La Renaixença: Romanticisme, Realisme i Naturalisme
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,93 KB
La Renaixença i el Romanticisme
Context cultural i de pensament
-Entre el 1833 i el 1877 hi ha una època que tornen a néixer l'enfortiment de la llengua i la cultura catalana.
-Hi haurà una burgesia enfortida i enriquida arran de la revolució industrial.
-A Espanya hi haurà uns períodes de govern més liberals ja que el 1833 mor Ferran VII i amb 3 anys Isabel II es converteix en reina. Com que és tan petita primer governa la seva mare Maria Cristina i seguidament Espartano fins el 1843. Als 13 anys Isabel II agafa el comandament i esdevé reina. Com que havia estat envoltada de polítics liberals esdevé una reina liberal. Això permet una obertura cultural i lingüística que enfortirà Catalunya.
-El 1833 una revista literària anomenada El Vapor publica una oda a la pàtria escrita per un autor anomenat Bonaventura Carles Aribau i aquesta obra es considera el tret de sortida de la Renaixença.
-El romanticisme considera l'Edat Mitjana com una època estel·lar, excel·lent i tota la Renaixença es basa en mirar al passat per imitar aquesta època tant exaltada.
-Durant el s.XIX es refonen els jocs florals que eren certàmens literaris que posa de relleu les obres escrites en català.
-A Alemanya a finals del s.XVIII principis del s.XIX s'inicia el romanticisme, el corrent que canvia la visió de l'home i del món. Entra al primer quart del segle a Europa amb el llibre El Europeo.
Les característiques principals del romanticisme
-El Romanticisme es un canvi de mentalitat que neix a Alemanya i es centre en 7 aspectes:
- L'home és un ésser creatiu i a les seves obres fa servir originalitat i imaginació.
- L'artista es considera un humà superior.
- L'ús del mite, del símbol i la ironia.
- Visió dinàmica de la natura.
- Gran estimació pel passat. Per la història, pel que va passar, pels orígens, etc. Consideren rellevant l'Edat Mitjana.
- Gust pel folklore (costums) que una societat ha acabat consolidant com a producte cultural.
- El poeta romàntic vol allunyar-se de la societat, predomina la melangia, la tristor, que moltes vegades acaba amb la mort i el suïcidi.
-Autors de la cultura europea: Victor Hugo, Manzoni, Lord Byron, Nietzsche (filòsof).
Els objectius de la Renaixença
-El fenomen de la Renaixença és el triomf de la voluntat d'artistes, polítics, escriptors, etc. que s'adonen que la cultura catalana s'està enfonsant i duen a terme una sèrie de fets per tornar a enfortir la cultura catalana. Per tant, duen a terme un projecte anomenat la Renaixença per tirar endavant el país.
-Aquesta gent es planteja 4 objectius per refer el país:
- Recuperar la llengua i depurar-la (corregir castellanismes).
- Intentar conscienciar la població que s'identifica llengua amb nació.
- Fomentar l'aparició de nous escriptors/es que permetessin recuperar els tres gèneres literaris (poesia, prosa, teatre).
- Impulsar el paper de les institucions en la recuperació de la llengua i la cultura i impulsar noves entitats privades de ús difusor de la cultura catalana.
Els Jocs Florals
-Els jocs florals pretenien recuperar els gèneres literaris.
-Els jocs florals van néixer a l'Edat Mitjana i durant el Renaixement es va refutar i posar de nou en marxa aquest certamen literari.
-El 1859 es van celebrar els primers jocs florals fins el 1936 que va començar la guerra civil fins el 1940 que es va fer l'exili. El 1979 es van tornar a dur a terme els jocs florals.
-Es donaven tres premis que eren lemes i cada lema tenia un trofeu que era una flor com a símbol. Si un escriptor/a guanyava els tres premis se l'anomenava Mestre en Gai Saber. Els tres premis eren:
- La pàtria à El símbol era una englantina.
- L'amor à El símbol era una rosa silvestre.
- La fe à El símbol era una viola.
-Els jocs florals són importants perquè van fer possible que es donessin a conèixer nous autors. Això va generar consumidors i aficionats per la literatura i la llengua catalana i aquest fet va provocar que molts editors s'interessessin per la literatura, la cultura i la llengua catalana.