Resum de Pedagogies Clau: Escola Nova i Teories Contemporànies

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,02 KB

Pedagogies Clàssiques i de l'Escola Nova

Rousseau: Educació Natural

  • L'educació s’ha d’adaptar a les necessitats de l’infant, enfocada al desenvolupament natural, donant llibertat i iniciativa.
  • Experimentació: incentivar a esbrinar per si mateix.

Pestalozzi: Aprenentatge i Igualtat

  • L’aprenentatge s’assoleix mitjançant l’experimentació, la comprensió i l'enteniment de la relació entre els fenòmens naturals.
  • L’adquisició del llenguatge sorgeix per mitjà del joc i les activitats manuals.
  • Buscava una educació igualitària que integrés els menys afavorits.

Fröbel: El Jardí d'Infants

  • Va posar importància als primers anys de vida creant el «jardí», on l’infant havia de ser «conreat» en condicions segures i controlades.
  • L’aprenentatge forma part del desenvolupament natural, per la qual cosa havia de ser individualitzat, autònom i gradual. D'aquesta manera, el més senzill ens porta al més complex de forma natural.
  • Importància dels mestres, que han de tenir una bona formació.

Maria Montessori: La Ment Absorbent

  • Els infants tenen una ment absorbent i passen per períodes sensitius on adquireixen habilitats.
  • L'ambient adaptat i els materials són essencials per afavorir la seva coordinació, autonomia i aprenentatge natural.

Paper de l’Educador i Materials

  • Paper de l’educador: observació i guia del nen.
  • Materials Montessori: La torre rosa per experimentar la grandària.

Quatre Àmbits de Treball

  1. Vida pràctica.
  2. Educació sensorial com a base per al desenvolupament d’altres àrees.
  3. Habilitats de llengua, lectura i escriptura per aprendre a llegir i escriure de forma natural.
  4. Habilitats matemàtiques.

Decroly: Globalització i Centres d'Interès

  • Funda l’escola L’Ermitage.
  • Parteix de tres aspectes fonamentals:
  1. Ensenyament individualitzat: procés d’aprenentatge particular.
  2. Motivació: interès nascut de la necessitat.
  3. Globalització: percepció del món real com un tot.
Centre d’interès: selecció d’un tema que es treballa de forma globalitzada des de diferents àrees i amb els continguts relacionats.

Steiner: Pedagogia Waldorf

  • Conegut per l'Arc Iris Waldorf.
  • Funda una escola per als fills dels empleats de la fàbrica Waldorf-Astoria.

Etapes de Desenvolupament Waldorf

La pedagogia Waldorf divideix la infància en tres etapes de desenvolupament:

  • Educació inicial (fins als sis o set anys).
  • Educació primària (fins als dotze o catorze anys).
  • Educació secundària (a partir dels 12 o 14 anys).

Principis Metodològics

  • Promou activitats pràctiques per a l’espontaneïtat: joc lliure, experimentació, etc.
  • L’aula ha de ser similar a una llar amb eines i materials senzills i fabricats amb recursos naturals.
  • Donar activitats intel·lectuals massa aviat podria afectar negativament l’infant.

Freinet: Mètode Natural i Tallers

  • Mètode natural: per mitjà de l’exploració lliure, l'infant podrà anar formant els seus propis coneixements.
  • L’aprenentatge no és per la raó, sinó per les experiències pròpies i la manipulació de la realitat.
  • Té els tallers com a metodologia pròpia.

Germans Agazzi: Mètode Mompiano

  • El Mètode Mompiano es basa en l'espontaneïtat, l'experiència personal i la vida quotidiana.
  • S’ha de reproduir un ambient tan natural en el qual l’educació dels hàbits és molt important.

Institució Lliure d'Ensenyament (ILE)

  • Krausisme: ensenyament intuïtiu on el contacte directe amb la naturalesa o un altre objecte és clau de l’aprenentatge.

Pedagogia Llibertària de Ferrer i Guàrdia

  • Promoure el lliure desenvolupament de la persona sense cap autoritat imposada.
  • El desenvolupament infantil és espontani, així que l’escola ha de facilitar els recursos perquè sigui més eficient.
  • No existeixen càstigs ni premis perquè no hi ha autoritat.

Pedagogies Contemporànies

Malaguzzi: Reggio Emilia

  • L’infant és el protagonista del seu desenvolupament.
  • El mestre guia i observa, però no s’imposa.
  • L’espai és versàtil i estimulant amb ambients tematitzats.
  • La família i la comunitat participen en l’educació. L’aprenentatge és una experiència compartida.

Pikler: Moviment Lliure i Autonomia

  • Els infants poden desenvolupar-se de manera autònoma dins d’un ambient segur i estable.
  • Sobretot, respectar el moviment lliure i el ritme de cadascú.
  • El vincle amb l’adult és essencial per créixer de manera sana.

La Renovació Pedagògica a Espanya

Impacte de la Guerra Civil i el Franquisme

A causa de la Guerra Civil i el franquisme, s’erradica l’Escola Nova i els mestres pateixen represàlies o s’exilien.

Recuperació i Moviments (Anys Setanta)

En els anys setanta, els mestres s’organitzen en moviments de renovació pedagògica i recuperen l’Escola Nova (per exemple, l'Associació de Mestres Rosa Sensat).

  • Es creen espais entorn de les Escoles d’Estiu, on es formen educadors, es discuteixen les idees de l’Escola Nova i es plantegen reivindicacions.
  • La legislació democràtica incorpora les idees en l’ordenació educativa.

Reivindicacions Actuals

Els moviments perden influència i presència al món educatiu, però mantenen la reivindicació socioeducativa i organitzativa, centrada en:

  • Coeducació.
  • Igualtat de gènere.
  • Interculturalitat.
  • Inclusió.

Entradas relacionadas: