Sarcòfag dels Esposos: Anàlisi i Significat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,9 KB

SARCÒFAG DELS ESPOSOS

Aquesta escultura pertany als últims anys de l’etapa de la monarquia de Roma, que va des del 753-509 aC. Va ser una etapa en què Roma va ser governada per 7 reis; els 4 primers llatins i els tres últims etruscs (la Península Itàlica estava ocupada per diverses tribus: llatins, etruscs, samnites, sabins, umbres).

Els etruscs eren un poble originari d’Àsia Menor, la cultura dels quals era una interessant barreja d’art grec i art oriental, que donava molta importància a la vida després de la mort i que influenciarà en gran manera l’art romà posterior. Fins el segle III aC l’art s’ha de considerar dins de l’art etrusc. Entre els segle III i I aC es pot començar a parlar d’un art romà (barreja d’influències etrusques, itàliques i gregues).

Per tant, aquesta escultura es considera etrusca marcada per les creences religioses i per la vida després de la mort.

ANÀLISI FORMAL I ESTILÍSTIC

Anàlisi formal

Descripció: Dues figures, un home i una dona, reclinats sobre un llit anomenat kliné en activitat relaxada. L’home situat darrera de la dona porta el tors nu i també va descalç. La dona està en primer terme i va vestida amb una túnica llarga, sabates punxegudes i un barret. Els personatges no es miren però hi ha una relació afectuosa, no a través de les mirades, sinó a través de les mans.

Composició: Una meitat de l’escultura (la part del cos, la cara, les mans, les trenes i els peus) està molt més treballada que l’altre meitat (la de les cames). Tot i que els peus tornen a estar treballats. Les cares són bastant geomètriques (la barba de l’home, les trenes de la dona, els ulls ametllats, la boca estereotipada etc., en són elements que ho demostren.) Tot i ser cares geomètriques, intenten assemblar-se al model.

Predomina la línia horitzontal (el llit) però tot i així també hi ha una verticalitat a la part dels cosos i les cares.

Moviment: No hi ha moviment. Tot i que tampoc són estàtics del tot, estan en repòs però les mans... donen una sensació de no ser estàtics.

Expressivitat: No n’hi ha, ja que les cares son geomètriques i tenen una influència arcaica, però expressen un cert afecte mitjançant la col·locació de les mans.

Monocromada o policromada: Conserva restes de policromia de colors vius, igual que l’escultura del Kouros i Kourai.

Llum: es reparteix uniformement, no crea clarobscurs.

Anàlisi estilístic

Estil: etrusc

Característiques de l’estil: L’estil etrusc té una barreja d’influències orientals i de l’art grec del període arcaic.

Antecedents: Grec arcaic, té semblances amb el Kouros i Kourai:

- Ulls ametllats

- Cares geomètriques

- Tractament del cabell

- Cara estereotipada

També té antecedents de l’art etrusc:

- Intenta assemblar-se al model

- Són més realistes que idealitzats

- La manera de treballar els pòmuls

Influències: Art romà posterior.

FUNCIÓ I SIGNIFICAT

Funció: Aquesta escultura té dues funcions: Una és guardar les cendres dels morts (urna) i l’altre fer un homenatge a les persones mortes amb la representació de les seves cares.

Iconografia i iconologia: El poble etrusc molt marcat per les creences religioses creia que després de la mort hi havia una altra vida i per això decoraven els sarcòfags com si fossin cases, amb pintures al fresc i amb elements de la vida quotidiana per acompanyar-los a l’altra vida.

Aquestes dues figures representen els esposos celebrant un banquet en actitud quotidiana i relaxada. És important remarcar que la dona està en primer pla, ja que la civilització etrusca no marginava a la dona i la considerava igual que l’home, cosa que no passava en la societat grega i romana.

Entradas relacionadas: