Reptes i Canvis en el Comerç Internacional Globalitzat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,04 KB
Reptes de la Indústria en un Món Globalitzat
Competència i Adaptació
La competència dins la UE exigeix innovació constant per adaptar-se a un mercat canviant, incentivant la recerca per oferir nous productes. La deslocalització a països asiàtics o de l'est d'Europa afecta sectors productius tradicionals, com l'automoció, i pot disminuir els treballadors d'alguns sectors. Les empreses mitjanes i petites tenen facilitat per adaptar-se als canvis de mercat, però dificultat per invertir capital en investigació.
Inversió i Valor Afegit
La capacitat d'inversió, sobretot en tecnologies de la informació i les comunicacions, i també en el sector biotecnològic i farmacèutic, donen valor afegit al producte. Per exportar, cal vendre els productes en les economies emergents o traslladar-hi processos productius.
Recursos Energètics
El futur dels recursos energètics implica la importació a un preu alt, on els recursos renovables seran més cars. La reducció del consum, amb polítiques d'estalvi, reutilització i reciclatge, és clau per disminuir els costos.
Balança Comercial i de Pagaments
Balança Comercial
És la diferència entre els béns que un país ven a l'exterior i els que compra a altres països.
Balança de Pagaments
Registra tots els intercanvis econòmics d'un país, tant béns materials, serveis com béns financers.
Característiques del Comerç Internacional Actual
- Moure enormes quantitats de productes molt diferents amb mitjans de transport de gran capacitat.
- Crear xarxes de relacions d'àmbit mundial.
- Ser una activitat que ocupi a persones.
- Ser creixent en un nombre reduït d'empreses.
Intercanvis Internacionals
UE, Xina, Japó, Estats Units, Àsia oriental.
Fluxos Comercials
Moviment entre venedors i compradors produït pels intercanvis comercials: flux de matèries primeres, flux de productes manufacturats, flux de capital.
Fluxos d'Informació
S'han generalitzat amb l'aparició de les tecnologies de la informació i la comunicació, que permeten difondre de manera immediata la informació.
Blocs Comercials
La mundialització dels intercanvis ha obligat molts països a agrupar-se en blocs comercials per eliminar rivalitats i regular els fluxos. Tenen en comú: proximitat espacial, unió duanera, redistribució industrial, front comú, complementarietat i unió d'esforços.
Revolució en els Transports
- Augment de tonelatge.
- Intermodalitat en el transport de mercaderies.
- Augment de la velocitat.
- Millora de la infraestructura viària.
- Augment de la seguretat.
- Reducció del preu de transport.
- Avenços en telecomunicacions.
Xarxes de Transport
Són un conjunt d'infraestructures per on poden circular els vehicles. Estan formades per línies que uneixen dos o més punts connectats entre si i en forma de xarxa que s'estén pel territori de forma més o menys densa.