Resolució de Conflictes: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,68 KB

Què és un Conflicte?

Un conflicte és una situació en què dues o més persones entren en oposició o desacord a causa de la incompatibilitat entre els seus interessos, necessitats, desitjos o valors.

Tipus de Conflicte

  • Latent: Existeix sense que es manifesti clarament.
  • Manifest: Es mostra obertament.

Segons la Relació

  • Intrapersonals o Individuals: Conflictes interns d'una persona.
  • Interpersonals: Enfrontament entre dues o més persones.

Segons els Grups

  • Intragrupal: Ocorre dins del mateix grup.
  • Intergrupal: Es produeix entre grups.

Com Enfrontar-se als Conflictes?

Maneres negatives:

  • Ignorar o evitar els conflictes.
  • Demorar la situació.
  • Respondre agressivament.

Premisses per abordar un conflicte:

  • Enfrontar-se al conflicte (reconèixer que existeix).
  • Definir posicions (el que cada part tracta d'aconseguir) i interessos (raons per les quals es vol satisfer l'objectiu).

Es pot aconseguir mitjançant el diàleg: respecte, tolerància, paciència, escoltar, autocontrol, no prejutjar, sinceritat, humilitat.

Passos per a la Resolució de Conflictes

  1. Definir el problema.
  2. Analitzar les causes.
  3. Definir clarament els objectius.
  4. Buscar alternatives possibles.
  5. Triar la millor solució.

Vies per Resoldre Conflictes

Vies exògenes:

  • Justícia
  • Mediació
  • Arbitratge

Vies endògenes:

  • Confrontació (llei del més fort, part guanyadora i perdedora)
  • Negociació (diàleg entre dues persones, condueix a l'acord)

La Negociació

La negociació és una tècnica en què, malgrat que les parts implicades difereixin en els seus interessos, comparteixen un interès comú que s'ha de trobar mitjançant l'intercanvi i l'acord.

Passos de la Negociació

  1. Descriure el que cada part vol.
  2. Descriure el que cada part sent.
  3. Intercanviar les raons de cada posició.
  4. Comprendre el punt de vista de la part contrària.
  5. Buscar opcions en què les dues parts obtinguin beneficis.
  6. Arribar a un acord equilibrat.
  7. Finalització o tancament.

Habilitats i tècniques de negociació: cedir, crear idees alternatives, propostes condicionals, escoltar activament, preguntar (suggeridores o per desbloquejar).

La Mediació

La mediació implica la presència d'una tercera part neutral, que actua com a facilitadora de la comunicació i ajuda a canalitzar els interessos de les parts en conflicte per arribar a acords.

Principis de la mediació:

  • Voluntarietat
  • Confidencialitat
  • Flexibilitat
  • Imparcialitat
  • Equitat (assegurar que les parts estiguin d'acord)

Procés de Mediació

  1. Preparació de la negociació.
  2. Inici de la mediació, presentació de les normes.
  3. Primers passos, posicionament de les parts.
  4. Procés de negociació.
  5. Tancament de la negociació (es resol positivament o no es resol).

Presa de Decisions

  1. Definició del problema.
  2. Cerca d'alternatives.
  3. Valoració de les conseqüències de cada alternativa.
  4. Elecció de la millor alternativa.
  5. Aplicació de l'alternativa i comprovació de resultats.

Entradas relacionadas: