El Sector Terciari a Catalunya: Anàlisi de Comerç i Turisme

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,76 KB

El Sector Terciari a Catalunya

Importància del Comerç a Catalunya

El comerç és una activitat amb una gran tradició a Catalunya, que és la primera comunitat autònoma de l’Estat espanyol en aquest sector d’activitat.

Des de la incorporació al mercat comú europeu, l’augment de les exportacions i les importacions ha convertit Catalunya en una economia força oberta. L’any 2008, les vendes de Catalunya a l’exterior van representar el 26,7% de les exportacions de l’Estat.

Tipus d’Empresa Predominant en el Comerç Català

És la petita o mitjana empresa (PIME), generalment constituïda per un treballador autònom sense treballadors o amb un nombre de treballadors inferior a deu. El comerç al detall català donava feina a 295.000 persones l’any 2011 i el comerç a l’engròs, per la seva banda, a prop de 200.000 persones.

Tendències Recents del Comerç a Catalunya

El comerç català ha experimentat quatre tendències clau els darrers anys:

  • El protagonisme dels centres comercials enfront dels establiments tradicionals.
  • La concentració de la distribució en poques empreses.
  • La proliferació de noves formes de venda, com ara les cadenes de franquícia, els establiments outlet i la venda electrònica.
  • Recentment, el ressorgiment del comerç de proximitat.

Característiques Actuals del Comerç Català

Les quatre característiques principals del comerç a Catalunya són:

  • El domini de la petita empresa de caràcter familiar.
  • Un associacionisme comercial feble, que no permet aprofitar les economies d’escala.
  • Un grau de professionalització baix i una escassa implantació de les modernes tècniques de venda i gestió.
  • Un índex alt d’habitants per establiment.

El Turisme a Catalunya

Importància del Turisme en l'Economia Catalana

El turisme és una activitat que té un gran protagonisme en el sector terciari català i en el conjunt de l’economia catalana. Gràcies a la diversitat del paisatge, clima i patrimoni cultural, Catalunya ha esdevingut la principal destinació turística de tota la Mediterrània, amb un volum de més de 23 milions de turistes l’any 2011.

Procedència dels Turistes a Catalunya

Els principals orígens d’aquests turistes són França, el Regne Unit i Alemanya. Pel que fa als visitants d’altres comunitats autònomes, provenen sobretot de Madrid, València, Andalusia i Aragó i sumen prop de 6 milions de persones.

Tendències Recents del Turisme Català

El turisme a Catalunya ha mostrat diverses tendències els darrers anys:

  • El creixement de la demanda turística.
  • L’augment del nombre d’allotjaments turístics, en particular allotjaments de turisme rural i hotels de quatre i cinc estrelles.
  • La diversificació de l’oferta amb noves modalitats de turisme.
  • L’auge de les línies aèries de baix cost.
  • La millora dels equipaments.
  • L’impuls de l’Administració al sector.
  • La millora de la formació professional dels treballadors.

Característiques Actuals del Turisme a Catalunya

Les principals característiques actuals del turisme català són:

  • L’estacionalitat acusada, atès que l’activitat s’intensifica a l’estiu.
  • Concentració turística a la franja litoral.
  • La força de la marca Barcelona, que és un potent focus d’atracció.
  • La consolidació del turisme rural i del turisme d’interior.
  • La procedència geogràfica variada dels turistes.

Entradas relacionadas: