SAAC: Rols Professionals i Estratègies d'Implementació Efectiva

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,78 KB

Rols Professionals en la Implementació d'un SAAC

A continuació, es detalla el paper dels professionals en la implantació d’un SAAC:

  • Medicina: Aporta informació sobre l'historial mèdic i s’encarrega de tots els aspectes anatòmics i fisiològics de la persona usuària, especialment dels aspectes relacionats amb la percepció i els sentits.
  • Infermeria: S’encarrega de dur a terme el tractament mèdic i de fer-ne un seguiment, així com de detectar problemes de salut a causa de l’ús del SAAC o possibles modificacions que s’hagin d’efectuar en el pla d'implementació.
  • Psicologia: Aporta informació sobre aspectes cognitius i socioemocionals de la persona usuària.
  • Pedagogia: Aporta coneixements sobre el nivell de competència curricular.
  • Treball Social: Aporta informació sobre els recursos socials existents (públics o privats), com accedir-hi i com gestionar-los de forma correcta, i orientació a l’entorn immediat de la persona usuària.
  • Educació Social: S’encarrega de tots els aspectes relacionats amb la millora de la inclusió de la persona usuària, especialment en els casos on hi ha risc d’exclusió social.
  • Teràpia Ocupacional: S’encarrega de millorar l’autonomia de la persona usuària en la realització de diverses activitats, especialment aquelles relacionades amb la inserció laboral.
  • Fisioteràpia: Si hi ha problemes de motricitat, mobilitat o manipulació, pot indicar quines característiques ha de tenir el SAAC o com adaptar-lo en diferents moments.

El Tècnic en Atenció a la Dependència i el SAAC

El tècnic o la tècnica en atenció a persones en situació de dependència (APSD) pot col·laborar ensenyant la persona usuària a utilitzar el SAAC en activitats quotidianes. Com que és el professional que comparteix més temps amb la persona usuària, podria detectar si apareix algun canvi en les seves necessitats. Per tant, el tècnic en atenció a persones en situació de dependència pot comentar-ho per tal d’adaptar el SAAC. També podrà fer el seguiment del SAAC implantat, valorant els avenços, incidències, dificultats en la consolidació i la generalització dels aprenentatges.

El Pla de Suport en la Comunicació: Etapes Essencials

Un pla o projecte de suport en la comunicació és un protocol que permet seleccionar el SAAC més adequat per a una persona usuària i implementar-lo. Aquest pla està format per quatre grans etapes:

  • Anàlisi: Es recull informació essencial sobre les necessitats i capacitats de la persona usuària. Aquesta informació permetrà determinar el nivell de competència, les expectatives de la persona usuària i el seu entorn, els contextos en què es desenvolupa, etc.
  • Diagnòstic: Es decideix el sistema, els suports, la forma d’indicació més adequada per a la persona usuària, així com altres possibles suports i com implementar el SAAC.
  • Implementació: S’ensenya a la persona usuària a utilitzar el SAAC i les diferents estratègies comunicatives. Aquesta pràctica permet aprendre i assimilar els diversos recursos.
  • Seguiment: Es valora si el sistema, els suports i la forma d’indicació triats, així com altres estratègies comunicatives, responen a les necessitats i en quin nivell. A més, es continua treballant per consolidar el SAAC.

Importància dels Contextos Naturals en la Recollida d'Informació

Per conèixer realment les necessitats de la persona usuària, cal que la informació que s'obté mitjançant l’observació es reculli en llocs habituals, amb la finalitat de poder veure quines són les seves necessitats comunicatives i com interactua amb els altres. Si l'obtenció d’informació es fa en un entorn no habitual, aquest impacte emmascararà les necessitats reals de la persona usuària.

Aspectes Clau en l'Etapa d'Anàlisi del SAAC

En l’etapa d’anàlisi del procés d’implantació d’un SAAC, s’han de valorar els següents aspectes:

  • La història clínica
  • Les habilitats comunicatives
  • Les habilitats sensorials
  • Les habilitats motrius
  • Les habilitats cognitives
  • L’estat d’ànim
  • L’actitud respecte de l’aprenentatge
  • Els interessos i l’entorn de la persona usuària

Condicions Imprescindibles per a l'Aplicació d'un SAAC

Les tres condicions imprescindibles que ha de tenir un SAAC per poder aplicar-lo en la persona usuària són:

  • Que la persona pugui fer servir els components físics del sistema.
  • Que el vocabulari estigui adaptat.
  • Que l’organització dels signes sigui comprensible.

El Signe de Senyal en SAAC: Definició i Exemples

Un signe de senyal és un indicatiu que s’utilitza per anunciar una activitat que es durà a terme a continuació.

  • Exemple Martina: Abans de dinar, el tècnic mostra a la Martina una imatge del menjar al mural i li diu: “Ara anem a dinar”. Aquesta imatge és el signe de senyal que anuncia l’activitat que ve.
  • Exemple Joel: L’educadora ajuda en Joel a assenyalar un trosset de roba igual que la seva bata i li diu: “Ara ens posarem la bata”. Després li mostra un tros d’escuma i diu: “Ara anirem a jugar al matalàs”. Aquests objectes són signes de senyal que avisen del que passarà.

El Vocabulari Bàsic en SAAC: Contextos i Interlocutors

Per elaborar el vocabulari bàsic inicial, cal diferenciar les situacions comunicatives habituals:

  • Contextos: És important saber en quin moment i lloc utilitzar els signes.
  • Interlocutors: Les persones més properes amb les quals interactua la persona usuària.

Aquestes informacions determinaran la selecció de signes, que han d’incloure termes relatius als interlocutors i els contextos més freqüents. D’entrada, no es pot plantejar una gran llista de signes, i aquests han de tenir un significat molt clar i tangible.

Pautes de Comunicació amb SAAC: Veritable o Fals

  • Imposar un únic recurs de comunicació – FALS
  • Confirmar la interpretació – VERTADER
  • Acabar frases per la persona – FALS
  • Fer només preguntes tancades – FALS
  • Donar eines per iniciar converses – VERTADER

Resum Ràpid: Punts Clau sobre SAAC

A continuació, es presenta un resum concís dels punts clau tractats:

Rols Professionals en SAAC

  • Medicina: Historial, percepció i sentits.
  • Infermeria: Seguiment mèdic, adaptacions.
  • Psicologia: Cognició i emocions.
  • Pedagogia: Nivell curricular.
  • Treball Social: Recursos socials i orientació.
  • Educació Social: Inclusió social.
  • Teràpia Ocupacional: Autonomia i inserció laboral.
  • Fisioteràpia: Motricitat, adaptació del SAAC.

Funció del Tècnic APSD

Ensenya a usar el SAAC en activitats diàries, detecta canvis, adapta i fa seguiment.

Etapes del Pla de Suport Comunicatiu

  • Anàlisi: Necessitats i context.
  • Diagnòstic: Escollir sistema i suports.
  • Implementació: Ensenyar i practicar.
  • Seguiment: Valorar, consolidar, adaptar.

Contextos Naturals per a la Recollida d'Informació

Observar en llocs habituals per captar la veritable comunicació i necessitats. Si no, es falsegen les dades.

Aspectes a Valorar en l'Anàlisi del SAAC

Història clínica, comunicació, sentits, motricitat, cognició, estat d’ànim, actitud, interessos i entorn.

Condicions Essencials del SAAC

Ús físic possible / Vocabulari adaptat / Organització clara.

Què és el Signe de Senyal?

Objecte/imatge que anticipa una activitat.

Ex: imatge menjar → "ara dinar" / tros de bata → "posem bata".

Vocabulari Bàsic del SAAC

Seleccionat segons contextos i interlocutors habituals. Ha de ser clar, concret i limitat.

Pautes de Comunicació (V/F)

  • Imposar recurs únic – FALS
  • Confirmar interpretació – VERTADER
  • Acabar frases – FALS
  • Preguntes tancades només – FALS
  • Donar eines d’inici de conversa – VERTADER

Entradas relacionadas: