La Revolució Industrial: Impacte i Innovacions
Enviado por Chuletator online y clasificado en Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,44 KB
La revolució industrial va ser desenvolupada des de la segona meitat del s. XIX (1870-1914), on es va generar un augment demogràfic. També va donar lloc a moviments migratoris i innovacions en les diferents indústries. Aquesta es caracteritza per ser un procés de concentració empresarial i desenvolupament del capitalisme financer.
Principals invents
- Locomotora elèctrica
- Automòbil
- Motor dièsel
- Aeroplà
- Cautxú sintètic
- Telegrafia sense fils
- Telèfon
- Raig X
- Fonògraf
- Ràdio
Fonts d'energia i indústries
També es va desenvolupar el petroli i l'electricitat com a fonts d'energia, així com la metal·lúrgia i la química com a indústries, per al previ desenvolupament de la ciència i l'enginyeria.
Innovacions econòmiques
Les innovacions econòmiques van ser:
- Proteccionisme: doctrina econòmica que protegeix la producció nacional enfront de la competència estrangera.
- Patents: conjunt de drets exclusius garantits pel govern a l'inventor d'un nou producte.
- Capitalisme financer: intensificació de les relacions entre la banca i la indústria.
- Càrtel: associació entre diverses empreses amb l'objectiu d'eliminar la competència.
- Trust: concentració de diverses empreses amb l'objectiu de crear una corporació gegantina.
- Patró d'or: sistema monetari internacional.
Mundialització de l'economia capitalista
La mundialització de l'economia capitalista va ser marcada per les noves formes d'organització de les empreses, la llibertat dels moviments de capital i dels intercanvis, així com la implantació del patró d'or.
Organització empresarial
Les empreses s'organitzaven de dues formes: horitzontal i vertical.
Concentració vertical i horitzontal
Diverses empreses intervenen en la producció i venda d'automòbils:
- Concentració vertical: una sola empresa adquireix empreses que intervenen en tots els passos del procés productiu i, per tant, té un control més gran.
- Concentració horitzontal: monopolitza la fabricació, i així pot imposar el preu a subministradors i clients.