:

  • Turisme d'oci, recreació i vacances:
    • Turisme de sol i platja: El més massiu a nivell mundial, buscant descans i activitats lúdiques en zones costaneres càlides.
    • Turisme cultural: Visita a ciutats històriques, monuments, museus, jaciments arqueològics, festivals, etc.
    • Turisme rural o agroturisme: Estada en entorns rurals, buscant contacte amb la natura, tranquil·litat i activitats tradicionals.
    • Turisme de natura o ecoturisme: Viatges a espais naturals protegits (parcs nacionals, reserves) per observar flora i fauna, amb èmfasi en la sostenibilitat.
    • Turisme esportiu: Pot ser actiu (practicar esports com esquí, senderisme, submarinisme, golf) o passiu (assistir a grans esdeveniments esportius).
    • Turisme de joc: Desplaçament a llocs amb importants complexos de casinos (ex: Las Vegas, Macau).
    • Turisme de parcs temàtics: Visita a grans parcs d'atraccions i entreteniment.
  • Turisme per motius personals:
    • Turisme de visita a familiars o amics (VFR - Visiting Friends and Relatives): Un dels motius més comuns de viatge.
    • Turisme de salut: Desplaçament per rebre tractaments mèdics, quirúrgics, termals o de benestar (wellness).
    • Turisme religiós: Pelegrinatges a llocs sagrats o visita a llocs amb significat espiritual.
    • Turisme de compres (shopping): Viatges amb la motivació principal de comprar determinats productes.
  • Turisme professional o de negocis:
    • Turisme de negocis individual: Viatges per reunions, visites a clients o proveïdors, etc.
    • Turisme de congressos, convencions, fires i incentius (MICE - Meetings, Incentives, Conventions, Exhibitions): Assistència a esdeveniments professionals organitzats.
    • Turisme formatiu o educatiu: Viatges per realitzar cursos, intercanvis acadèmics, aprendre idiomes, etc.

Entradas relacionadas: