Revolució Industrial i Francesa: Transport, Mercat i Idees

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,25 KB

La Revolució del Transport a Anglaterra

A Anglaterra es van millorar els camins i es van construir canals per possibilitar la navegació fluvial. Però va ser el ferrocarril el que va provocar una veritable revolució del transport, gràcies a la rapidesa, l'enorme capacitat de càrrega, el cost més baix per unitat transportada i una major seguretat per als passatgers i les mercaderies.

El Ferrocarril: Motor del Canvi

L'any 1829 es va crear la locomotora, una màquina de vapor capaç de desplaçar-se sobre rails. La primera línia de ferrocarril moguda amb la força del vapor va unir Liverpool i Manchester. Les grans expectatives de desenvolupament econòmic que havia creat el ferrocarril van provocar un gran boom borsari de les grans companyies constructores.

El Vaixell de Vapor

El vaixell de vapor va començar a navegar pel riu Hudson al començament del segle XIX.

L'Impuls del Mercat i el Comerç

Cap a una Economia de Mercat

La millora de les infraestructures i del transport va impulsar l'establiment d'una economia de mercat, en la qual no es produeix per a l'autoconsum, sinó per a la venda. Així, l'augment de la producció agrícola i industrial va obligar a trobar nous consumidors, tant a l'interior com a l'exterior.

Expansió Comercial Britànica

L'impuls inicial de l'expansió comercial britànica va provenir del mercat exterior. Els industrials i els comerciants van aprofitar les oportunitats que els oferia el mercat atlàntic per exportar la seva producció. Això va afavorir la generalització dels intercanvis i la consolidació d'un mercat interior d'àmbit nacional. Com a resultat, va tenir lloc un augment considerable del comerç i es va passar d'un àmbit d'intercanvis local i comarcal a un mercat integrat d'àmbit nacional i internacional.

El Liberalisme Econòmic i els Seus Pensadors

Els principis del liberalisme econòmic van ser elaborats per un conjunt de pensadors britànics coneguts com l'Escola Clàssica. Els seus representants principals van ser:

  • Adam Smith
  • David Ricardo
  • Thomas Robert Malthus
  • John Stuart Mill

Adam Smith i la Mà Invisible

Adam Smith defensava la supremacia de l'individu davant dels estaments o grups organitzats i considerava que la recerca de l'interès propi era el motor del desenvolupament econòmic. Segons ell, els interessos contraposats s'equilibren al mercat gràcies a una 'mà invisible' que ajusta l'oferta i la demanda.

David Ricardo i la Llei del Salari

David Ricardo va argumentar que, com que el treball era una mercaderia com les altres i molt abundant, els salaris no pujarien per sobre del mínim imprescindible per poder subsistir.

Thomas Malthus i la Població

Thomas Robert Malthus va assenyalar que el creixement de la població desequilibraria la relació d'aquesta amb els recursos disponibles, cosa que faria empitjorar el nivell de vida de la majoria de les persones.

Proteccionisme vs. Lliurecanvisme

La Gran Bretanya, com a país pioner i més avançat en la industrialització, es va mostrar partidària del lliurecanvisme, és a dir, de la no-intervenció estatal en el comerç internacional.

Fites de la Revolució Francesa

L'Assemblea Nacional Constituent

L'Assemblea Nacional Constituent francesa, constituïda el 9 de juliol de 1789, es va transformar en Assemblea Legislativa el 1791. Entre la tasca legislativa duta a terme per l'Assemblea Nacional cal destacar la Constitució de 1791 i la promulgació de la Declaració dels Drets de l'Home i del Ciutadà (1789).

La Presa de la Bastilla

El 14 de juliol de 1789, en un dels episodis més destacats de la Revolució Francesa, la Bastilla, símbol de l'absolutisme reial (era una fortalesa que s'utilitzava com a presó per a reus il·lustres o aristòcrates), fou assaltada i presa pel poble de París. La diada del 14 de juliol, aniversari d'aquest fet, fou declarada festa nacional l'any 1880.

Entradas relacionadas: