Primera Revolució Industrial: Orígens, Expansió i Impacte Social
Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,02 KB
1.ELS Orígens DE LA PRIMERA Revolució INDUSTRIAL.1.1.LA Revolució
DEMOGRAFICA DE LA DARRERIA DEL S.XVIII.A partir de la segona meitat del
S.XVIII, la natalitat es mantingué alta, pero la mortalitat va descendir
Molt.Van sorgir les primeres vacunes.La població va començar a créixer, fenomen
Que conmeixem com a revolució demografica:Cada vbegada hi havia mes persones
Que demanaven mes productes,hi hagué un augment del consum.1.2.L'Expansió
Agrícola DEL S.XVIII.Els canvis economics es van iniciar en el sector primari:-Es
Van millorar les tecniques agrícoles=Substituir el guaret per la rotació
Continua de conreus,cap a 1750 es va introduir l'aladre de ferro i es van
Perfeccionar els sistemes de reg.Aquestes millores van permetre ampliar la
Superfície conreada i introduir nous correus.Avaçat el S.XIX van inventar noves
Maquines i els adobs químics.-Es va reformar la ramaderia=Part de les terres es
Van dedicar a produir farratges per a alimentar els animals.Es pogué
Desenvolupar l'estabulació.La carn va deixar de ser un aliment no mes per als
Rics.-Van canviar les estructures agraries=La terra es va convertir en una
Propietat privada./Entre 1700 i 1800 la producció del sector primari es va
Incrementar.Els agricultors tingueren mes ingresos i pogueren estalviar i formar
I formar un capital.Alguns van decidir invertir els seus estalvis a la
Iondustria o la borsa.Introducció de noves tecniques i maquines,va sobrar má
D'obra al camp.Camperols emigraren a les ciutats(exode rural).1.3.UNA NOVA
MENTALITAT.El canvi social i economic tanmbe va ser producte de la difusió de
La ideologia del liberalisme economic.El liberalisme defenia que el motor de
Creixement economic era la iniciativa privada.Les persones havien de ser
Lliures per a crear la seua propia empresa,els emmpresaris havien d'introduir
Innovacions tecnologiques continues.Una nova forma de pensar i actuar mes
Oberta a la invercio, la innovació, el risc empresarial i la recerca del
Benefici.2.LA PRIMERA Revolució INDUSTRIAL(1780-1860)2.1.LA INDUSTRALITZACIO:LA
FABRICA I LA Mecanització.Totes les ciutats tenien diversos tallers que
Proveien la població de manufactures.Els artesans feien el treball de forma
Manual, no estava obligat a un horari fix i elaborava la quantitat de productes
Que volia.Des de la darreria del S.XVIII,els tallers van començar a ser
Substituitsper fabriques,en que els treballadors utilitzaven
Maquines.Funcionaven amb el vapor, que es generava cremant Carbó mineral.En
1769 James Watt va inventar la primera maquina de vapor.Cada treballador tenia
Un horari fix i havia de treballar al ritme que li imposava la maquina(divisió
De treball).Augmentà la productivitat, cada obrer era capaç d'elaborar moltes
Mes peces que un Artésà.Per això els preus dels productes van disminuir.2.2.LA
GRAN BRETANYA, CENTRE DE LA PRIMERA INDUSTRALITZACIO.Es va iniciar a la Gran
Bretanya a la fi del S.XVIII, gràcies a les condicions favorables per al
Creixement aconomic:-Tenia prou mà d'obra i un mercat ampli.-Disposava de
Jaciments de ferro i abundant carbó mineral, font d'energia que s'utilitzava
Per a enxufar les primeres maquines.-La nova mentalitat liberal estava molt
Estesa i era la base de les lleis que elaborava el Parlament./Entre 1820 i 1840
Les innovacions es van estendre per Europa.Els paisos mes proxims,com ara França,Alemanya
Y Bèlgica,foren els primersa seguir els seus passos.2.3.ELS SECTORS
CAPDAVANTERS:EL TEXTIL I LA Siderúrgia.La industria textil cotonera va ser la
Primera q va fer posible les innovacions tecniques, com el teler mecanic.La
Industria siderúrgica assolí un gran desenvolupament a mitjan S.XIX.La
Substitució del Carbó vegetal pel Carbó mineral impulsà la construcció d'alts
Forns, es produia gran quantitat de ferro.3.LA Revolució DELS
TRANSPORTS.3.1.L'ESPLENDOR DE LA Navegació.Les primeres innovacions en el
Transportva ser en la navegació:-En 1807, Fulton va impulsar la primera línia
Comercial amb vaixells propulsats per motor de vapor.-Entre 1830 i 1880, els
Vaixells de vapor van incorporar bucs de ferro en compte dels de fusta i varen
Utilitzar noves helices per a la propulcio.-Cap a 1870 va arribar el primer
Vaixell amb cambres frigorífiques./Avanços com l'obertura del canal de Suez en
1869.3.2.L'ERA DEL FERROCARRIL.El transport terrestre era lent i insegur, per lo tant va canviar amb la invenció del ferrocarril.En 1814,Stephenson va construir la primera locomotora de vapor, s'utilitava per a transportar carregues antre les mines de Carbó.En 1825, es va inaugurar la primera línia de ferrocarril.Els abanços tecnics del ferrocarril varen ser cada vegada mes rapid,segur i barat.3.3.Conseqüències DE LA Revolució
DELS TRANSPORTS.-Fort creixement del comerç, es va reduir el temps i el cost
Del viatge.-L'economia mundial es va especialitzar=Els paisos industrialitzats
S'especialitzaren en fer productes manufacturats.-Els nous transports van
Modificar la vida quotidiana:permitien transportaraliments, aixi va millorar la
Dieta i facilitaren l'emigració.4.ELS EFECTES DE LA INDUSTRALITZACIO EN LA
Població I LES CIUTATS.4.1.L'ACCELERAT CREIXEMENT DEMOGRAFIC DEL S.XIX.En el
S.XIX a Europa residien mes de 400 milions d'habitants en 1900.Les causes van
Ser:-El descens brusc de la mortalitat, per nous avanços medics i millores en
La higiene i l'alimentació.-L'increment de la fecunditat=Parelles es casaren
Mes jóvens, per la qual cosa podien tindre mes fills.4.2.UNA EPOCA DE GRANS
MIGRACIONS.La revolució industrial accelerà la mecanització de les labors
Agrícoles i concentà la producció a les ciutats.En el S.XIX va haver un intens
Proces d'urbannitzacio a Europa.Les migracions transoceaniques foren culpa de
Que les ciutats no pogueren absorbir tot l'exode rural.Els emigrants europeus
Es varen dirigir a América,Austràlia i Nova Zelanda.4.3.UNA SOCIETAT MES
ALFABETITZADA.Els governs van crear escoles publiques primaries per als homens
Especialment.Van crear academies i museus.A la premsa expresavenles diferencies
D'pinio i els partits polítics, va ser posible gracies a les llibertats
D'expressió i d'impremta.5.UNA SOCIETAT DE CLASSES.5.1.IGUALTAT
Jurídica,DESIGUALTAT REAL.Igualtat jurídica:d'ara en avant tots els homens tindrien les mateixes lleis i tribunals, i podrien anar als llocs de treball públics segons els seus merits.Les dones continuarien al servici dels homens i no es van reconeixer els seus drets.La població va passar a dividir-se en classes socials i van desapareixer els estaments.Les clases socials es diferencien per la riquesa.5.2.EL DECLIVI DE L'ARISTOCRACIA.En l'aristocracia europea els aristocrates continuaren ocupant els carrecs mes prestigiosos en la política, la justícia, l'exercit i la diplomacia, i la seua forma de vida era el model social.5.3.L'AUGE DE LA BURGESIA.La burgesia es va convertir en la classe poderosa de la nova societat industrial.La integraven grups molt diversos:els empresaris, els rendistes, alts funcionaris i militars.