O Rexurdimento Cultural e Político de Galicia no Século XX
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en español con un tamaño de 9,33 KB
O presente documento explora os movementos culturais e políticos que marcaron o rexurdimento de Galicia a principios do século XX, destacando figuras clave e as súas contribucións. Iniciativas como as de Álvarez e organizacións como Solidaridad Gallega e Acción Gallega sentaron as bases para o desenvolvemento do galeguismo.
Cronoloxía de Eventos Clave
- 1905: Ingreso de Ramón Cabanillas na RAG (Real Academia Galega).
- 1916: Fundación das Irmandades da Fala.
- 1920: Publicación do primeiro número da revista Nós.
- 1923: Creación do Seminario de Estudos Galegos.
Irmandades da Fala
En 1916, Antón Vilar Ponte promoveu a Irmandade da Fala da Coruña coa finalidade de reivindicar a lingua e a cultura de Galicia.
Obxectivos das Irmandades da Fala:
- Cooficialidade entre o galego e o castelán.
- Autonomía integral para Galicia.
- Ingreso na Liga das Nacións.
- Estudar unha relación federal con Portugal.
- Igualdade de dereitos entre o home e a muller.
As Irmandades da Fala crearon as editoriais Céltiga e Nós, e xornais e revistas como A Nosa Terra e Nós. Tamén fundaron o Seminario de Estudos Galegos.
Seminario de Estudos Galegos
Institución formada por estudantes e profesores da Universidade de Santiago que formaban parte das Irmandades da Fala.
Obxectivos:
- Estudar e divulgar o patrimonio cultural galego.
- Formar investigadores.
- Utilizar o galego no ámbito científico.
Partido Galeguista
Primeiro partido político nacionalista xurdido en Galicia. Acollía a persoas de moi diferentes ideoloxías, pero cun obxectivo común: a consecución dunha maior autonomía para Galicia, así como o seu recoñecemento como nación.
Ramón Cabanillas
A súa primeira obra foi No desterro. En Vento Mareiro aparece o himno composto por el para Acción Galega. Colaborou coas Irmandades da Fala e escribiu en A Nosa Terra. Acabou sendo a principal voz lírica do agrarismo e do galeguismo. Ingresou na RAG.
A súa obra literaria:
Caracterízase por harmonizar a tradición estética dos autores do Rexurdimento coas grandes correntes anovadoras do seu tempo, como o Modernismo. Mostra unha inclinación cara ao sensual e o colorista, o gusto polo exótico ou a procura dos elementos mitolóxicos. O Modernismo en Cabanillas mantense vinculado co compromiso social e cultural do pobo galego, afastado da simple evasión estética.
Poesía lírica:
Obras: No desterro, Vento Mareiro, Da Terra Asoballada e A Rosa de Cen Follas.
Direccións temáticas:
- Poesía cívica: Poesía comprometida co agrarismo e o nacionalismo das Irmandades da Fala. Aparece unha exaltación da aldea fronte á cidade, unha idea de Galicia como unidade colectiva e unha chamada á rebelión.
- Poesía intimista: Lembra a Rosalía. Sentimento amoroso e conmoción ante a paisaxe.
- Poesía costumista: Presenta matices humorísticos ou irónicos, así como novidades formais de carácter modernista.
Poesía narrativa:
- Na Noite Estrelecida (1926): Obra na que recupera os temas da materia de Bretaña, situando a acción en Galicia. Consta de 3 sagas: A Espada Escalibor, O Cabaleiro do Santo Graal e O Sono do Rei Artur.
- O Bendito San Amaro (1925)
- Samo (1958)
O teatro:
Pola importancia do teatro como medio de popularización da nosa historia e da nosa cultura, publicou:
- A Man Santiña
- O Mariscal: Drama centrado no mariscal Pardo de Cela na oposición galega ao centralismo dos Reis Católicos.
Grupo Nós
Nos primeiros anos do século XX, a lingua galega adquire novos ámbitos expresivos, desenvolvéndose o ensaio e a narrativa. Vai aparecer agora unha nova xeración de escritores que explorará outras formas de expresión distintas da lírica.
Os membros máis destacados, coñecidos como Xeración Nós ou Xeración das Irmandades, son: Vicente Risco, Castelao, Otero Pedrayo, Cuevillas e os irmáns Villar Ponte. Representan unha xeración de inadaptados. Séntense inconformistas, insatisfeitos e cheos de rebeldía. Foron quen de europeizar a cultura galega e acadaron universalizala para dialogar con outras culturas e estar no mundo desde a nosa propia idiosincrasia.
A revista Nós estaba dirixida por Vicente Risco e tiña o propósito de elevar a cultura galega a un nivel semellante ao das culturas do seu contorno.
Características da Xeración Nós:
- Orixe pequeno-burguesa.
- Formación universitaria de todos os seus membros.
- Evolución desde diferentes posicións ideolóxicas.
- Inconformismo e inadaptación co mundo.
- Aposta pola modernidade.
- Creadores do ensaio e da prosa modernos.
Castelao
Participou nas Irmandades da Fala, na revista Nós e na fundación do Partido Galeguista. É un dos principais impulsores do primeiro Estatuto de Autonomía de Galicia.
Características da súa obra:
- Achegamento ás clases populares.
- Comprensión e identificación coa idiosincrasia dos galegos.
- Brevidade, ausencia de adornos, ritmo...
- Emprego de estratexias de verosimilitude.
A obra de Castelao:
Foi un artista polifacético, xa que destacou como debuxante, pintor, ilustrador, literato, ensaísta e orador.
Principais obras literarias:
- Un Ollo de Vidro
- Cousas
- Retrincos
- Os Dous de Sempre
- Os Vellos Non Deben Namorarse
- Sempre en Galiza
Vicente Risco
Fundou a revista La Centuria. Máis tarde, ingresou nas Irmandades da Fala e publicou a súa Teoría do Nacionalismo Galego, coa que adquiriu un enorme prestixio como teórico do galeguismo. É un autor de produción teatral e poética, tamén é narrador e ensaísta.
Teatro e ensaio:
- A súa única obra teatral é O Bufón de El-Rei.
- A súa obra ensaística é moi variada, destacando Nós, os Inadaptados e Mitteleuropa.
A narrativa:
Abandona o ruralismo e pasa ao intelectualismo. O seu primeiro relato é Do Caso que lle Aconteceu ao Doutor Alveiros.
O intelectualismo e o didactismo pódense ver nos relatos A Velliña Vella ou en A Trabe de Ouro e a Trabe de Alquitrán. A súa obra máis salientable é O Porco de Pé, na que realiza unha parodia humorística de personaxes do seu tempo. Personaxes destacados: Don Celidonio e o Doutor Alveiros.
Otero Pedrayo
Ingresou nas Irmandades da Fala e no Partido Galeguista. Máis tarde, sería profesor na Universidade de Santiago e converteuse nun símbolo do galeguismo.
Obras:
- Bocarribeira
- Os Camiños da Vida
- Arredor de Si
- A Romaría de Xelmírez
- O Desengano do Prioiro
- Síntese Xeográfica de Galicia
A súa obra:
Temas:
- A realidade e a historia de Galicia.
- A decadencia da fidalguía e a chegada da modernidade.
- O cristianismo.
- A necesidade de conservar a tradición.
Estilo:
- Gusto polas descricións detalladas e adornadas.
- Abundancia de digresións.
- Preferencia polas oracións longas.
- Presenza da erudición do autor.
As Vangardas e a Xeración de 1922
Aparecen grupos de artistas mozos que rexeitan as tradicións culturais. Xorden movementos como o Futurismo, o Cubismo, o Dadaísmo e o Surrealismo, que difundían as súas ideas por medio de manifestos de carácter provocador. Crearon moitas técnicas novas, o que produciu unha gran renovación literaria, sobre todo poética.
A Renovación Poética en Galicia
Distínguense tres movementos principais:
- O Imaxinismo: Representado por Luís Amado Carballo (libros como Proel, O Galo). Poesía onde atopamos unha paisaxe humanizada.
- O Neotrobadorismo: Recupera as estruturas formais da lírica medieval e mesmo algúns dos seus temas. Destacan Fermín Bouza Brey e Álvaro Cunqueiro.
- O Vangardismo: Representado polos poetas que asumiron propostas dos movementos de vangarda. Entre eles, Álvaro Cunqueiro, Manuel Luís Acuña e Manuel Antonio.
Manuel Antonio
Publicou poemas en periódicos e revistas, e só un libro: De Catro a Catro, o seu poema máis importante. Emprega unha linguaxe formal e renovadora.
Rafael Dieste
Autor de obras narrativas, teatro e ensaio, é o principal prosista da Xeración de 1922.
Obras destacadas:
- Dos Arquivos do Trasno
- A Fiestra Valdeira