Romanticisme Musical: Característiques, Evolució i Compositors Clau
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,54 KB
El Romanticisme Musical (Segle XIX - Principis del XX)
- Expressa el món interior i la fantasia. S'interessa pels orígens, el passat històric, els mites i llegendes, i les cançons tradicionals.
- La musicologia és la ciència que estudia la música i recupera compositors del passat.
Evolució de l'Òpera
- Manifesta un caràcter més continu i apropa àries, duets, etc.
- L'obertura perd importància i queda reduïda a un preludi.
- Hi intervenen grans cors i nombrosos figurants i personatges.
- Per influència de la literatura, es creen ambients misteriosos i llegendaris, segons la tradició de cada país.
- Es converteix en un mirall de la societat.
Característiques del Bel Canto
- El virtuosisme dels solistes.
- La incorporació de melodies accessibles i fàcils de recordar.
- La preponderància del vocal davant d'aspectes exclusivament instrumentals (Verdi).
L'Òpera Alemanya i Wagner
A Alemanya, Wagner defineix una nova concepció del drama musical. La música esdevé contínuament mitjançant motius que s'associen a una melodia o a un instrument. La temàtica són llegendes de la mitologia germànica.
El Gènere Chico
Són obres breus que reflecteixen el més característic de la societat. El seu format breu afavoreix que s'interpretin dues obres en una mateixa tarda.
L'Orquestra Simfònica
És l'agrupació instrumental més gran de la música occidental, a la qual s'incorporen nous instruments, com l'arpa o el saxòfon, i d'altres amb tessitures més àmplies. Aquesta gran agrupació és la base per desenvolupar creacions musicals.
Evolució de la Simfonia
- Augmenta el nombre d'instruments i, també, la durada dels moviments.
- En alguns casos deixa de ser música pura per convertir-se en música descriptiva.
Música Descriptiva i Formes Musicals
Tenen un caràcter íntim que produeix una inspiració extramusical. El compositor fa que el seu pensament domini sobre la forma i el seu sentit de la llibertat el porta a no fer esquemes que puguin dificultar la seva lliure expressió.
- Marxa: Compàs binari i tempo segons la finalitat. Els valors són la divisió del temps en dues parts desiguals.
- Polonesa: Compàs ternari, tempo moderat. Normalment els valors del primer temps són més curts que els del segon i el tercer.
- Vals: Compàs ternari i tempo lent o ràpid. L'acompanyament es caracteritza per l'articulació del baix en el primer temps i els acords en els altres dos.
Característiques Musicals
El violí i el piano són els instruments que interpreten obres amb un caràcter sentimental marcat i que es converteixen en vehicle per demostrar el virtuosisme de l'intèrpret.
Leitmotiv
Són frases musicals que se solen associar a personatges o idees i apareixen cada vegada que l'escena ho requereix. El primer compositor que va utilitzar-ho per primera vegada va ser Wagner.
El Lied
És la forma vocal més representativa del Romanticisme. Es tracta d'una petita composició de caràcter intimista en què el text poètic i la música es relacionen estretament. (R. Schumann)
Audicions
- Simfonia de Beethoven: tons menors elèctrics, orquestra simfònica, binària.
- Traviata de Verdi: 2 moviments, seriosa (preludi, tenor, cor, soprano, cor, duo tenor, duo+cor).
- 7 anys al Tibet (A,A,A,D,D,D,A,C,C,B,A)