Responsabilitat i criteris en l'ensenyament de l'escriptura

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,98 KB

De qui és responsabilitat l’ensenyament de l’escriptura?

És responsabilitat de totes les àrees. Com a mestres, hem de crear situacions comunicatives en totes les àrees.


Com a mestra, quins criteris faig servir per seleccionar textos?


  • Currículum:

  • CM: Producció de textos escrits de tipologia diversa en diferents formats i suports: per narrar, descriure, explicar fets o fenòmens. CS: diàlegs, notícies, receptes.

  • CM i CS: Escriptura de poemes per comunicar sentiments, emocions, estats d’ànim o records, utilitzant llenguatge poètic: adjectius, comparacions.

  • CM i CS: Escriptura de contes i textos narratius amb l’estructura adequada: inici, nus i desenllaç.

  • CM i CS: Escriptura de jocs lingüístics: cal·ligrames, rodolins…

  • CM i CS: Producció de textos creatius mitjançant associacions d’imatges.


  • Edat i interessos de l’alumne: taula ppt


  • Llengües de l’escola: Tractament integrat de les llengües (transferència de continguts):

    • L1 (llengua vehicular): Introducció de continguts comuns + continguts específics. Ex: treballem la carta en 3 elements.

    • L2 i L3: Continguts específics.


*Diferència entre tractament integrat de les llengües i AICLE o CLIL.


  • Trajectòria de formació escolar i acadèmica: Per aprendre a ser un bon estudiant. Per assolir els objectius acadèmics. Ex: definicions, informes, explicacions, mapes conceptuals...

  • Exercici dels drets d’una ciutadania democràtica: Aprendre a fer formularis, instàncies, queixes, actes, xarxes socials (blog, correu electrònic…), cartes al director…


Aprenem llengua creant textos i no frases de forma aïllada.


S’han de seqüenciar els aprenentatges:

A CI inicio, a CM amplio, a CS consolido.


Què cal ensenyar de l’escriptura?

Funcionalitat de l’escriptura, composició escrita i l’aprenentatge del codi.


La manera en què es manifesta el llenguatge en el seu vessant escrit no és la paraula ni la síl·laba, sinó el text. Ensenyem textos.


Aprendre a llegir i a escriure és aprendre a enfrontar-se a textos complets i des del començament. Això no vol dir textos llargs.


Va més enllà del coneixement del codi, tot i que conèixer-lo és indispensable.

Entradas relacionadas: