La primera revolució industrial: factors i conseqüències

Enviado por Chuletator online y clasificado en Ciencias sociales

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,07 KB

Factors de la primera revolució industrial:

Laugment de la demanda, gràcies al creixement demogràfic, que es donat per la millora en la alimentació i les condicions sanitàries, les primeres vacunes, disminució de la mortalitat.

I el creixement del comerç:

es van intensificar els intercanvis. Rutes transoceàniques, es va crear les societats mercantils

Revolució agrícola:

es van millorar les tècniques i això va fer que els propietaris milloressin la seva producció.

Es va introduir la ràda de ferro, la rotació quadriennal, es va ampliar el cultiu. Això va fer que el capital ampliés i es va poder reinvertir en el comerç i la indústria.

Això també va provocar la migració a la ciutat i les fàbriques necessitaven treballadors.

El s. 18 a Gran Bretanya es va produir el primer procés d'industrialització:

Ús de maquinària, ampliació dels mercats, acumulació de capitals, desenvolupació científica i tècnica.

Creixement dels mercats:

Incrementació de població, això produeix l'increment de demanda de béns en el mercat interior, arran d'això es va consolidar una expansió colonial. Es va crear una gran flota que va afavorir l'intercanvi amb altres països d'Europa

Transformacions agrícoles i el creixement:

Procés d'emcerclament dels camps, transformacions agrícoles que fan que la producció d'aliments augmenti. Hi va haver un èxode rural que va afavorir el creixement urbà.

Desenvolupament tècnic i científic i el pensament liberal

Al segle 17 es va formar a Anglaterra la reial acadèmia de les ciències britànica. Formada per investigadors anglesos com per exemple Isaac Newton.

Desde el punt de vista polític Anglaterra sofrix un canvi institucional i d'aquí va sorgir una nova forma de pensament liberal. Gràcies a les noves formes de pensament econòmic que va afavorir les inversions. Una persona destacada va ser Adam Smith

La mecanització de la indústria:

Va succeir a partir de la introducció de canvis i modificació en la producció dels tallers tèxtils. Primerament es va automatitzar la filatura a través de la filadora mecànica. Més tard va ser el torn dels talers, que van introduir la llançadora mecànica.

La indústria siderúrgica:

La demanda de màquines va incentivar el desenvolupament de la indústria siderúrgica. La construcció d'altres forns per colar el ferro va multiplicar per 100 la seva producció. Es va produir el carbó mineral. El ferro colat va produir eines, màquines, transports...

La màquina de vapor i la fàbrica:

Es va perfeccionar per tal de fer-la apta per a la aplicació en la indústria i en els transports

La industrialització va provocar una nova societat de classes. Va acabar suprimint la desigualtat jurídica.

La aristocràcia va perdre les bases sobre les quals basava el seu poder amb la desaparició dels drets feudals.

La burgesia es va consolidar. Comerciants, financers, i industrials compartien una cultura i uns valors. Les classes mitjanes o petita burgesia estaven formades per professionals liberals, petits comerciants, artesans... Tenien un nivell educatiu superior a la classe treballadora i estaven més ben remunerats.

Les classes baixes:

1. Que eren la major part de la població

Classe obrera. Treballadors assalariats de les fàbriques

La revolució dels transports i l'impuls del comerç:

Els mitjans de transport es van haver d'adaptar a les noves necessitats i les noves tècniques industrials obrien noves possibilitats. L'aplicació de la màquina a la navegació va revolucionar el transport marítim. El desenvolupament del ferrocarril va significar la principal aportació en el transport terrestre.

L'impacte del vapor en la navegació:

L'aplicació la va iniciar Robert Fulton que va obrir la primera línia comercial amb vaixells de motor de vapor.

Els bucs es van fer de ferro, es va inventar l'hèlix per substituir les pales de fusta i es van utilitzar grans calderes cilíndriques.

Es van afegir les cambres frigorífiques

El Canal de Suez, entre el mar Mediterrani i el mar Roig, va permetre escurçar en un 40% del temps de navegació entre Europa i Índia.

La revolució del transport terrestre: el ferrocarril

Resultat de combinar ferro i vapor. George Stephenson desenvolupà un prototip de locomotora. El 1825 es va construir la primera línia de transport de carrega a Anglaterra i el 1830 la primera de passatgers.

L'increment del comerç mundial i els moviments de població

La capacitat de carrega i la velocitat en el transport va impulsar l'especialització de l'economia per àrees geogràfiques. Les noves condicions de transport van permetre el consum de nous tipus d'aliments.

L'abaratiment dels costos de transport va possibilitar l'emigració massiva d'europeus que va produir-se al segle XIX. L'enginyeria naval va possibilitar la construcció de grans vaixells transatlàntics.

La industrialització va provocar preocupació per les condicions laborals dels treballadors. Van portar un conjunt d'iniciatives per millorar la seva condició anomenat moviment obrer.

Les primeres accions va ser trencar màquines...etcanomenat luddisme

- formació d'associacions i sindicats.

- reivindicacions socials i laborals. Se centraven en l'augment del salari, reducció de la jornada laboral, millora de les condicions higièniques, i supressió del treball laboral.

- reivindicacions polítiques. Demanda del sufragi universal.

Doctrines socials

- Socialisme utòpic. Les seves propostes eren accions filantròpiques que buscaven arrossegar la societat.

- Marxisme. Propossaven la revolució per destruir el capitalisme i organitzar una societat comunista.

- Anarquisme. Oposició de l'estat. Abolició i substitució per una societat de ciutadans lliurement associats.

La primera internacional.

Es va fundar la AIT (associació internacional de treballadors) a Londres. Va dirigir les lluites obreres

Entradas relacionadas: