El Sector Terciari a Catalunya: Anàlisi de Comerç i Turisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,76 KB
El Sector Terciari a Catalunya
Importància del Comerç a Catalunya
El comerç és una activitat amb una gran tradició a Catalunya, que és la primera comunitat autònoma de l’Estat espanyol en aquest sector d’activitat.
Des de la incorporació al mercat comú europeu, l’augment de les exportacions i les importacions ha convertit Catalunya en una economia força oberta. L’any 2008, les vendes de Catalunya a l’exterior van representar el 26,7% de les exportacions de l’Estat.
Tipus d’Empresa Predominant en el Comerç Català
És la petita o mitjana empresa (PIME), generalment constituïda per un treballador autònom sense treballadors o amb un nombre de treballadors inferior a deu. El comerç al detall català donava feina a 295.000 persones l’any 2011 i el comerç a l’engròs, per la seva banda, a prop de 200.000 persones.
Tendències Recents del Comerç a Catalunya
El comerç català ha experimentat quatre tendències clau els darrers anys:
- El protagonisme dels centres comercials enfront dels establiments tradicionals.
- La concentració de la distribució en poques empreses.
- La proliferació de noves formes de venda, com ara les cadenes de franquícia, els establiments outlet i la venda electrònica.
- Recentment, el ressorgiment del comerç de proximitat.
Característiques Actuals del Comerç Català
Les quatre característiques principals del comerç a Catalunya són:
- El domini de la petita empresa de caràcter familiar.
- Un associacionisme comercial feble, que no permet aprofitar les economies d’escala.
- Un grau de professionalització baix i una escassa implantació de les modernes tècniques de venda i gestió.
- Un índex alt d’habitants per establiment.
El Turisme a Catalunya
Importància del Turisme en l'Economia Catalana
El turisme és una activitat que té un gran protagonisme en el sector terciari català i en el conjunt de l’economia catalana. Gràcies a la diversitat del paisatge, clima i patrimoni cultural, Catalunya ha esdevingut la principal destinació turística de tota la Mediterrània, amb un volum de més de 23 milions de turistes l’any 2011.
Procedència dels Turistes a Catalunya
Els principals orígens d’aquests turistes són França, el Regne Unit i Alemanya. Pel que fa als visitants d’altres comunitats autònomes, provenen sobretot de Madrid, València, Andalusia i Aragó i sumen prop de 6 milions de persones.
Tendències Recents del Turisme Català
El turisme a Catalunya ha mostrat diverses tendències els darrers anys:
- El creixement de la demanda turística.
- L’augment del nombre d’allotjaments turístics, en particular allotjaments de turisme rural i hotels de quatre i cinc estrelles.
- La diversificació de l’oferta amb noves modalitats de turisme.
- L’auge de les línies aèries de baix cost.
- La millora dels equipaments.
- L’impuls de l’Administració al sector.
- La millora de la formació professional dels treballadors.
Característiques Actuals del Turisme a Catalunya
Les principals característiques actuals del turisme català són:
- L’estacionalitat acusada, atès que l’activitat s’intensifica a l’estiu.
- Concentració turística a la franja litoral.
- La força de la marca Barcelona, que és un potent focus d’atracció.
- La consolidació del turisme rural i del turisme d’interior.
- La procedència geogràfica variada dels turistes.