La Revolució Industrial: Impacte i Innovacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Física

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,44 KB

La revolució industrial va ser desenvolupada des de la segona meitat del s. XIX (1870-1914), on es va generar un augment demogràfic. També va donar lloc a moviments migratoris i innovacions en les diferents indústries. Aquesta es caracteritza per ser un procés de concentració empresarial i desenvolupament del capitalisme financer.

Principals invents

  • Locomotora elèctrica
  • Automòbil
  • Motor dièsel
  • Aeroplà
  • Cautxú sintètic
  • Telegrafia sense fils
  • Telèfon
  • Raig X
  • Fonògraf
  • Ràdio

Fonts d'energia i indústries

També es va desenvolupar el petroli i l'electricitat com a fonts d'energia, així com la metal·lúrgia i la química com a indústries, per al previ desenvolupament de la ciència i l'enginyeria.

Innovacions econòmiques

Les innovacions econòmiques van ser:

  • Proteccionisme: doctrina econòmica que protegeix la producció nacional enfront de la competència estrangera.
  • Patents: conjunt de drets exclusius garantits pel govern a l'inventor d'un nou producte.
  • Capitalisme financer: intensificació de les relacions entre la banca i la indústria.
  • Càrtel: associació entre diverses empreses amb l'objectiu d'eliminar la competència.
  • Trust: concentració de diverses empreses amb l'objectiu de crear una corporació gegantina.
  • Patró d'or: sistema monetari internacional.

Mundialització de l'economia capitalista

La mundialització de l'economia capitalista va ser marcada per les noves formes d'organització de les empreses, la llibertat dels moviments de capital i dels intercanvis, així com la implantació del patró d'or.

Organització empresarial

Les empreses s'organitzaven de dues formes: horitzontal i vertical.

Concentració vertical i horitzontal

Diverses empreses intervenen en la producció i venda d'automòbils:

  • Concentració vertical: una sola empresa adquireix empreses que intervenen en tots els passos del procés productiu i, per tant, té un control més gran.
  • Concentració horitzontal: monopolitza la fabricació, i així pot imposar el preu a subministradors i clients.

Entradas relacionadas: