Els Riscos Ambientals i Plans d'Emergència a Catalunya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,27 KB

Els riscos ambientals: naturals i antròpics

Quan els efectes causats pels fenòmens naturals en les persones són molt importants, es parla de desastres naturals, catàstrofes o calamitats. A més dels riscos associats als fenòmens naturals, la societat està sotmesa als riscos propis de les activitats humanes, anomenats riscos antròpics (les persones cada cop més modifiquem el medi natural).

Factors que caracteritzen els riscos ambientals

  • 1. Magnitud: dimensió i intensitat del fenomen.
  • 2. Freqüència: nombre de vegades que es produeix un fenomen en un període de temps.
  • 3. Perillositat: probabilitat que es produeixi un fenomen d’una certa extensió, intensitat i durada amb conseqüències negatives.
  • 4. Exposició: nombre total de persones que estan sotmeses a un determinat risc.
  • 5. Vulnerabilitat: percentatge de persones o béns que poden ser danyats per un fenomen respecte al total de la població exposada.

Fenòmens naturals perillosos

  • Atmosfèrics:
    • Simples: aiguats, calamarsa, neu, vent, gel, llamps, boira, calor...
    • Mixtos: tornados, huracans, sequeres, temporals de neu, de pluja o de vent.
  • Hidrològics: inundacions, saturacions de sòls, icebergs, avanç de glaceres.
  • Geològics: moviments de masses (allaus, esllavissades), erupcions volcàniques, tsunamis, terratrèmols.
  • Biològics: plagues, epidèmies.

Els riscos antròpics

Hi ha tres tipus de riscos antròpics:

  • 1. D’origen tecnològic: tenen relació amb accidents en activitats productives, com el transport de mercaderies perilloses, activitats industrials o producció d’energia nuclear.
  • 2. Associats a fenòmens naturals: relacionats amb la presència de fenòmens naturals, però tenen un desencadenant d’origen humà, com incendis forestals o inundacions.
  • 3. D’origen divers: accidents de trànsit.

Activitats humanes que generen més riscos: mineria, indústria, transport de mercaderies perilloses, manipulació de materials radioactius.

Mesures de prevenció dels riscos ambientals

  • De predicció: consisteixen a anticipar el fenomen amb més o menys antelació; es basen en un estudi sistemàtic del fenomen en un lloc determinat.
  • D’intervenció immediata: consisteixen en un seguit organitzat de processos de gestió d’un risc una vegada que aquest s’ha iniciat.
  • De recuperació: conjunt d’accions desplegades per retornar les persones i els béns a la situació prèvia als fenòmens.
  • Posteriors: consisteixen a estudiar els episodis una vegada que han succeït.
  • De sensibilització: consisteixen a educar el comportament individual i social de les persones davant dels riscos.

Els riscos ambientals a Catalunya

Estan relacionats amb les condicions meteorològiques:

  • Aiguats: pluges fortes que poden produir torrentades i inundacions, desbordaments dels rius i rieres. Provoquen talls a les carreteres i inundacions d’habitatges.
  • Les nevades: precipitacions en forma de cristalls de gel, agrupats en volves o flocs. Es produeixen quan la temperatura de l’aire és inferior o pròxima al punt de congelació. Produeixen talls de carreteres i augment d’accidents.
  • Les pedregades: precipitacions en forma de grans de gel, que poden ser de mides variables. Entre 2 i 5 mm es diu calamarsa; si són més grans, es diu pedra.
  • Temporals de vent: bufades intenses de vent. Poden provocar l'arrencada d’arbres, de torres elèctriques i de teules.
  • Esllavissaments: desplaçaments de terrenys d’un vessant cap a l’exterior per acció de la gravetat. Poden produir-se per pluges o terratrèmols.
  • Allaus: despreniments de masses de neu, de dimensions i recorreguts variables, al llarg d’un pendent.
  • Terratrèmols o sismes: sacsejades de la superfície de la Terra perceptibles en una zona més o menys extensa i de durada breu, causades per les ones produïdes pel moviment de grans blocs de l’escorça terrestre.

Plans de prevenció de riscos a Catalunya

  • INUNCAT (Pla especial d’emergències per inundacions a Catalunya): té com a objectiu fer front a les emergències per inundacions mitjançant els avisos, l’organització i un seguit de procediments de la Generalitat, entitats privades i públiques.
  • NEUCAT (Pla especial d’emergències per nevades a Catalunya): l'objectiu és informar de les nevades amb la màxima antelació possible a fi que es puguin prendre les mesures preventives més adequades.
  • SISMICAT (Pla especial d’emergències sísmiques a Catalunya): l'objectiu és donar una resposta ràpida i eficaç per minimitzar els danys potencials a les persones, els béns i el medi ambient.
  • INFOCAT (Pla especial d’emergències per incendis forestals a Catalunya): l'objectiu és fer front a les emergències per incendis forestals a Catalunya i establir els avisos, l’organització i els procediments d’actuació dels serveis de la Generalitat, altres administracions públiques i entitats privades.
  • PLASEQCAT (Pla especial d’emergència exterior del sector químic a Catalunya): la finalitat és prevenir o mitigar les conseqüències d’accidents químics; es fan simulacres d’accidents i campanyes informatives.
  • TRANSCAT (Pla especial d’emergències per accidents en el transport de mercaderies perilloses per carretera i ferrocarril a Catalunya).
  • PENTA (Pla d’emergència nuclear a Tarragona): l'objectiu és prevenir el risc d’accidents nuclears, fer el control de les instal·lacions i coordinar les institucions en cas d’emergència.

Entradas relacionadas: