El Rococó: Art, Història i Decadència de l'Antic Règim
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,61 KB
El Rococó: Context Històric i Cultural
Orígens i Expansió
El Rococó va néixer a França aproximadament el 1715 (segle XVIII) i va finalitzar cap al 1770/80 amb l'arribada del Neoclassicisme. Des de França, es va difondre pels països d'Europa central (Alemanya i Àustria), amb menys força a la Gran Bretanya i els països mediterranis.
El terme Rococó prové del francès rocaille (rocalla), unió de les paraules rocaille i coquille (petxina). Aquest nom va ser utilitzat de manera pejorativa durant el Neoclassicisme, que el considerava un estil menor, inestable i infame, representant només els interessos de l'aristocràcia i l'alta burgesia.
L'Art de l'Antic Règim
El Rococó és l'art de l'Antic Règim (segle XVIII) i de les monarquies absolutes, ja en decadència i amb les finances en ruïna. És també l'art de la societat estamental (aristocràcia i alta burgesia), que seria substituïda pel sistema capitalista després de la Revolució Francesa i la Revolució Industrial.
Durant la Guerra dels Set Anys (1756-1763) entre França i Anglaterra, la noblesa, ignorant la misèria del poble, portava una vida frívola i d'excessos. En aquest context, la dona va tenir un paper important, organitzant festes i salons on es fomentava l'art, la música i les lletres.
Característiques del Rococó
Arquitectura
- Monumentalitat en els edificis.
- Ús de columnes gegantines (expressió de poder).
- Frisos ondulats i façanes corbes (buscant la sensació de moviment).
- Decoració recarregada, amb l'escultura i la pintura subordinades a aquesta.
Escultura
- Influència de Bernini.
- Ús de materials com el plom o la fusta, imitant el bronze o el marbre. Porcellana per a objectes petits.
- Grans grups escultòrics de ple volum en jardins i palaus, i petites escultures de caràcter intimista i retrats de mig bust.
Pintura
- Temes: festes, alegria de viure, amor galant, sensualitat femenina, escenes mitològiques.
- Reflecteix la vida dissipada de la noblesa, a diferència del Barroc, que reflectia la grandesa de l'església i la monarquia.
- Exaltació del luxe, reflectint el benestar aristocràtic.
- Predomini del color amb tonalitats suaus i pastels, i de línies corbes.
- Composicions dinàmiques i obertes.
- L'artista treballa amb més llibertat, venent les seves obres a la noblesa: mercat artístic.
- Noves tècniques pictòriques: aquarel·la, pastel.
- Influència de Rubens i de l'escola veneciana.