Rutines i Activitats Essencials en la Primera Infància: Desenvolupament i Aprenentatge
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 4,49 KB
Rutines i Activitats de la Vida Quotidiana
Les rutines o activitats de la vida quotidiana són les accions que es repeteixen diàriament, aproximadament a la mateixa hora.
Finalitats de les Rutines
- Per atendre les necessitats bàsiques dels infants adequadament i així assegurar la seva supervivència, la seva seguretat i el seu desenvolupament.
- Per iniciar-los en l’adquisició d'habilitats i hàbits necessaris per al progrés de la seva autonomia.
- Perquè adquireixin sentiments de benestar, estabilitat, seguretat i confiança.
Les Rutines en la 1a Infància
- Alimentació: És un moment molt important en la socialització dels nens i nenes. Aquesta rutina inclou una sèrie d'hàbits alimentaris, i també altres d'higiene.
- Higiene: Pràctica constant en educació infantil que s’ha de cuidar i dedicar el temps necessari.
- Descans: El son és imprescindible per a les nenes i els nens petits, ja que els permet recuperar forces i ordenar el sistema nerviós.
- Vestit: El moment de canvi de roba és un espai de relació afectiva privilegiada amb la persona adulta.
- L’acolliment i el comiat: És especialment complex l’acolliment durant el període d’adaptació, atès que suposa un canvi radical en la vida del nadó.
El Joc com a Metodologia
El joc és la metodologia que s’aplica per excel·lència en les activitats de l’etapa infantil, perquè les nenes i els nens juguen constantment i aprenen jugant.
Joc Lliure
És la tècnica per excel·lència de l’educació infantil i la que ocuparia bona part del temps que les nenes i els nens dediquin a jugar.
Jocs en la 1a Infància
Joc Sensoriomotriu
És el primer que sorgeix i es limita al plaer del nadó de repetir accions que li són gratificants: observació d'estímuls visuals o sonors, realització de moviments, manipulació i exploració d'objectes, etc. Es duu a terme entre els 6 i els 24 mesos, aproximadament.
Joc Simbòlic
Les nenes i els nens empren la seva capacitat de representar mentalment un objecte i poden jugar amb aquesta idea, representant o simulant vivències. S'inicia cap als 24 mesos i suposa un canvi qualitatiu important. Algunes metodologies, com els racons, afavoreixen el joc simbòlic.
Joc de Construcció
S'inicia cap als 12 mesos amb accions elementals com amuntegar, classificar o encaixar, i la seva complexitat es va incrementant en paral·lel al desenvolupament mateix.
Joc Experimental
La panera dels tresors i el joc heurístic són dues modalitats de joc de descoberta dissenyades per Elinor Goldschmied. Es tracta de jocs espontanis d’exploració i descobriment d’objectes, dissenyats per a una periodicitat i una metodologia concretes; també reben el nom de joc experimental.
Recursos Pedagògics
Els Centres d'Interès
Són un recurs pedagògic que consisteix a organitzar els continguts basant-se en un eix central, que s'ha triat d'acord amb les necessitats i els interessos naturals dels infants.
Organitzar un Centre d'Interès
La duen a terme les educadores o els educadors segons el que considerin que pugui interessar al seu alumnat en un moment determinat. Després s'han d'identificar les finalitats que es persegueixen.
La Motivació, l'Arrencada
És precisament que les expectatives es facin reals i el tema passi a tenir un interès real per a l'alumnat.
L'Espai i el Temps
L'organització i ambientació de l'espai és de summa importància, ja que els nens i les nenes d'aquestes edats necessiten uns espais recognoscibles, estructurats i amplis.
Tallers
Són un recurs pedagògic que consisteix en la posada en pràctica, durant un període limitat, d'una tècnica o un tema concrets, que permeti experimentar, explorar i buscar solucions. Contribueixen a l'adquisició d'habilitats tècniques, fomenten la interacció de les nenes i els nens amb el seu entorn i amb els seus iguals i estimulen l'expressió espontània.
Com Organitzar un Taller
Per pocs que siguin els infants que duguin a terme el taller, s'haurà de comptar amb l’ajuda d'una persona de suport, perquè es tracta d’una activitat dirigida i que requereix materials i estris que no solen conèixer. La supervisió haurà de ser contínua.