ROF i Protocols en Centres de Protecció de Menors: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,52 KB

ROF i Protocols en Centres de Protecció de Menors

ROF (Reglament d’Organització i Funcionament): És el document que reflecteix les normes generals del funcionament del centre i estipula les condicions en què té lloc la relació entre residents i centre.

Memòria Anual: Document en què es descriuen totes les actuacions que s’han de realitzar al centre durant l’any immediatament anterior, incloent-hi l’avaluació corresponent.

Pla de Qualitat: Document on es descriuen els mecanismes i processos per assegurar el desenvolupament i l’aplicació d’un sistema de qualitat.

PIA (Pla Individual d’Atenció): És el document que planifica la intervenció educativa de cada menor. Inclou el conjunt d’estratègies i actuacions destinades a la seva atenció integral i personalitzada.

Funcions i Responsabilitats al Centre

Funcions de l'Educador

  • Realitzar l'acolliment de l'infant, explicar-li el funcionament del centre i informar-lo dels seus drets i deures.
  • Establir un vincle afectiu de confiança que faciliti l'atenció de les mancances de tipus socioafectiu.
  • Ajudar-lo en l'atenció de les seves necessitats.
  • Coordinar els recursos externs dels quals participa l'infant.
  • Promoure la seva integració social i les seves habilitats.
  • Fomentar l'adquisició d'hàbits positius i saludables.
  • Dur a terme l'observació.

Aportació del Tècnic Superior en Educació Infantil

  • Observar i informar de possibles casos de desemparament.

Paper del Voluntariat

Tenen el paper de personal col·laborador i la seva participació estarà limitada pel programa de voluntariat al qual estiguin adscrits. En cap cas, realitzaran funcions que corresponguin al personal del centre ni assumiran les seves responsabilitats.

Gestió dels Espais

  • Espai d'ús individual: Habitacions del centre.
  • Espai d'ús col·lectiu: Menjador, sala d'activitats, espais de pas...
  • Espai per als professionals: Compartiments dels educadors, despatxos, sales de reunions...

Principis Pedagògics

  • Importància de l'acció tutorial.
  • Afecte i autoestima.
  • Normalització de la vida quotidiana.
  • Individualització.
  • Participació.

Activitats Programables

  • Activitats per al desenvolupament d'hàbits.
  • Activitats de vida saludable.
  • Activitats per afavorir el desenvolupament integral.
  • Habilitats socials.

Revisió del PIA

El PIA es revisarà periòdicament i s'actualitzarà en funció dels seus progressos. El centre establirà la freqüència d'avaluació, que pot ser, per exemple, mensual.

Instruments per Recollir Informació

  • Full d'observació individual.
  • Full de seguiment de visites i trucades.
  • Llibreta diària d'incidències.
  • Agenda.

Diferències entre Informe de Seguiment i Informe Final

  • Informe de Seguiment: L'educador que exerceix la tasca tutorial elaborarà un informe de seguiment amb una freqüència definida (normalment trimestral), en el qual quedarà reflectit el grau d'assoliment dels objectius previstos en el projecte educatiu individualitzat, així com les incidències esdevingudes durant aquest període.
  • Informe Final: Detalla l'evolució durant l'estada al centre (situació, quan va arribar, progressos, retards, aptituds...). L'elabora el tutor, comptant amb la col·laboració dels diferents professionals que hagin participat en la intervenció amb el menor.

Protocols d'Adaptació i Intervenció

Protocols que se seguiran durant el període d’adaptació, les incidències que es poden produir durant els primers dies i l’itinerari que se seguirà amb la intervenció.

Exemple: Acollida d'en Pere

Abans d’ingressar al centre, en Pere ha de passar una revisió mèdica. Un cop al centre, l’educador tutor s’encarregarà de la seva acollida. Se li ensenyarà la seva nova casa i se li assignarà un educador tutor. Al cap d’un temps, aquest s’encarregarà d’elaborar un PEI que s’adapti a les necessitats d'en Pere. Els primers dies al centre poden ser molt estressants per a ell, ja que suposen una adaptació a un ritme de vida molt diferent. Un cop adaptat, el centre estableix uns horaris i una rutina que ajuden els menors a anticipar els esdeveniments.

Entradas relacionadas: