Responsabilitat Social Corporativa (RSC): Guia Essencial

Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4 KB

Què és la Responsabilitat Social de l'Empresa?

El concepte de responsabilitat social de l’empresa fa referència al fet que l’empresa ha de considerar, a més dels efectes econòmics (maximitzar beneficis i minimitzar costos) sobre la seva estructura, els efectes socials que generen les seves decisions i actuacions sobre el medi ambient i l'entorn.

Definició de Responsabilitat Social Corporativa (RSC)

La Responsabilitat Social Corporativa (RSC) es pot definir com la integració activa i voluntària per part de les empreses de les preocupacions socials i mediambientals en les operacions comercials i en les relacions amb els seus interlocutors: els treballadors, els accionistes, els inversors, els consumidors. L’aplicació de la RSC afecta de forma positiva els resultats de les empreses. Per tant, s’ha de tenir present en la presa de decisions; i, quan es marquin els objectius, s’hi han d’incorporar valors com l’ètica, la transparència i la responsabilitat cap a la societat. Cal que les parts implicades, sobretot els treballadors, hi estiguin compromeses.

Normativa i Estàndards: La Norma SA8000

No hi ha estàndards clarament definits però, actualment, hi ha una norma anomenada Norma SA8000 que regula la responsabilitat social de l’empresa, i que serveix com a guia a moltes empreses i està molt relacionada amb els drets dels treballadors.

Alguns dels criteris de responsabilitat especificats en la certificació SA8000 són:

  • La no-realització de treball infantil ni de treballs forçats.
  • La no-discriminació per sexe, raça, religió, etc.
  • La no-imposició de càstigs físics.
  • Un horari de treball que no excedeixi les 48 hores setmanals.

La Nova Cultura del Ciutadà

En els països més desenvolupats, la creixent pressió social ha fet que els governs introdueixin legislacions per tal d’intentar evitar aquests costos socials, però normalment les lleis no poden cobrir tots els aspectes i la pressió social s’ha dirigit directament sobre les empreses per tal que aquestes dediquin més atenció a les qüestions socials i mediambientals. Alguns autors s’han referit a aquesta consciència social sobre la conducta empresarial com a nova cultura del ciutadà.

La nova cultura del ciutadà es pot concretar en tres aspectes fonamentals:

  • La demanda d’empreses eficients.
  • Un millor coneixement de com l’empresa afecta tant positiva com negativament el seu entorn.
  • Saber què esperen els clients i proveïdors de l'empresa.

Graus de Responsabilitat de l'Empresa

Un conegut estudi del Comitè per al Desenvolupament Econòmic (Social Responsibilities of Business Corporations, NY, 1971) estima que existeixen tres cercles concèntrics que representen diferents nivells de compromís vers el problema de la responsabilitat social de l’empresa:

  • El cercle més estret (enfocament més restrictiu de la responsabilitat de l’empresa) inclou únicament les responsabilitats bàsiques per a l’exercici eficient de la funció econòmica: producció, ocupació i creixement econòmic.
  • El cercle intermedi acompanya la responsabilitat de l’exercici de la funció econòmica amb una... [Nota: La descripció original sembla incompleta]
  • El cercle més ample es relaciona amb noves i encara poc definides responsabilitats que l’empresa ha d’assumir per tal de vincular-se més activament al canvi de l’entorn social. La societat comença a dirigir-se a les empreses en demanda d’ajut en problemes tan importants com la pobresa, el desenvolupament cultural i artístic i les qüestions urbanes.

Balanç Social

[Nota: Aquest terme apareixia aïllat al text original. Podria referir-se a l'eina utilitzada per mesurar l'impacte social de l'empresa.]

Entradas relacionadas: