Serveis d'Atenció Domiciliària (SAD) i Teleassistència: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 11,39 KB

Serveis d'Atenció Domiciliària: SAD i Teleassistència

Els serveis d'atenció domiciliària són un conjunt de serveis socials, amb el SAD (Servei d'Ajuda a Domicili) i la teleassistència com a principals. N'hi ha d'altres serveis complementaris com els d'àpats a domicili, bugaderia, neteja de xoc, ajudes tècniques i adaptació del domicili.

Servei d'Ajuda a Domicili (SAD)

El Servei d'Ajuda a Domicili (SAD) és dut a terme per personal qualificat i acreditat al domicili de persones en situació de dependència, per atendre les seves necessitats.

Objectius del SAD

  • Mantenir la persona usuària en el seu medi.
  • Evitar l'internament si no és necessari.
  • Incrementar l'autonomia personal en el seu entorn.
  • Fomentar el desenvolupament de conductes i hàbits saludables.
  • Evitar l'aïllament i la soledat, fomentant i potenciant les relacions socials.
  • Fomentar la solidaritat i el voluntariat, perquè puguin realitzar tasques d'acompanyament i oci.

Finalitat de les Actuacions del SAD

  • Actuacions preventives: Prevenir situacions de risc de pèrdua d'independència (caigudes, accidents al domicili).
  • Actuacions educatives: Instruir l'usuari perquè adquireixi habilitats bàsiques (ensenyant-li a preparar aliments, posar la rentadora).
  • Actuacions rehabilitadores: Destinades a la recuperació de les capacitats perdudes (vestir-se, rentar-se, caminar).
  • Actuacions assistencials: Quan la persona no pugui encarregar-se de les tasques, ho farà el professional (higiene, neteja del domicili).

Usuaris del SAD

Persones o famílies amb deficiències parcials o totals en la seva autonomia personal, de manera permanent o temporal. Els perceptors del SAD inclouen:

  • Persones grans.
  • Persones amb discapacitats.
  • Persones amb dependència.
  • Persones amb problemes de salut temporals o malalties cròniques.
  • Infants i famílies en situació de risc.
  • Col·lectius específics en risc d'exclusió social.

Els usuaris són majoritàriament persones grans (el 90%), amb discapacitats físiques, psíquiques i, finalment, sensorials. Un percentatge considerable pateix malalties mentals (Alzheimer i/o altres malalties degeneratives).

Aspectes Relacionats amb la Qualitat de Prestació del SAD

Cal tenir en compte l'extensió i la intensitat del servei.

  • L'extensió: Es refereix a la cobertura del servei. L'evolució del SAD en els últims anys ha multiplicat el nombre total d'usuaris a causa de l'increment de la població de més de 65 anys. La taxa de cobertura és relativament baixa.
  • La intensitat: Es sol tenir en compte les hores destinades (intensitat horària). Els serveis domiciliaris es consideren d'intensitat mitjana, haurien d'oferir un suport entre 7 i 14 hores setmanals. Sembla insuficient la intensitat de la prestació per poder donar suport, i en la majoria dels casos aquesta atenció es complementarà amb l'aportació de suports informals.

La Teleassistència

La teleassistència és un servei d'atenció domiciliària que aprofita les noves tecnologies per oferir un servei d'atenció permanent a distància.

En què consisteix la Teleassistència?

Consisteix en la connexió per via telefònica amb un terminal de la persona dependent a través d'un penjoll personal codificat.

Diferència entre Teleassistència i Telealarma

La teleassistència disposa d'un equip mòbil d'assistència amb coneixements bàsics en Serveis Socials i Sanitaris, primers auxilis i arranjaments domèstics, que es desplaça al domicili en cas de necessitat.

Objectius de la Teleassistència

  • Que els usuaris continuïn vivint en el seu medi.
  • Millorar les relacions socials.
  • Intervenció ràpida en emergències.
  • Proporcionar companyia i seguretat.
  • Augmentar el nivell d'autonomia.
  • Servei d'enllaç amb l'entorn familiar.
  • Detectar robatoris, incendis i accidents.

Condicions d'Accés a la Teleassistència

  • Persona que no pateixi cap malaltia mental greu, deficiència d'audició o depressió molt greu.
  • Que sigui sola o convisqui amb algú que estigui en situació similar a la seva.
  • Que disposi de línia telefònica.

Altres Serveis Domiciliaris

  • Serveis d'àpats a domicili: Proporciona diàriament un àpat elaborat, complet i equilibrat a persones en situació de necessitat.
  • Servei de bugaderia: Rentat de roba.
  • Servei de neteja de xoc: Duen a terme la neteja de xoc o periòdica a l'interior de l'habitatge.
  • Reformes al domicili: Adeqüen les condicions bàsiques d'habitabilitat, supressió de barreres arquitectòniques o reparacions.
  • Serveis de parament: Compra de productes de neteja, eines i petits electrodomèstics.

Fases de la Prestació del Servei

La prestació del servei suposa fixar una sèrie d'objectius, unes estratègies per aconseguir-los i utilitzar una metodologia determinada. El procés de programació i desenvolupament dels serveis consta de 4 fases:

Fase 1: Valoració i Diagnòstic

Presentació de la Sol·licitud

El procés que cal seguir per a l'usuari depèn de les Comunitats Autònomes (CCAA) i les competències que hagin atribuït als Ajuntaments. Inclouen els documents següents:

  • Imprès de sol·licitud.
  • Fotocòpia del DNI/NIE.
  • Justificant de l'any en curs de la persona i membres de la unitat de convivència.
  • Declaració de la renda de l'any anterior de tots (obligats a presentar-la).
  • Informe mèdic acreditatiu de l'estat de salut de la persona i/o, si escau, dels membres de la unitat.
  • Fotocòpies del contracte de lloguer o compra de l'habitatge.
  • Certificat d'empadronament.
  • Certificat de convivència.
  • Autorització per a la domiciliació de pagaments.
Entrevista

Conversa entre el professional i la persona o persones destinatàries del SAD. Unes vegades tindrà lloc al domicili i altres al despatx del professional.

Objectiu de l'Entrevista

Recull de dades i obtenció d'informació diversa sobre l'usuari i el seu entorn, el seu estat de salut i benestar generals, els hàbits de vida i les condicions de l'habitatge.

Administració de Qüestionaris o Escales Estandarditzades

Per tal d'evitar que la simpatia de l'usuari o l'estat d'ànim de l'entrevistador influeixi en la resolució i obtenir resultats més objectius, es pot establir un sistema de puntuació a partir d'uns qüestionaris o escales.

Fase 2: Planificació

Pla de Treball

Es valora la situació de l'usuari/usuaris i els diferents recursos disponibles. S'estableixen els objectius i les accions que s'han de dur a terme, així com la forma en què s'han de posar en marxa.

Elements que formen el Pla de Treball
  • Dades identificatives del pla:
    • Número d'expedient.
    • Dades personals de l'usuari: Nom, Cognoms, NIF, Data de naixement, Domicili, Telèfon, Formació.
  • Dades de situació de l'usuari:
    • Fons d'ingressos (si rep pensió de jubilació, invalidesa, viduïtat no contributiva).
    • Situació legal: Incapacitació, internament (només per ordre judicial).
    • Membres de la unitat familiar: característiques, tipus de relació, disponibilitat, formació.
    • Situació de l'habitatge: règim de tinença (lloguer o compra), característiques de l'entorn.
  • Estat de salut: Malaltia, tipus de discapacitat, gran dependència, previsió d'intervenció quirúrgica.
  • Servei Social i Professionals:
    • Concretar el servei que es presta (SAD, teleassistència, cures d'infermeria).
    • Professional de referència.
    • Professional o professionals que prenen part en la intervenció.
    • Període de vigència: data d'inici, de finalització i de revisió.
  • Fites que es pretenen aconseguir: Perquè la fixació de metes sigui eficaç, aquestes han de ser realistes i abastables en terminis concrets.
  • Accions que es desenvolupen: Relacionades amb les metes, es concreten per assolir-les i es determina la responsabilitat de cada agent implicat.
  • Temporalització de les tasques: En quin moment (dates, hores) s'han de realitzar i revisar.
El Compromís

Document en què s'estableixen els compromisos de cada part.

El Registre d'Accions

Quadre en què es reflecteixen:

  • Objectius: resumits i per ordre de prioritat.
  • Les accions: activitats i tasques necessàries per aconseguir la meta.
  • Els responsables: persona o persones responsables de cada acció.
  • Les dates en què es duu a terme la intervenció.
  • Data de revisió del pla.
  • Signatura de les persones participants.
El Contracte del Servei

Document opcional que recull la prestació del servei, els objectius i les activitats acordades, els horaris, els drets i deures de l'usuari i altres aspectes d'interès.

En el format del contracte hi han de figurar les següents dades:
  • Dades d'identificació de l'usuari.
  • Dades dels serveis socials (número d'expedient i tècnic).
  • Tasques que es duran a terme.
  • Període en què es realitzarà el servei.
  • Nombre d'hores diàries i l'horari en què s'oferirà l'atenció.
  • Parts que actuaran al domicili.
  • Deures i drets de l'usuari.

Fase 3: Execució

Fitxa de Prestació Individual

Document en què s'especifiquen les recomanacions, els objectius i les tasques específiques que ha de dur a terme el TASS (Tècnic en Atenció Sociosanitària) al domicili.

Full de Registre

S'anoten diferents aspectes de la vida quotidiana de l'usuari a partir d'aspectes generals: alimentació, salut, vestit i higiene personal. Els fulls de registre són unitaris i s'utilitzen d'acord amb la prestació. Es formalitzen al principi de la intervenció i, segons els objectius, es poden tornar a omplir per comparar els canvis produïts entre l'inici del servei i l'actualitat. Cal esmentar els registres d'incidències que fan referència a aquells canvis o eventualitats que puguin produir-se (defunció, trasllat a una residència, canvi de tasques).

Fase 4: Avaluació

L'Avaluació del Programa

Procés de valoració crítica sobre l'eficàcia i les tècniques, amb la finalitat d'orientar i concretar les accions futures.

S'avaluen totes les fases del procés:

  • Si la fase de valoració i diagnòstic ha estat encertada.
  • Si la planificació s'ha realitzat correctament.
  • Si s'han complert els objectius.
  • Si s'han usat els recursos adequadament.

Una vegada analitzades cadascuna de les parts (del diagnòstic, del disseny de la intervenció i de l'execució), s'ha de plantejar una reprogramació per pal·liar les insuficiències detectades.

Entradas relacionadas: