Romanticisme, Renaixença i Realisme: Literatura Catalana S.XIX

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,78 KB

Romanticisme (Segles XIX-XX)

El Romanticisme va ser un moviment de renovació cultural que rebutjava les normes de l'art clàssic i es concentrava en la part subjectiva de l'ésser humà.

Orígens

Va sorgir a Anglaterra i Alemanya, amb figures com Rousseau i el mite del "bon salvatge".

Característiques

  • Afirmació de les forces irracionals a través de formes no racionals (imaginació, somnis, intuïció).
  • El poeta és considerat un geni amb la capacitat de crear lliurement.
  • Exaltació del subjectivisme.
  • Interès pels aspectes grotescos, les passions, el primitivisme i la nostàlgia.

Romanticisme als Països Catalans

El Vapor publica l'"Oda a la Pàtria" de Bonaventura Carles Aribau, un text clau del moviment.

Renaixença

Moviment de recuperació literària i lingüística, amb un fort sentiment nacional. Va comptar amb la participació de molts intel·lectuals.

Objectius

  • Recuperar l'ús de la llengua catalana.
  • Impulsar una literatura pròpia.
  • Fomentar el coneixement de la història pròpia.
  • Crear institucions per difondre el moviment.

Jocs Florals

Es van eliminar els antics Jocs de la Gaia Ciència i es van crear els Jocs Florals de Barcelona. S'atorgaven tres premis, i el guanyador rebia el títol de "Mestre en Gai Saber".

Jacint Verdaguer

Considerat el creador de la llengua i la literatura catalana contemporània, i el poeta català més important del segle XIX. Va consolidar la Renaixença.

Obra

  • Visió de la natura com un ésser viu.
  • Creació de mites i símbols.
  • Interès per la cultura popular.

Poesia èpica

  • L'Atlàntida
  • El Canigó

Poesia lírica

  • Poesia patriòtica: Exaltació de la pàtria amb un to nostàlgic.
  • Poesia religiosa: Reflex de l'experiència personal i recuperació del sentit religiós.

Teatre Romàntic Europeu

El drama romàntic trenca amb les tres unitats clàssiques (acció, temps i lloc).

Característiques

  • Intriga amorosa complicada.
  • Ambients misteriosos.
  • Escenografia espectacular.
  • Protagonistes apassionats.
  • Temes principals: amor i llibertat.

Catarsi: Purificació de les passions a través del terror i la pietat. Shakespeare i Victor Hugo en són exemples.

Melodrama: Obra teatral que busca satisfer el públic i provocar llàgrimes fàcils.

Drama històric: Obra basada en fets històrics.

Inici del Teatre Català Contemporani

Inicialment, el teatre català tenia un caràcter còmic i religiós. Amb el temps, van sorgir companyies teatrals i dramaturgs professionals.

Drama romàntic: Serafí Pitarra i Àngel Guimerà.

Serafí Pitarra (Frederic Soler)

Va tenir dues etapes:

  1. Primera etapa: Caràcter còmic.
  2. Segona etapa: Drames romàntics, incloent-hi drames històrics medievals com Batalla de reines, i drames de tema contemporani.

Àngel Guimerà

Poesia: Romanticisme amb gran varietat de temes, gèneres i estils. Estil èpic i poesia de caràcter popular (com La Santa Espina).

Obra dramàtica: Va renovar el teatre català, creant una forma de teatre culte amb més versemblança i realitat històrica.

  • 1a etapa (tragèdies romàntiques): Ambientades en èpoques passades. Exemples: Mar i cel, El fill del Rei.
  • 2a etapa (drama romàntic realista): Obres realistes com Terra Baixa i La filla del mar.
  • 3a etapa (nous corrents literaris): S'adapta als nous corrents de l'època.

Importància del seu teatre: Recupera el teatre català i li dóna projecció universal.

Realisme i Naturalisme

El Naturalisme, representat per Émile Zola, és una evolució del Realisme.

Narcís Oller

Nascut a Valls i catalanista, va començar escrivint narracions romàntiques costumistes en castellà.

Etapes

  • Romanticisme-Realisme: La papallona.
  • Realisme-Naturalisme: L'Escanyapobres, La febre d'or, La bogeria.

Paradoxa: Unió de dues idees oposades.

Perífrasi: Substitució d'una paraula per una altra que vol dir el mateix.

Locus eremus: Descripció d'un paisatge desolat.

Pallida mors: Recordatori que tots som iguals davant la mort.

Entradas relacionadas: