Retrat Equestre de Marc Aureli: Anàlisi i Context Històric
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,33 KB
Retrat Equestre de Marc Aureli
Fitxa Tècnica:
Autor: Desconegut
Cronologia: S. II
Tipologia: Retrat equestre
Material: Bronze daurat
Mida: Més de 4 metres
Estil: Romà imperial
Tema: Commemoratiu
Localització: Originàriament a la plaça Laterà a Roma i actualment en el Museu Capitolí de Roma.
Context Històric:
Marc Aureli (161-180 d.C.) va ser el penúltim membre de la dinastia Antonina. Des de ben jove, ja va destacar per la seva intel·ligència, per la qual cosa va ser adoptat per l’emperador. Va rebre una sòlida formació grega i llatina.
Característiques Generals de l'Escultura Romana:
- Els romans van inventar dos nous gèneres escultòrics: el retrat i el relleu històric.
- La clara influència de l'escultura grega i etrusca en l'escultura romana.
- La importància dels detalls i de la fidelitat a la realitat enfront de la idea ideal dels grecs.
- La costum de representar personatges públics en l'escultura romana.
- Durant l'època imperial, l'escultura destaca per la seva grandiositat.
- Durant l'època imperial, l'escultura romana intentarà divinitzar l'emperador.
Anàlisi Formal:
Descripció: Damunt un podi, s’aixeca la figura de Marc Aureli sobre un cavall. Ell va vestit amb una túnica, un cinturó (cíngol) i un mantell militar anomenat paludamentum.
Aquesta obra és una composició tancada (ja que el cap del cavall mira cap a baix, juntament amb la cua i les potes que també ho assenyalen), però també és una composició equilibrada, ja que, tot i que el cavall té una pota aixecada, sembla que està molt ben assentat sobre el cavall. (Perquè, malgrat que el cavall té una pota aixecada i ell també la té aixecada, dona la sensació d’estabilitat, grandesa i serenitat). També està plena de moviment amb el contrapposto del cavall. És una escultura grandiosa, ja que fa més de 4 metres d’alçada. El rostre és ple de realisme i amb una gran minuciositat, que s’observa en el plec de les robes, els rinxols dels cabells i en els rinxols del cavall. La seva mirada transmet serenitat, força i autoritat.
La llum rellisca sobre la superfície, creant efectes de llum i ombra (clarobscur).
Aquesta obra presenta una textura llisa i dura.
Anàlisi del Contingut:
Significat: Es tracta de la figura de l’emperador Marc Aureli muntant a cavall, que posa de manifest la seva grandesa i poder. El gest d’aixecar la mà dreta s’ha interpretat com una forma de dirigir-se a les tropes en senyal de victòria, però també podria ser vist com un gest de clemència, ja que segons fonts medievals hi havia un cabdill bàrbar que estava sota la pota enlairada del cavall.
Funció: Tenia una funció commemorativa amb motiu de la conquesta de dues capitals dels Parts, així com d’exaltació del poder de l’emperador.
Models i Influències:
Models: De l’època grega es conserva el fragment d’una obra del segle VI a.C. anomenada el cavaller Rampin, que representa un jove atleta en un cavall. Aquesta obra segueix la tradició de l’escultura romana de representar els emperadors a cavall passant revista a les seves legions.
Aquesta obra és important perquè és de les poques que s’han conservat de bronze, ja que la majoria de les escultures de bronze van ser fosses durant l’edat mitjana. El fet d'haver estat confosa amb la figura de l'emperador Constantí (primer emperador cristià) la va salvar.
Aquesta obra ha servit de model a moltes escultures durant el Renaixement, especialment, com el condottiero Gattamelata de Donatello i l’obra del Colleoni de Verrocchio.