Seguretat en Automoció: Airbags, Pretensors i Sistemes ESP

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,02 KB

Normes de Seguretat en la Manipulació d'Airbags

  1. Desconnectar ambdós terminals de la bateria.
  2. Com a mesura de seguretat, esperar un temps prudencial de 30 minuts.
  3. No realitzar mai mesuraments amb el polímetre en el connector de cap model d'airbag.
  4. Prohibida la manipulació interna de l'airbag.
  5. Descartar qualsevol airbag davant de caiguda o cops.
  6. En cas de desmuntatge, l'airbag s'ha de guardar en un lloc segur amb la tapa cap amunt.
  7. Davant d'un vehicle accidentat amb l'airbag explosionat, s'ha de substituir imperativament la UCE.
  8. L'airbag s'emmagatzema en embalatges especials.
  9. Abans de rebutjar qualsevol airbag, ha de ser explosionat a distància i de manera controlada.
  10. En manipular un airbag explosionat, cal fer-ho amb mascareta i guants.
  11. Esperar un temps prudencial abans de la manipulació d'un airbag explotat.
  12. El funcionament de l'airbag està garantit pel fabricant durant 10 anys.

Sistemes de Seguretat

  • Preventiva: Tracten de disminuir els riscos d'accident sense intervenir directament en la conducció, però sí en les circumstàncies que l'envolten.
  • Activa: Són els dispositius integrats al vehicle amb la funció d'evitar la pèrdua de control del vehicle i, per tant, els accidents. (Sistemes ABS, sistemes de control d'estabilitat ESP, sistemes de direcció activa).
  • Passiva: Són els dispositius que redueixen al màxim les conseqüències d'un accident, quan aquest ja és inevitable (cinturons, airbags, etc.).

Sistema ESP

Utilitza el sistema de frens per efectuar petites correccions de trajectòria per evitar derrapatges per subviratge o sobreviratge després d'una frenada. Per això, frena les rodes que corresponguin.

Sistemes d'Anticipació i Frenada

Anticipen l'acció de frenada del conductor, fent-la més ràpida, aplicant certa pressió sobre el circuit. S'activen si es detecten situacions compromeses.

Sistemes de Direcció

La servodirecció millora la rapidesa de resposta i permet disminuir la relació de desmultiplicació que, sense servoassistència, comportaria un accionament excessivament dur. D'altra banda, el sistema de direcció també permet usar cotes de la direcció amb valors més severs, que afavoreixen la reversibilitat.

Tipus de Pretensors

  • Segons la naturalesa del seu funcionament: mecànics i pirotècnics.
  • Segons l'activació: mecànica i elèctrica.
  • Segons la forma d'actuar: retracció de la cinta.

Pretensors Mecànics

  • Sistema de tensat mitjançant cables: Format per un conjunt de cables d'acer que treballen a tracció, units al subxassís o bressol del conjunt motriu. En cas de col·lisió, el moviment del conjunt mecànic s'aprofita per tensar els cinturons.
  • Sistema de molla precarregada: El dispositiu d'ancoratge del cinturó es troba unit a una molla sotmesa a càrrega, subjecta per l'acció d'un trinquet. Quan el sistema és sotmès a una desacceleració determinada, una massa d'inèrcia actua sobre el trinquet que allibera la molla, la qual estira l'ancoratge i tensa el cinturó.

Pretensors Pirotècnics

Amb aquest sistema, el tensat dels cinturons s'efectua mitjançant el desplaçament aconseguit fent explotar una càrrega pirotècnica.

  • Activació mecànica: Es produeix mitjançant una massa d'inèrcia que incideix sobre un percussor.
  • Activació elèctrica: El fulminant que provoca l'explosió és d'accionament elèctric.

Sistemes de Retracció de la Cinta

  • Pretensor amb actuació sobre l'enganxall de tancament: L'element pirotècnic es disposa intercalat entre el tancament i la fixació al pis de l'habitacle.
  • Pretensor amb actuació de longitud sobre el carret: El pretensor provoca el gir del carret de manera que recull la cinta del cinturó, provocant-ne el tensat.
  • Pretensor de circulació de boles: El desplaçament de l'èmbol després de l'explosió de la càrrega pirotècnica comporta el moviment de les boles pel tub que els serveix de guia.
  • Pretensor Wankel: Utilitza un dispositiu similar al motor Wankel, amb un element equivalent al cigonyal que és directament solidari i concèntric amb el carret.

El gir del rotor està provocat per l'explosió de tres càrregues pirotècniques de forma successiva i simultània.

Limitador de Força del Cinturó

Limitador de retenció, que permet, un cop superat el valor de tarat, que el cinturó es destensi una mica autoritzant un petit gir al carret. Això disminueix l'aixafament que la cinta exerceix sobre el cos de l'ocupant.

Airbags

La centraleta de gestió també controla els elements següents:

  • Airbags escalonats o adaptatius.
  • Pretensors pirotècnics.
  • Activació del desconnectador de bateria.

Precaucions en la Manipulació de Pretensors

  • Després d'un accident, no s'ha de reutilitzar mai un pretensor. S'ha de canviar el conjunt de cinturó, el carret, el pretensor i, si convé, el sensor d'impacte.
  • La cinta s'ha de desplegar sense oferir resistència, verificant que en estirar amb força, es bloqueja.
  • La vida mitjana dels dispositius pirotècnics és de 10 anys, després s'han de reemplaçar.
  • No s'ha d'aplicar mai cap tipus de tensió elèctrica per verificar el detonador elèctric.
  • Després d'un accident, el cilindre del pretensor té una temperatura elevada, de manera que no s'ha de tocar mai amb la mà.
  • Els fabricants fixen un procediment concret per a la manipulació d'elements pirotècnics. S'ha de desconnectar la bateria i esperar un temps de 10-30 minuts, per tal que els acumuladors es descarreguin.

Entradas relacionadas: