Sectors Terciari i Transport a Espanya: Anàlisi i Evolució
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,37 KB
Sector Terciari a Espanya
El sector terciari engloba les activitats que proporcionen serveis a la societat. És un sector heterogeni, que exclou les activitats primàries i secundàries. A Espanya, aquest sector ha experimentat un creixement ràpid des del desarrollismo (1960-75), arribant a representar el 59% del PIB i el 61% de la població activa ocupada el 1995.
Anàlisi per sectors:
- Comerç i similars: Branca intensiva en mà d'obra, amb baixa productivitat i un creixement inferior a la mitjana del sector.
- Hostaleria, restauració i similars: Intensiu en treball, baixa productivitat i molt vinculat al turisme.
- Comunicacions: Alta productivitat gràcies a la innovació tecnològica, no intensiva en mà d'obra.
- Transport per carretera: Baixa intensitat en mà d'obra, alta productivitat i taxes de creixement elevades.
- Altres transports: Inclou el transport marítim (en declivi) i l'aeri (alta productivitat i creixement).
- Crèdits i assegurances: En procés de canvi, buscant major productivitat i competitivitat.
- Altres serveis destinats a la venda: Predomini de la sanitat i l'ensenyament privat, baixa productivitat i alta intensitat en mà d'obra. Inclou serveis a l'empresa.
- Serveis públics: Branca en fort desenvolupament, vinculada a l'administració i l'estat del benestar.
- Servei domèstic: Alta ocupació submergida, mà d'obra intensiva i baixa productivitat.
- Lloguer d'immobles: Baixa intensitat en mà d'obra i alta rendibilitat.
Comerç Interior i Exterior
Comerç Interior
La distribució comercial és un sector clau, representant al voltant del 14% del PIB. Espanya té una participació en el PIB de la distribució comercial relativament elevada en comparació amb altres països de la UE. El sector genera el 15% de l'ocupació, sent el segon sector en importància després de les indústries manufactureres. El comerç actua com a "matalàs" davant els canvis del mercat laboral.
Classificació:
- Comerç majorista: Compra a fabricants o altres majoristes i ven al detall. Es localitza estratègicament.
- Comerç minorista: Adquireix de fabricants o majoristes i ven directament al consumidor.
Comerç Exterior
La majoria de les exportacions i importacions d'Espanya es realitzen amb la UE. Fora de la UE, els principals socis són Iberoamèrica, Àsia, Àfrica i els EUA. Des de 2010, Espanya ha incrementat l'oferta exportable i diversificat destinacions, incloent productes de mitjana i alta tecnologia.
La balança comercial registra les importacions i exportacions. El saldo és la diferència entre el valor dels béns venuts i comprats a l'exterior.
Sistemes de Transport
Els transports permeten el desplaçament de persones i mercaderies. Els seus elements són els vehicles, les infraestructures i els béns transportats. L'evolució ha estat notable, des de la navegació i els carruatges fins al ferrocarril, l'automòbil i l'avió. Les infraestructures formen xarxes que connecten regions. La quantitat de mercaderies i persones transportades ha crescut exponencialment.
Característiques del Sistema Espanyol
- Influència del medi natural: El relleu dificulta el traçat de vies i encareix les obres.
- Traçat radial: Centrat a Madrid, tant en carreteres com en ferrocarril i transport aeri.
- Desequilibris territorials: Diferències en densitat i qualitat de les infraestructures entre regions.
- Predomini del transport per carretera: Concentra el 90% del transport de viatgers i el 95% de mercaderies.
Situació Actual de la Xarxa de Carreteres
El transport per carretera ha crescut molt, amb una xarxa de gairebé 170.000 km. La gestió es divideix entre l'Estat (xarxa bàsica), les comunitats autònomes (xarxa autonòmica) i les diputacions provincials (xarxa local). El PEIT (2005) busca transformar la xarxa radial en una xarxa mallada i millorar l'accessibilitat.
Ferrocarril
El ferrocarril va ser el principal mitjà de transport fins als anys setanta. La xarxa té un traçat radial, amb 12.700 km de via convencional i 2.000 km de via estreta. Des de 1992, s'ha desenvolupat l'AVE (alta velocitat), amb més de 2.200 km i l'objectiu d'arribar a 10.000 km el 2020. El tren és un mitjà valorat per a trajectes de mitja distància, comoditat i descongestió de carreteres. S'han d'assegurar inversions per a l'expansió de l'alta velocitat i la connexió amb Europa.
Transport Marítim
La península Ibèrica té condicions favorables per al transport marítim. Hi ha una xarxa de ports mercants per a l'intercanvi amb ultramar. El transport de persones va decaure amb l'avió, però el de mercaderies ha augmentat, amb vaixells de gran tonatge i un desplaçament de la importància cap a l'Atlàntic. El transport fluvial es redueix a Sevilla.
Transport Aeri
El transport aeri a Espanya va començar el 1919. L'increment del trànsit i els avenços tecnològics van fomentar el desenvolupament del sector. Espanya té una àmplia xarxa aeroportuària, destacant Madrid-Barajas, Barcelona, Màlaga, Palma de Mallorca, Canàries i Alacant. La xarxa és densa, costosa i infrautilitzada.
Balança de Pagaments
La balança de pagaments registra totes les transaccions monetàries entre un país i la resta del món en un període determinat. Inclou pagaments per exportacions, importacions, capital i transferències.
La balança de rendes recull els ingressos i pagaments per rendes de factors de producció (treball i capital) nacionals a l'exterior o de no residents al país.
La balança de transferències inclou ingressos i pagaments per transferències corrents entre residents i no residents, tant privades com governamentals.
Part de la balança de béns i serveis que recull els ingressos i pagaments derivats dels serveis prestats a l'exterior o dels rebuts d'aquests.