Serveis i Comerç: Definició, Tipus, Deslocalització i Factors Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,3 KB

Serveis: Definició i Tipus

Els serveis són les activitats que no produeixen béns materials i que estan destinades a atendre les necessitats de les persones o de les empreses: sanitat, educació, finances, comerç, turisme, transports, etc.

Tipus de Serveis

  • Serveis públics: Finançats per l’Estat amb els diners recaptats dels impostos. Tenen com a finalitat organitzar el funcionament de la societat (administració, seguretat) i satisfer les necessitats bàsiques de la població (sanitat, educació, justícia...), encara que no se n’obtinguin beneficis.
  • Serveis privats: Oferts per empreses privades o persones particulars i pagats per les persones que els consumeixen. La finalitat principal és obtenir-ne un benefici econòmic. Poden ser molt diversos: comerç, transport, financer, gestoria, sanitat, educació, disseny, enginyeria, teatres, etc.

La Deslocalització de Serveis

El desenvolupament constant de les noves tecnologies i del transport provoca canvis importants en la localització dels serveis, ja que n’hi ha que no necessiten ser a prop de les persones o les empreses que els utilitzen. Per això, hi ha empreses dels països desenvolupats que traslladen alguns dels seus serveis a altres ciutats més petites o, fins i tot, a països menys desenvolupats, on la mà d’obra és més barata. És a dir, assistim a una deslocalització del sector de serveis.

El Comerç

El comerç és el conjunt d’activitats d’intercanvi de béns i serveis entre els productors i els consumidors. És una de les activitats econòmiques més importants per volum de negoci i d’ocupació que genera. L’aportació al PIB és proporcional al desenvolupament i la riquesa del país.

Factors que Influeixen en l'Activitat Comercial

Els factors que influeixen més en l’activitat comercial són tres:

  • El desenvolupament dels transports i les seves infraestructures: Uns mitjans de transport moderns i una bona xarxa de comunicacions afavoreixen els intercanvis comercials perquè faciliten el contacte entre fabricants o productors i consumidors.
  • La densitat de població: On hi ha més població, augmenten les possibilitats de mercat.
  • El nivell adquisitiu de les persones: Com més nivell, més consum.

Tipus de Comerç

Comerç Interior

Inclou les activitats comercials que es porten a terme dins de les fronteres d’un estat.

  • Els minoristes: Són comerciants que venen directament al consumidor en quantitats petites.
  • Els majoristes: Són comerciants o empreses que compren grans quantitats als productors per vendre-ho després als minoristes. Els productes s’acostumen a emmagatzemar en mercats centrals, on els adquirirán els venedors minoristes.

Comerç Exterior

Engloba les activitats comercials que s’efectuen entre països. Les compres de productes estrangers s’anomenen importacions i els productes que es venen a altres països són les exportacions. La diferència entre exportacions i importacions queda reflectida a la balança comercial.

Entradas relacionadas: