Repàs d'Història: Edat Mitjana, Renaixement, Barroc, Classicisme i Romanticisme

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,48 KB

Repàs Examen Final Història Segon

Edat Mitjana: Segles V-XV

  • Període comprès del segle V al XV.
  • Neix la societat feudal.
  • Els monestirs són els centres culturals.
  • Hi ha dos tipus de música: religiosa i profana.

Música Religiosa

  • Cant Gregorià: Cant oficial de l'Església.
    • Format per diferents cants religiosos.
    • Cant monòdic.
    • A capella.
    • Cant col·lectiu.
    • Text en llatí.
    • Cants anònims.

Música Profana

  • Trobadors: Nobles i reis que eren poetes i músics.
  • Cant Trobadoresc: Cant individual.
    • Cant monòdic.
    • Vocal amb acompanyament instrumental.
    • Temes amorosos, d'herois, quotidians...
    • Llengua del poble.
    • Exemple: Cantigues de Santa Maria (423 melodies dedicades a la Mare de Déu, escrites en gallec i recopilades pel rei Alfons X el Savi).
  • Joglar: Recitadors d'origen humil que canten, reciten i ballen les obres dels trobadors.
  • Neix la polifonia: La primera forma polifònica s'anomena Organum, i consisteix a afegir a un cant gregorià una altra línia melòdica a distància de 4 o 5 notes.
  • Compositors destacats: Leonin, Perotin.

El Renaixement: Segles XV-XVI

  • Renaixement vol dir 'tornar a néixer' la cultura grecoromana.
  • Període de renovació artística.
  • Època de l'humanisme: L'home és el centre de l'univers.
  • Època dels primers Mecenes: Nobles que financen les obres dels artistes.

Música Vocal

Música Vocal Religiosa
  • Catòlica: La Missa i el Motet. Totes dues són de gran complexitat tècnica, obres a 4 veus.
  • Protestant: Corals. Cant oficial de l'Església protestant, obres polifòniques a 4 veus, senzilles i en alemany.
Música Vocal Profana
  • Madrigal:
    • Utilitza temes amorosos.
    • Llengua del poble.
    • Fa servir elements descriptius.
    • Representant: Monteverdi.
  • A Espanya s'anomena Villancet: Juan de la Encina, Cancionero de Palacio.

El Barroc: Segles XVII - Mitjans del XVIII (1600-1750)

  • Moviment cultural i artístic que comença amb l'estrena de l'òpera Euridice i acaba amb la mort de Bach.
  • Guerra dels Trenta Anys.
  • Monarquia absoluta.

Característiques Musicals

  1. Utilització del contrast.
  2. Ritme molt repetitiu.
  3. Textura contrapuntística.
  4. Neix l'òpera.
  5. Apareix l'orquestra.

Música Vocal

Hi ha dos tipus de música vocal: la religiosa i la profana.

Música Vocal Religiosa
  • Neixen dues formes: la Cantata i l'Oratori.
  • Totes dues formes són de llarga durada i consten de diverses parts:
    • Recitatius
    • Àries
    • Duets
    • Cors
  • Representants destacats: Bach i Händel.
L'Òpera
  • Forma vocal profana del Barroc. Es tracta d'una representació teatral cantada on es narra una història sentimental.
  • Parts de l'òpera:
    • Obertura: És la introducció.
    • Recitatiu: Fragment de caràcter narratiu.
    • Ària: Interpretat pel solista.
    • Duo/Trio: Fragments interpretats per dos o tres intèrprets. Formen els diàlegs.

La Música Instrumental

  • Formes musicals:
  • Concert: Tipus:
    1. Concertino Grosso: Format per un grup de solistes i tota l'orquestra.
    2. Concert per a Solista i Orquestra: Format per un solista i l'orquestra.
  • Suite:
    • Conjunt de 4 o 5 danses populars.
    • S'alternen danses ràpides i lentes.
    • Són de textura contrapuntística.
    • Exemples: Sarabanda, Pavana i Minuet.
  • Sonata:
    • Forma musical formada per 4 moviments que contrasten entre ells.
    • Tipus:
      1. Sonata de Cambra: Interpretada en salons de palaus, amb ritme de dansa.
      2. Sonata de Chiesa: Interpretada a l'església, utilitza l'estil fugat.
  • Fuga: Forma musical contrapuntística.
    • Consta de diverses seccions: Exposició, Desenvolupament, Final.

Classicisme: Mitjans del Segle XVIII - Principis del XIX

  • Moviment estètic que neix com a canvi d'estil del Barroc.
  • Neix un nou moviment intel·lectual anomenat: Il·lustració.

Característiques:

  1. Es basa en la raó.
  2. Critica els valors de la societat barroca.
  3. Vol renovar la societat.
  4. Reclama la igualtat de drets.
  5. Demana la participació política de tots.
  • Revolució Francesa: Nou emperador Napoleó.

Característiques Musicals:

  1. Música alegre, elegant i senzilla.
  2. Ritme regular.
  3. Importància de la melodia.
  4. Textura homofònica.
  5. Neix un nou acompanyament basat en acords arpegiats, anomenat Baix Alberti.
  6. Predomini de la música instrumental.
  7. Neix l'estructura sonata.

Música Vocal

  • La música religiosa continua utilitzant les mateixes formes: misses i motets.
  • L'òpera continua sent la forma profana més utilitzada.
Tipus d'Òpera:
  • Òpera Seriosa: Temes mitològics.
  • Òpera Bufa: Temes quotidians i melodies populars.
  • Itàlia és el país on es desenvoluparà l'òpera.
  • A Alemanya neix un tipus d'òpera que combina fragments cantats i parlats i s'anomena: Singspiel.
  • A Espanya neix un nou gènere de caràcter còmic anomenat Tonadilla Escènica.
  • França renovarà l'òpera per fer-la més senzilla i sense tants ornaments.

Música Instrumental

Neix l'estructura sonata:

Exposició (A + Pont + B + Coda Petita) / Desenvolupament (Lliure) / Reexposició (A + Pont + B + Coda Gran)

  • Formes instrumentals més utilitzades:
    • La sonata, la simfonia, el concert i la música de cambra.
  • Representants destacats: Mozart i Haydn.

El Romanticisme: Segles XIX-XX

  • Neix per trencar les normes del Classicisme. Hi haurà una Revolució Industrial.

Característiques Musicals:

  • Expressa sentiments.
  • Tracta temes d'amor, de la natura, de llegendes...
  • Melodia clara i senzilla.
  • Textura: melodia acompanyada.
  • Nova tècnica de composició: Tempo Rubato, que consisteix en canvis de ritmes.

Música Vocal

  • Neix el Lied: Composició breu. És un poema cantat per un solista i acompanyat per un pianista.

Música Instrumental

  • Per a piano: Formes cultes com les poloneses o els valsos.
  • Per a orquestra: Concert per a solista, simfonia i Poema Simfònic (obra curta per a orquestra que segueix una història).
  • Representants destacats: Chopin, Beethoven, Verdi.

Entradas relacionadas: