Seqüència Didàctica i Ciutadania: Un Enfocament Interdisciplinari

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 8 KB

Seqüència Didàctica:

1. Observació i Descripció

Descrivim el paisatge enumerant els elements del medi natural i del medi humanitzat (colors, elements principals, línies principals, punts forts). Provoca sensacions físiques (a través dels sentits) i emocions (estat d'ànim).

2. Representació

Dibuixem un croquis del paisatge tenint en compte els seus elements en els diferents plans (primer pla, pla d’horitzó i pla central), punts forts i línies dominants.

3. Interpretació

Classifiquem-lo i expliquem com ha evolucionat aquest paisatge i quins problemes pateix com a resultat de l’acció humana.

Ara, s’interpreta allò que podem veure en la descripció del paisatge i en la seva representació.

  • Com ha evolucionat aquest paisatge fins a l’actualitat?
  • Quines activitats humanes hi tenen lloc actualment?
  • Quins impactes poden causar les activitats humanes?
  • Quins problemes mediambientals pot patir?

4. Presa de Decisions

Justifiquem com pot evolucionar aquest paisatge en el futur. Proposem actuacions per garantir la qualitat de vida i la sostenibilitat del medi ambient.

Interdisciplinarietat:

Qualsevol context de medi l’hem d’estudiar a través dels problemes que pateix i no dels elements.

Com haurien de ser les activitats?

  • A partir de situacions contextualitzades.
  • Utilització de continguts diversos.
  • Permetre respostes obertes.
  • Presa de posicionament.
  • Construcció compartida del coneixement i opinions.

Activitats Competencials

Sortides al Medi

El mestre guia l’experiència dels alumnes, els quals tenen l’objectiu d’observar, recollir i manipular allò que veuen i/o descobreixen. El mestre fa reflexionar i guia els alumnes. Hem de deixar de banda la mirada del turista.

Ciutadania:

Definició:

Conjunt de coneixements, habilitats i valors escolars destinats a formar als joves perquè assumeixin els seus rols i responsabilitats com a ciutadans i ciutadanes d’una societat democràtica, lliure, plural i tolerant.

  • Definit a partir de la revolució francesa: de súbdits a ciutadans.
  • Es vincula amb: un ciutadà, el que viu en una nació.
  • Dimensió jurídica, econòmica i cultural.
  • Clau per al futur de la societat.
  • Condicionada per la ideologia (família i règim polític).

Nivells de Ciutadania:

  • Nivell I: Ciutadà personalment responsable.
  • Nivell II: Ciutadà participatiu.
  • Nivell III: Ciutadà compromès pel canvi i que actua per millorar el seu entorn.

Objectius que Vol Assolir:

  • Fomentar la convivència democràtica.
  • Fomentar la participació política dels joves.
  • Reduir i/o eliminar la violència (sobretot la escolar).
  • Trobar un equilibri entre la ciutadania local, nacional, europea i mundial.

Està condicionada per la ideologia (valors i creences que ens dóna la família i el règim polític que domina).

Marc Conceptual:

Sistemes Polítics

Caracteritzar i identificar sistemes democràtics/totalitaris. Exemple: Venezuela: Guaidó i Maduro.

Pluralitat:

Acceptar la diversitat i rebutjar la desigualtat. Exemples:

  • Desigualtat: Notícia casament filla Índia i pobresa al país.
  • Diversitat: Esvàstiques a tombes jueves.

Ciutadania:

Respectar i defensar els drets humans i exercir els propis deures. Exemple: Albergue que cobra més a les dones que als homes.

Cultura Política:

Exercici de l’acció política democràtica, formal i en la vida quotidiana. Exemple: Manifestacions a Madrid i Barcelona per la guerra d’Irak.

Cultura Cívica:

Exercici de l’acció i el compromís per actuar en la millora de la societat. Exemple: Greta Thunberg, líder contra el canvi, alerta de la insuficiència de les mesures contra el canvi climàtic.

El Paisatge com a Element Integrador de les Diferents Ciències Socials – Montserrat Oller

El paisatge és present, passat i futur amb un dinamisme i evolució constant dels subsistemes abiòtics, biòtics i creacions humanes que hi intervenen i conformen un vast patrimoni cultural. S’entén com la resultant d’elements físics (relleu, clima...) que configuren l’escenari per a la vida de les persones i que es va modificant i degradant a causa de l’impacte humà (uns l’entenen com espai per explotar i altres com zona apta per treure benefici atenent les necessitats bàsiques de la població).

Marc Teòric per al Desenvolupament Conceptual de l'Educació per a la Ciutadania - Antoni Santisteban i Joan Pagès

El Consell d'Europa ha promogut una sèrie de treballs per a intentar definir el camp (EURYDICE, 2005): L'educació per a la ciutadania fa referència a l'educació que els joves reben en l'àmbit escolar, la fi del qual és garantir que es converteixin en ciutadans actius i responsables, capaços de contribuir al desenvolupament i al benestar de la societat en la qual viuen. En general, l'educació per a la ciutadania pretén orientar als alumnes cap a (a) la cultura política, (b) el pensament crític i el desenvolupament de certes actituds i valors, i (c) la participació activa.

Com Plantegem un Diàleg entre Disciplines en el Coneixement del Medi?

P. Benejam → El concepte de Medi fa referència tant al conjunt de situacions, fenòmens, elements o problemes que integren l’espai natural i humanitzat, com a la manera d’aproximar-se a l’estudi de la realitat natural i social, tenint en compte les variables temporals i espacials. Els diferents aspectes i dimensions que constitueixen el Medi s’interrelacionen i interactuen. Convé tenir present que els fenòmens naturals i socials no es presenten en la realitat sota un prisma disciplinari, sinó en forma de problemes, interessos, conflictes o expectatives que es comprenen millor quan s’estudien i s’analitzen relacionant els coneixements propis de les disciplines i de les àrees. Tradicionalment hem parcel·lat la realitat per tal d’analitzar-la més fàcilment, de manera que cada àrea s’ocupa d’una petita part d’aquesta: l’analitza, l’estudia, l’avalua, ... però les diverses parts mai es tornen a lligar per obtenir una visió global de la realitat.

Aquesta hiperespecialització no permet, per tant, donar resposta als grans reptes de la nostra societat.

Edgard Morin (2000):
  • Educar per comprendre les matemàtiques o qualsevol disciplina és una cosa, educar per a la comprensió humana és una altra.
  • La missió ètica de l'educació és ensenyar la comprensió entre les persones i els fenòmens com a condició i garantia de la solidaritat intel·lectual i moral de la humanitat.
  • No es tracta d’acumular sabers, sinó de tenir un cap ben construït per poder relligar tants coneixements separats.

“No es tracta de tenir el cap ple sinó de tenir el cap clar.”

Entradas relacionadas: