Responsabilitat i criteris en l'ensenyament de l'escriptura
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,98 KB
De qui és responsabilitat l’ensenyament de l’escriptura?
És responsabilitat de totes les àrees. Com a mestres, hem de crear situacions comunicatives en totes les àrees.
Com a mestra, quins criteris faig servir per seleccionar textos?
Currículum:
CM: Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: per narrar, descriure, explicar fets o fenòmens. CS: diàlegs, notícies, receptes.
CM i CS: Escriptura de poemes per comunicar sentiments, emocions, estats d’ànim o records, utilitzant llenguatge poètic: adjectius, comparacions.
CM i CS: Escriptura de contes i textos narratius amb l’estructura adequada: inici, nus i desenllaç.
CM i CS: Escriptura de jocs lingüístics: cal·ligrames, rodolins…
CM i CS: Producció de textos creatius mitjançant associacions d’imatges.
Edat i interessos de l’alumne: taula ppt
Llengües de l’escola: Tractament integrat de les llengües (transferència de continguts):
L1 (llengua vehicular): Introducció de continguts comuns + continguts específics. Ex: treballem la carta en 3 elements.
L2 i L3: Continguts específics.
*Diferència entre tractament integrat de les llengües i AICLE o CLIL.
Trajectòria de formació escolar i acadèmica: Per aprendre a ser un bon estudiant. Per assolir els objectius acadèmics. Ex: definicions, informes, explicacions, mapes conceptuals...
Exercici dels drets d’una ciutadania democràtica: Aprendre a fer formularis, instàncies, queixes, actes, xarxes socials (blog, correu electrònic…), cartes al director…
Aprenem llengua creant textos i no frases de forma aïllada.
S’han de seqüenciar els aprenentatges:
A CI inicio, a CM amplio, a CS consolido.
Què cal ensenyar de l’escriptura?
Funcionalitat de l’escriptura, composició escrita i l’aprenentatge del codi.
La manera en què es manifesta el llenguatge en el seu vessant escrit no és la paraula ni la síl·laba, sinó el text. Ensenyem textos.
Aprendre a llegir i a escriure és aprendre a enfrontar-se a textos complets i des del començament. Això no vol dir textos llargs.
Va més enllà del coneixement del codi, tot i que conèixer-lo és indispensable.