Resum de Pedagogies Clau: Escola Nova i Teories Contemporànies
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 6,02 KB
Pedagogies Clàssiques i de l'Escola Nova
Rousseau: Educació Natural
- L'educació s’ha d’adaptar a les necessitats de l’infant, enfocada al desenvolupament natural, donant llibertat i iniciativa.
- Experimentació: incentivar a esbrinar per si mateix.
Pestalozzi: Aprenentatge i Igualtat
- L’aprenentatge s’assoleix mitjançant l’experimentació, la comprensió i l'enteniment de la relació entre els fenòmens naturals.
- L’adquisició del llenguatge sorgeix per mitjà del joc i les activitats manuals.
- Buscava una educació igualitària que integrés els menys afavorits.
Fröbel: El Jardí d'Infants
- Va posar importància als primers anys de vida creant el «jardí», on l’infant havia de ser «conreat» en condicions segures i controlades.
- L’aprenentatge forma part del desenvolupament natural, per la qual cosa havia de ser individualitzat, autònom i gradual. D'aquesta manera, el més senzill ens porta al més complex de forma natural.
- Importància dels mestres, que han de tenir una bona formació.
Maria Montessori: La Ment Absorbent
- Els infants tenen una ment absorbent i passen per períodes sensitius on adquireixen habilitats.
- L'ambient adaptat i els materials són essencials per afavorir la seva coordinació, autonomia i aprenentatge natural.
Paper de l’Educador i Materials
- Paper de l’educador: observació i guia del nen.
- Materials Montessori: La torre rosa per experimentar la grandària.
Quatre Àmbits de Treball
- Vida pràctica.
- Educació sensorial com a base per al desenvolupament d’altres àrees.
- Habilitats de llengua, lectura i escriptura per aprendre a llegir i escriure de forma natural.
- Habilitats matemàtiques.
Decroly: Globalització i Centres d'Interès
- Funda l’escola L’Ermitage.
- Parteix de tres aspectes fonamentals:
- Ensenyament individualitzat: procés d’aprenentatge particular.
- Motivació: interès nascut de la necessitat.
- Globalització: percepció del món real com un tot.
Steiner: Pedagogia Waldorf
- Conegut per l'Arc Iris Waldorf.
- Funda una escola per als fills dels empleats de la fàbrica Waldorf-Astoria.
Etapes de Desenvolupament Waldorf
La pedagogia Waldorf divideix la infància en tres etapes de desenvolupament:
- Educació inicial (fins als sis o set anys).
- Educació primària (fins als dotze o catorze anys).
- Educació secundària (a partir dels 12 o 14 anys).
Principis Metodològics
- Promou activitats pràctiques per a l’espontaneïtat: joc lliure, experimentació, etc.
- L’aula ha de ser similar a una llar amb eines i materials senzills i fabricats amb recursos naturals.
- Donar activitats intel·lectuals massa aviat podria afectar negativament l’infant.
Freinet: Mètode Natural i Tallers
- Mètode natural: per mitjà de l’exploració lliure, l'infant podrà anar formant els seus propis coneixements.
- L’aprenentatge no és per la raó, sinó per les experiències pròpies i la manipulació de la realitat.
- Té els tallers com a metodologia pròpia.
Germans Agazzi: Mètode Mompiano
- El Mètode Mompiano es basa en l'espontaneïtat, l'experiència personal i la vida quotidiana.
- S’ha de reproduir un ambient tan natural en el qual l’educació dels hàbits és molt important.
Institució Lliure d'Ensenyament (ILE)
- Krausisme: ensenyament intuïtiu on el contacte directe amb la naturalesa o un altre objecte és clau de l’aprenentatge.
Pedagogia Llibertària de Ferrer i Guàrdia
- Promoure el lliure desenvolupament de la persona sense cap autoritat imposada.
- El desenvolupament infantil és espontani, així que l’escola ha de facilitar els recursos perquè sigui més eficient.
- No existeixen càstigs ni premis perquè no hi ha autoritat.
Pedagogies Contemporànies
Malaguzzi: Reggio Emilia
- L’infant és el protagonista del seu desenvolupament.
- El mestre guia i observa, però no s’imposa.
- L’espai és versàtil i estimulant amb ambients tematitzats.
- La família i la comunitat participen en l’educació. L’aprenentatge és una experiència compartida.
Pikler: Moviment Lliure i Autonomia
- Els infants poden desenvolupar-se de manera autònoma dins d’un ambient segur i estable.
- Sobretot, respectar el moviment lliure i el ritme de cadascú.
- El vincle amb l’adult és essencial per créixer de manera sana.
La Renovació Pedagògica a Espanya
Impacte de la Guerra Civil i el Franquisme
A causa de la Guerra Civil i el franquisme, s’erradica l’Escola Nova i els mestres pateixen represàlies o s’exilien.
Recuperació i Moviments (Anys Setanta)
En els anys setanta, els mestres s’organitzen en moviments de renovació pedagògica i recuperen l’Escola Nova (per exemple, l'Associació de Mestres Rosa Sensat).
- Es creen espais entorn de les Escoles d’Estiu, on es formen educadors, es discuteixen les idees de l’Escola Nova i es plantegen reivindicacions.
- La legislació democràtica incorpora les idees en l’ordenació educativa.
Reivindicacions Actuals
Els moviments perden influència i presència al món educatiu, però mantenen la reivindicació socioeducativa i organitzativa, centrada en:
- Coeducació.
- Igualtat de gènere.
- Interculturalitat.
- Inclusió.