La Renaixença i el Romanticisme: Literatura Catalana al Segle XIX
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 7,42 KB
La Renaixença: Context Històric i Cultural
Aquesta transformació s'evidenciarà en l'aparició de la indústria editorial i la professionalització de l'escriptor.
- Aparegueren tot un seguit de publicacions periòdiques (revista, premsa...) i es transformà el llibre en objecte d'ús quotidià.
- Aparegueren les novel·les de fulletó i es publicaren traduccions, edicions i col·leccions il·lustrades, antologies...
Corrents Literaris del Segle XIX
Els corrents literaris que triomfaren al llarg d'aquest segle foren: Romanticisme, Realisme i Naturalisme.
La Situació Lingüística del Català
Des del punt de vista lingüístic i cultural, en començar el segle XIX la situació del català era de diglòssia total: es continuava parlant, però el prestigi escrit era per a la llengua oficial, el castellà. El català només es mantenia en la cultura popular (goigs, sainets...).
A mitjan segle XIX, per part d'alguns intel·lectuals, es va produir un increment de l'ús del català, la superació de la diglòssia i l'establiment de la seva cooficialitat amb el castellà.
Problemes i Objectius de la Renaixença
Dos problemes: La pèrdua de contacte amb la tradició literària pròpia i la manca d'un model lingüístic únic i prestigiós per expressar-se.
Objectius:
- Reconstruir la història medieval, la més gloriosa de la corona catalanoaragonesa, i també divulgar els escriptors clàssics catalans.
- Recollir per escrit la literatura popular de tradició oral.
- Codificar i depurar la llengua literària i crear literatura.
- Crear plataformes per divulgar aquesta literatura: premsa i editorials.
- Potenciar institucions culturals (Reial Acadèmia de Bones Lletres...) o crear-ne de noves (Jocs Florals...).
El Romanticisme
El Romanticisme fou un moviment cultural i nacionalista potenciat per la nova burgesia industrial catalana.
- Moviment estètic que, iniciat a Alemanya i Anglaterra. Els autors romàntics més destacats són: Novalis i Goethe.
- S'interessaren per àmbits considerats marginals: la fantasia, el somni, el misteri, els viatges i la relació amb la natura, que es convertí en correlat de l'ànima de l'autor i fou elevada a la categoria de símbol.
- L'artista romàntic es veia a si mateix com un ésser superiorment dotat.
- L'artista projectà el seu estat interior en la natura i sentí atracció per tot allò oposat a la llum i a la raó: l'agitació, el moviment, el caos, el diable, la boira, les ruïnes, els cementiris, la nit, les ombres, els espadats, les tempestes... i fugida del present, evasió. La forma suprema de llibertat: la mort.
- Pel que fa a les tècniques literàries, no sotmesos a cap regla, trencaren les fronteres entre els gèneres i els estils: barrejaren prosa i vers en una mateixa obra, mesclaren comicitat i tragèdia.
El Romanticisme a Catalunya
La publicació, l'any 1833 a la revista El Vapor, del poema La pàtria de Bonaventura Carles Aribau, va fer que els romàntics arreléssin a la literatura catalana.
El romanticisme català s'articula en dues tendències ideològiques:
- Els romàntics liberals, agrupats al voltant de la revista El Vapor, eren republicans, escèptics i radicals en art i en política.
- Els romàntics conservadors, interessats per la recuperació de les glòries medievals. Aquesta tendència conservadora es va acabar imposant dins del romanticisme català.
Defensen els mateixos principis: Oposició a la rigidesa del neoclassicisme, defensa de l'originalitat i de la imaginació, eleven a la categoria de bell el que és lleig i grotesc i trenquen les barreres que separen els gèneres. Pretén commoure i despertar emocions.
Del Teatre Romàntic al Realista
- Drama romàntic: obres històriques o contemporànies (Frederic Soler).
- Comèdia urbana de costums: obres que adapten els continguts del sainet a una peça més llarga i amb un aprofundiment en el tractament dels personatges. El sainet evoluciona cap a la comèdia burgesa de costums.
- Tragèdia
El Teatre Romàntic Europeu
Dramaturgs romàntics contraris a les normes del teatre neoclàssic. Al segle XIX sorgeix el drama romàntic.
Característiques del Drama Romàntic
- Llibertat formal i expressió de la nova sensibilitat romàntica.
- Es basa en un joc de contrastos: combina elements tràgics i còmics en vers i prosa.
- To grandiloqüent i to senzill // fenòmens sobrenaturals i fets reals // el sublim i el grotesc.
- Trenca amb les tres unitats clàssiques: temps i espai (manté l'acció).
- No respecta la separació dels gèneres ni les regles teatrals del teatre neoclàssic.
Aspectes del Drama Romàntic
- Intriga amorosa complicada i plena d'obstacles extrems en un aire tempestuós i truculent.
- Acció dinàmica, espais i ambients misteriosos.
- Escenografia espectacular i cops d'efecte: creació d'una atmosfera d'apassionament i misteri per provocar impacte emocional.
- Protagonistes: heroi romàntic (apassionat, misteriós i d'origen obscur) que viu insatisfet i està encaminat a la catàstrofe.
- Temes: amor i llibertat, ideals que no admeten cap limitació ni condició i per això els personatges moren.
- Catarsi: ho provoca el drama romàntic, purificació de les passions per mitjà del terror i la pietat.
Gèneres del Drama Romàntic
Melodrama: (llàgrima fàcil)
- Simplificació del caràcter dels personatges (bons i dolents).
- Grandiloqüència declamatòria, cops d'efecte i situacions rebuscades.
- L'home valent venç al dolent i es casa amb la donzella innocent.
Drama històric:
- Passat medieval, recreació nostàlgica.
- Els personatges i arguments dramàtics es basen en fets històrics.
- Guerrers, nobles, trobadors, dames... de l'època i la veu i sentiment del poble.
- Va sorgir a Alemanya i s'estengué per Europa.
- Llibertat, amor, justícia i vida natural.
De la Novel·la Històrica a la Realista
- A inicis del segle XIX, les novel·les eren traduccions.
- Tractaven temes històrics i eren la base alien pel posterior Modernisme.
Motius de la manca de novel·la en català:
- Manca de prestigi de la llengua.
- Inexistència d'un model de llengua.
- Absència de plataformes editorials i falta d'escriptors.
- Novel·la romàntica: Catalunya agonitzant d'Antoni Bofarull.
- Realisme: Art com a representació fidel del món real i pren com a model els mètodes d'observació i anàlisi de les ciències experimentals que descriu ambients urbans i classes socials (el llenguatge s'adapta). Tendència que també plantejava una concepció de l'ésser humà i n'estudiava el comportament.
- Costumisme: Descriu les transformacions de l'època per deixar-ne constància.
- Novel·la realista: Reflecteix el dinamisme de la societat, la revolució industrial i el triomf de la burgesia.