La revisió de l’escriptura a cicle inicial
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,64 KB
Text 4
Gil, Rosa; Reyes, Lara (2016): “La revisió de l’escriptura a cicle inicial”. Articles de Didàctica de la Llengua i de la Literatura, 68: 26-33.
Expliqueu quines activitats s’expliquen a l’article que permeten la revisió de textos curts i exemplifiqueu alguns aprenentatges que es produeixen en aquest procés.
Escriptures privades en forma de llista.
Activitat 1: Llista d’adjectius qualificatius com a valoració d’un conte.
La mestra llegeix un àlbum il·lustrat davant la classe i després cada alumne escriu un adjectiu qualificatiu per definir-lo. Aquest, és revisat per un company o la mestra i posteriorment componen un mural amb la portada del llibre i els adjectius que han utilitzat per definir-lo al voltant.
Activitat 2: Préstec de llibres.
Els discents s’emporten llibres a casa que anteriorment ja han llegit a l’aula. La tasca consisteix en fer una relectura i aprofiten els adjectius que van escriure anteriorment sobre el mateix llibre per crear converses entre alumnes. Després fan una revisió centrada en millorar l’estructura alfabètica de cada escriptura individual (relació grafofònica amb escriptura). Amb aquesta revisió la mestre amb els infants comprova que tot el que sona està escrit i que encaixa amb gènere i nombre i es dona una oportunitat de reflexió conjunta per refer o modificar la paraula.
Aprenentatges activitats 1 i 2:
Fer llistes de paraules a cicle inicial impulsa l’activitat escriptora perquè veuen el producte del redactat a l’abast de les seves possibilitats de producció i control.
Generar llistes ajuda a consolidar l’aprenentatge del codi, se senten competents i impulsen la seva activitat escriptora.
Relació gènere i nombre de l’adjectiu amb el substantiu que el precedeix.
Reflexionar conjuntament amb altres alumnes o la mestra i rebre un feedback que impulsa l’aprenentatge entre iguals.
Activitat 3: Menú del menjador.
Cada dia dos alumnes entren a la cuina i pregunten a la cuinera que hi ha, ho apunten i ho revisen conjuntament amb el grup classe que dóna el vist i plau per publicar-ho.
Aprenentatges activitat 3:
Parlar i argumentar sobre la llengua.
Error com oportunitat per aprendre.
Ús de metallenguatge específic.
Possibilitat d’incorporar convencions ortogràfiques a la revisió (apòstrof, una r, dues rr…), què s'apren a través del llenguatge visual.