San Carlo de alle Quattro Fontane: Barroc italià
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,37 KB
Els pares trinitaris espanyols van encarregar a fer un edifici formal per un convent, claustre i església
A l'exterior
- Columnes gegantines
- Cornises corbes ondulants
- Nínxols amb escultures dels sants i dels monges fundadors de l'ordre religiosa
Objectiu: reflectir el moviment i crear espais còncaus i convexes per aconseguir amb la llum un contrast de clarobscurs
A l'interior
Planta el·líptica de 16 columnes gegantines que aixequen:
- Entaulament ondulat
- Cúpula el·líptica sobre petxines
Ritme i moviment que dona teatralitat al conjunt
Decoració
- Motllures recarregades
- Capitells amb motius vegetals
- Cúpula amb cassetons que van disminuint cap al centre
- Fusió de l'escultura i arquitectura
- Horror vaqui
Funcions
- Religiosa
- Acollir als trinitaris
- Rendir culte a deu
- Simbòlica
- Propagandística
- Teatral
Estil
Barroc al s. XII que va néixer a Roma al segle XII i es desenvolupa als països catòlics com són Itàlia, Espanya i França
- Art dinàmic que busca el moviment amb línies ondulades corbes i diagonals
- Art desproporcionat, monumental, gegantí, exagerat
- Art Passional, busca despertar sentiments, irracional
- Teatralitat, joc de llums i penombres que creen clarobscurs
- Decoració recarregada
Context Històric
Barroc, durant la crisi del segle XVII
Crisi econòmica i social, fam, males collites...
Crisi per les lluites religioses entre catòlics i protestants (burgesia a favor del rei i en contra del papa)
Societat pessimista, desconfiada, i l'home només resol els problemes amb l'ajuda de deu
Art barroc neix d'una espiritualitat, és religiós i defensa del normes de la Contrareforma Catòlica contra el protestantisme sorgit al Concili de Trento
Anàlisi Formal
Elements de suport
- Murs amb contraforts a l'exterior
- 16 columnes gegantines a l'interior
Elements Suportats
Arcs de mig punt, semi cúpules, cúpula ovalada
Materials
Pedra a l'interior, murs de maons amb guix i marbre decoratiu
Sistema constructiu: Arquitravat i voltat
Façanes
Dividida en 2 nivells, per un gran entaulament ondulat, verticalment dividit en 3 parts (carrers), carrer central més ample i els laterals 2 més estrets
- Els elements de la part inferior es repeteixen a la part superior
- Entre les columnes menors trobem nínxols
- A tots els altres laterals trobem nínxols on trobem l'escultura de San Carlo i de 2 monjos
- Trobem 2 finestres envoltades de medallons
- 1r nivell acaba amb un entaulament, format pel seu arquitrau amb platabandes
- Hi ha un fris on hi ha una inscripció a la cornisa
- Tot l'entaulament ondulat
- 2n nivell, el repeteixen els mateixos nivells amb quatre columnes gegantines que conviuen amb les columnes menors amb els seus capitells corintis
- Tot està coronat per un frontó ondulat amb un medalló sostingut per 2 angles
- Hi ha un moviment ascendent i ràpid
- Estructura molt recarregada basada en l'horror vaqui
- La façana convida a entrar
Descripció de la Planta
- Té una forma octogonal
- Part central de l'església ovalada
- Se li han afegit zones rectangulars als costats
- A la part lateral trobaríem les capelles
- Tot l'interior de la planta format per 16 columnes gegantines amb capitells coríntis
- Entre les columnes s'obren nínxols i a l'interior estàtues
- A sobre de l'entaulament hi ha 4 arcs de mig punt que formen les semicúpules
- Al centre forma una gran cúpula ovalada sobre petxines flotant
- La base de la cúpula té moltes obertures
- La llanterna és un espai tancat, església molt il·luminada amb clarobscur amb llum abundant, la llum crea moltes zones de clarobscur, la llum entra per la base
Decoració
Molt recarregada feta a base de combinar elements arquitectònics, escultures i pintures
- Elements decoratius de la façana:
- Columnes gegantines amb capitells coríntis
- Entaulaments ondulats
- Estàtues i medallons
- Rellus i inscripcions