Sector Serveis: Característiques, Comerç, Turisme i Cultura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 10,27 KB
Sector Serveis
El sector serveis o terciari tracta totes aquelles activitats econòmiques que satisfan les demandes de la població.
Característiques del Sector Serveis:
És l'activitat econòmica més important dels països desenvolupats perquè genera la part més notable del PIB, provocant que parlem d’economies terciaritzades, el que vol dir que la major part de les seves professions estan vinculades al sector terciari.
Aquest sector engloba professions molt diverses, com per exemple aquelles relacionades amb la sanitat, la docència, activitats físiques i transports.
Són activitats que donen un servei a la població com ara el fisioterapeuta.
Aquestes professions del sector terciari necessiten una qualificació per poder entrar en el mercat laboral.
El sector terciari és un bon indicador de qualitat del desenvolupament d’un país, que apareix a l'IDH (índex de desenvolupament humà).
Comerç
Es tracta d'una activitat relacionada amb el sector terciari que consisteix en l’intercanvi de productes a canvi de diners o d’altres productes.
Característiques del Comerç a l'Actualitat:
Al segle XXI les activitats comercials estan dominades pel comerç per l’impacte de la tecnologia ja que les persones compren a través de internet i/o amb aplicacions.
La seva dimensió és mundial gràcies a la tecnologia i els transports.
La velocitat és fonamental en el comerç actual gràcies a la tecnologia i les diferents vies de comunicació.
Les relacions comercials entre diferents països creen importacions, és a dir la compra de productes i recursos, i exportacions, és a dir la venda de productes o recursos.
Actualment la balança comercial espanyola es troba en dèficit. Els productes més importats acostumen a ser: cotxes, petroli, acer o cereals. D’altra banda els productes que exporta són: roba, productes químics o alimentaris com l’oli d’oliva i el vi.
Una de les formes per tenir èxit comercial és a través de bons canals de transport.
El transport per carreteres s’utilitza especialment als països desenvolupats com per exemple els que formen part de la Unió Europea. El seu aspecte més negatiu és la contaminació.
El transport ferroviari, que comença al segle XIX i que permet moure mercaderies de gran capacitat i a més utilitza les xarxes d’alta velocitat. El seu aspecte més negatiu és la seva mobilitat limitada.
La tercera gran via de transports és a través de mars i oceans gràcies als vaixells, aquest tipus de transport permet moure grans volums de mercaderies, especialment per eixos com el canal de Suez que es troba a Egipte. L'aspecte més negatiu és la lentitud.
Finalment tenim el transport aeri, que tindrà un enorme impuls després de la Segona Guerra Mundial i que permet transportar mercaderies a gran velocitat encara que pateix algunes limitacions per la falta d'aeroports i infraestructures d’alguns territoris.
Turisme
Què és?
El turisme és l'activitat del sector terciari que genera més beneficis i consisteix en desplaçar-se del teu lloc de residència a un altre i almenys passar una nit. Des dels anys 50 el mar Mediterrani és el principal punt d'interès gràcies al sol i a les platges.
Història:
Aquesta activitat es realitza des de l'antiguitat però és a partir del segle XIX quan apareix el turisme de masses i després de la Segona Guerra Mundial quan passa a ser una activitat molt popular gràcies entre d’altres a Coco Chanel.
Característiques del Turisme Actual a Catalunya i Espanya:
Es tracta de la principal activitat econòmica de Catalunya i de la resta d'Espanya i representa entre un 10/12% del PIB.
La seva força comença als anys 50 quan es fa el pla d’estabilització que obre la economia espanyola al món.
Els principals llocs visitats són Andalusia, Madrid, Catalunya i les Illes Balears i Canàries.
Qui visita Catalunya i la resta d’Espanya?
Catalunya i la resta d’Espanya són un dels principals destins turístics de milions de persones. Especialment destaca la presència d'europeus com russos, francesos, alemanys i italians. A més trobem asiàtics com japonesos i xinesos i òbviament americans.
Els principals motius que atreuen a aquestes persones són:
La qualitat de les seves platges i és que moltes estan assenyalades per la bandera blava.
Pel seu llegat cultural i arquitectònic en el que trobem espais com l'Alhambra de Granada o la Sagrada Família de Barcelona.
Per la seva oferta gastronòmica i és que és una de les tres cuines més importants del planeta.
Perquè els preus dels hotels i de l’alcohol són accessibles.
Aspectes Negatius
Dintre dels aspectes negatius o particulars trobem: La estacionalitat, el turisme de masses i la turismofòbia.
La estacionalitat és la concentració de l'activitat turística en uns mesos determinats de l’any que normalment són els de l’estiu.
El turisme de masses és la concentració d'un enorme grup de persones en un lloc determinat com per exemple Mallorca al mes d’agost.
Turismofòbia és el rebuig al turisme pel model econòmic o pels comportaments dels visitants.
Tipus de Turisme:
Com a tipus de turisme tenim: de luxe, de sol i platja, cultural, LGTB, gastronòmic o de guerra.
El turisme de luxe: està reservat a persones amb un alt poder adquisitiu que busquen activitats exclusives com per exemple visitar Mònaco, l'Antàrtida o Versalles.
Turisme de sol i platja: on l’objectiu és disfrutar del mar i del sol i és característic als països del Mediterrani.
Turisme cultural: que consisteix en la visita de monuments i museus.
Turisme verd o ecoculturisme: està relacionat amb la natura i activitats que es poden fer a la muntanya.
El turisme gastronòmic: que té com a finalitat tastar els productes típics d’un territori.
El turisme de guerra: consisteix en visitar camps de batalla o assistir a les seves recreacions.
El turisme LGTB: aquest consisteix en visitar les ciutats on es celebren festivals per reivindicar els seus drets.
Turisme de neu: que es basa en esquiar o anar a les pistes de neu.
Algunes de aquestes activitats com el turisme de sol o el de neu estan molt vinculades a l'època de l’any per aquest motiu els hotels han d'ampliar el seu model turístic per exemple: oferir altres activitats durant l’any com el senderisme, anar amb bicicleta, promocionar les seves instal·lacions com els espais, tenir les Kid-Suite que són espais per als més petits.
Un Món Divers
Cultura, Llengua i Religió
La cultura en un concepte tridimensional és a dir que té diferents definicions, la primera definició la dóna Herder al segle XIX on afirma que la cultura és l'essència d’un poble és a dir la seva llengua les seves creences i costums i és adquirida de forma natural, la segona definició també és del segle XIX i és de Humboldt per qui la cultura és un valor universal que per generar-se necessita temps i capacitat, i finalment la definició de Williams és que la cultura és l’entreteniment artístic que crea el poble.
Les Creences i Religions
Les religions han acompanyat als éssers humans des dels principis dels temps i les diferents creences comparteixen: un dogma una moral uns símbols i unes cerimònies.
El dogma és una creença vàlida per una comunitat religiosa com per exemple pels cristians existeix la vida després de la mort.
La moral són una sèrie de normes o codis que la comunitat ha de complir i respectar com per exemple els islàmics que no mengen porc.
Els símbols que són objectes que donen protecció a la comunitat com per exemple una creu o l'estrella de David.
La litúrgia són les cerimònies que la comunitat celebra com per exemple una missa, cerimònies que es celebren a temples com les sinagogues esglésies o mesquites.
Reptes i Sensibilitats Actuals
Les societats del segle XXI s’enfronten a nous reptes i situacions com les següents.
- Els drets a les comunitats LGTBI des de l’any 2001 han obtingut el dret de matrimoni a diferents països occidentals com per exemple Països Baixos, Espanya...
En segon lloc tenim la situació de la dona, i és que en el món actual les dones lluiten per aconseguir una igualtat social i laboral i acabar amb el sostre de vidre. Sostre de vidre → és una barrera invisible que limita la promoció de les dones a la feina i que acostuma a estar relacionat amb la maternitat.
Finalment, el dret a l’eutanàsia, que es tracta de la intervenció exterior i de forma legal per acabar amb la vida d’una persona que està patint una malaltia greu.