Rugbi: Regles, Posicions i Conceptes Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Deporte y Educación Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,31 KB

El Camp de Joc

Hi ha els pals que estan situats sobre la línia de marca, amb una alçada mínima de 3,4 metres i separats 5,6 metres. El pal transversal es troba a 3 metres d’alçada.

Línies Transversals:

  • Línia del centre del camp.
  • Línies de 10m. Són discontínues paral·leles al centre del camp i separades 10m de la mateixa a banda i banda.
  • Línies de marca. Són les que limiten el camp de joc i que representen la meta a traspassar.
  • Línies de 22m. Són dues línies contínues paral·leles a la del centre del camp i situades a 22 metres de les línies de marca corresponents.
  • Línia de pilota morta. Assenyalen el final de l’àrea de joc i el límit de la zona de marca.

Línies Longitudinals:

  • Línies laterals. Les que delimiten el camp per les bandes.
  • Línies de 5 m. Es troben a 5m de les línies laterals.
  • Línies de 15 m. Són discontínues però només es marquen a les interseccions amb les línies transversals.

Durada i Jugadors

  • Durada: Un partit dura 80 minuts, dues parts de 40 minuts i un descans de 5 minuts.
  • Els jugadors: Juguen 15 jugadors per equip i es poden fer un màxim de 4 canvis.

Posicions dels Jugadors

Els dos pilars formen la primera línia de la melé i tenen els números 1 i 3. La seva principal característica és la força.

El taloner, número 2, és l’encarregat de guanyar la pilota en la melé i de llançar la touche.

Els segones línies, números 4 i 5, solen ser jugadors alts, per guanyar la touche, i també empenyen a les melés per guanyar-les.

Els terceres línies, números 6, 7 i 8, donen suport als tres quarts i inicien el joc d’atac quan està estàtic.

Tres Quarts:

La funció dels tres quarts és la de col·locar la pilota a la zona de marca contrària, acostumen a ser més ràpids i àgils. Són 7:

  • El mig de melé, número 9, que té com a funció treure la pilota de la melé i obrir el joc. És especialista amb el joc del peu. Organitza també el joc.
  • El mig d'obertura, número 10, és l’encarregat d’obrir i organitzar el joc cap als tres quarts. És especialista amb el joc del peu.
  • Els tres quarts centre, 12 i 13, són ràpids, àgils i són l’eix de l’atac quan es juga la pilota a la mà. Són bons passadors i placadors.
  • Els tres quarts ales, 11 i 14, són els que corren per les bandes, i tenen molta velocitat de carrera. També són la defensa més propera a la línia de marca, per això han de tenir un bon placatge.
  • El defensa, 15, és el darrer en defensa. Ha de tenir un bon joc de peu, i bon placatge.

L’Àrbitre i els Jutges Laterals

L’àrbitre dirigeix el partit i les seves decisions són inapel·lables.

Els jutges ajuden a l’àrbitre indicant si la pilota ha sortit i verificant les transformacions.

Material

Es juga amb una pilota ovalada.

Puntuació

  • Assaig: 5 punts
  • Transformació: 2 punts
  • Cop de càstig: 3 punts
  • Xut de càstig (Drop): 3 punts

La marca o assaig és plantar la pilota darrera la línia de marca de l’equip contrari.

Després de fer una marca o assaig hi ha la possibilitat de fer la transformació, que és xutar la pilota parada cap a pals.

Aquest xut es podrà realitzar des de qualsevol lloc de la línia imaginària que passa pel punt des d’on s’ha aconseguit la marca i que va cap al mig camp.

Si la pilota passa entre els pals i per sobre el travesser s’anotaran dos punts més.

Inici del Joc

Es comença el partit amb un xut a pilota parada o drop des del centre del camp i la pilota ha de superar la línia de 10 metres. La segona part s’inicia igual. I també després d’aconseguir punts.

A continuació cada equip intenta guanyar la possessió de la pilota i fer punts.

Regles i Normes Bàsiques

  • Avant: Si un jugador fa una passada endavant, o bé mentre corre li cau la pilota endavant, l’àrbitre atura el joc i ordena una melé ordenada favorable a l’equip que no ha comès la falta.
  • Fora de joc: Un jugador està en fora de joc quan està per davant de la pilota i participa en la jugada. Si això passa l’àrbitre ordena un xut de càstig.
  • Cop de càstig: És la sanció que s’aplica sobre l’equip que ha comès la falta. La pilota es pot xutar o jugar a la mà.
  • Retenció: Es produeix quan un jugador/a amb possessió de la pilota és placat i no la deixa anar. Se sanciona amb un cop de càstig.

Accions de Joc

  • Passada: S’ha de fer en línia o enrere, mai endavant, per tant la resta de jugadors de l’equip sempre es mantenen per darrera de la pilota. La passada es fa sempre amb dues mans.
  • Xut: Pot ser ras, de volea (per allunyar la pilota o guanyar metres), xut a seguir (per recuperar la pilota, alt) i xut de rebot o plantat per aconseguir punts.
  • Finta: Acció que protagonitza el portador de la pilota per allunyar-se del seu defensor amb un canvi brusc de direcció de la trajectòria de la cursa.
  • Recepció: Acció de recollir la pilota alta que prové d’un xut.
  • Placatge: Acció en què un jugador defensor frena l’avanç d’un jugador que té la pilota agafant-lo. S’ha de placar per sota les espatlles.

Melé

Es fa després d'un avant.

La melé és una manera de posar la pilota en joc quan l’àrbitre assenyala falta. Està formada per 8 jugadors, els davanters, posats en tres línies.

La pilota la introdueix dins de la melé un jugador de l’equip que no ha fet la falta.

Els dos taloners intentaran guanyar la possessió de la pilota per al seu equip, fent un cop amb el taló de la pilota cap enrere, mentre les dues davanteres s’empenyen mútuament per aconseguir la pilota.

Servei de Toc o Touche

Es fa servir per posar la pilota en joc quan aquesta ha sortit fora del camp per les línies de banda.

Per efectuar-la un jugador de l’equip que no ha tirat la pilota fora, es posarà fora del camp amb la pilota, en el lloc assenyalat, i ambdós equips formaran dues files paral·leles entre les línies de 5m i 15m. Calen un mínim de dos jugadors i un màxim no determinat, però qui decideix quants és l’equip que fa el servei. La distància entre les dues files és de 0,5 metres i entre cada jugador de cada fila menys d’un metre.

Els jugadors que no estan dins de les files de la touche s’han de mantenir a 10 m. com a mínim.

Entradas relacionadas: