Selecció i Orientació de Personal

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,04 KB

Selecció de Personal

És el procés pel qual els individus que han passat la fase de captació són analitzats per conèixer el conjunt d’habilitats, coneixements i actituds que posseeixen per al desenvolupament de les activitats del lloc de treball. Les finalitats són:

  • Contribuir als objectius finals de l’organització: disposar de personal d’alt nivell de rendiment és necessari per a satisfer els objectius.

  • Assegurar-se que la inversió que fa l’organització amb la incorporació de persones sigui rendible, en funció dels resultats esperats.

  • Contractar i ubicar els sol·licitants d’un lloc de treball de forma que satisfacin tant els interessos de l’organització com els de l’individu.

En el procés de selecció cal disposar i tenir en compte la informació relacionada amb:

  • Context de l’organització: el procés de selecció ha de partir de la planificació de RRHH. S’ha de tenir en compte tant a l’hora d’exigir que el perfil del candidat s’adeqüi a les característiques del lloc de treball, com comunicant-les al candidat perquè aquest determini si s’adeqüen a les seves preferències i interessos, per a així assegurar un major rendiment.

  • Context del lloc de treball: format per les característiques i condicions completes que formen part del lloc a cobrir. Per a donar a conèixer aquestes característiques s’entrega una còpia de l’anàlisi del lloc de treball als candidats.

  • Context del candidat: la informació referida al candidat i la seva adequació al context de l’organització i al lloc de treball.

Instruments de Selecció

  • Currículum Vitae: normalment es sol utilitzar com a primera informació, per a saber si el candidat compleix els requisits mínims exigits.

  • Comprovació de les referències: verificació de les referències que apareixen al CV.

  • Entrevista de selecció: finalitat avaluadora per obtenir informació de la persona. Poden fer-se amb un o varis entrevistadors. Poden categoritzar-se segons les tècniques i formats utilitzats:

    • Entrevista amb profunditat: l’entrevistador compta només amb un esquema general dels temes que haurà de cobrir durant l’entrevista.

    • Entrevista estructurada o sistematitzada: qüestionari oral en què es segueix un guió establert.

    • Entrevista de tensió: utilitzada en els llocs de treball que requereixen control sobre la pressió, l’entrevistador irrita i incomoda intencionadament el candidat per veure les seves reaccions.

    • Entrevista de descripció de conductes: basada en el comportament del passat per a predir el rendiment del futur, es sol·licita al candidat exemples concrets de com ha resolt problemes o ha desenvolupat determinades funcions en el passat.

Orientació

La orientació s’ocupa de planificar l’entrada i ubicar els nous empleats dins l’organització, és a dir, introdueix i informa el nou personal.

Els objectius de l’orientació són:

  • Reduir els costos de la posada en funcionament: el període inicial de baix rendiment dura menys, ja que l’orientació el facilita.

  • Reduir l’estrès i l’ansietat: dóna confiança al nou empleat per reduir la tensió.

  • Reduir la rotació de personal: prepara una acollida adequada per a facilitar la seva adaptació.

  • Estalviar temps a supervisors i companys de treball: la gent s’ha de dedicar menys al nou empleat.

Les accions que es duen a terme són:

  • Reunions de presentació amb els companys i superiors.

  • Itineraris per les diferents àrees i departaments de l’organització amb presentació als seus responsables.

  • Elaboració d’una guia de l’organització i dels seus principals objectius i serveis.

Entradas relacionadas: