Renaixença i Modernisme: Anàlisi de la Novel·la Simbòlica Catalana i Josafat
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras lenguas extranjeras
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,66 KB
La Literatura Catalana: De la Renaixença al Modernisme
Renaixença: Objectius i Característiques
Es tracta d'una poesia d'arrel romàntica que té com a objectiu:
- L'exaltació patriòtica.
- L'evocació i la mitificació de gestes històriques (especialment medievals).
- La visió idealitzada i simbòlica de la terra catalana.
Temes de la Poesia de la Renaixença
Els temes que tracta són:
- El paisatge, les muntanyes, els arbres.
- La gent de pagès.
- La reelaboració de llegendes autòctones.
- La imitació de les cançons populars tradicionals.
Autors Destacats de la Renaixença
- Àngel Guimerà: Va ser el dramaturg més important de la Renaixença.
- Jacint Verdaguer: Poeta èpic, patriòtic i religiós.
Modernisme: Poesia i Teatre
El Primer Poeta Català Modern
Joan Maragall va ser el primer poeta català modern.
Teatre Modernista i les seves Característiques
Joan Puig i Ferreter va destacar en el teatre modernista. La seva obra té una forta càrrega de crítica social i està feta sota la influència del teatre d'Ibsen i la filosofia de Nietzsche.
La Novel·la Simbòlica: Definició i Trets
És una reacció contra el model realista predominant a Europa. Els seus trets principals són:
- La vaguetat i la suggestió.
- La configuració d'un marc misteriós i irreal.
Esquema de les Novel·les Simbòliques Modernistes
Les novel·les simbòliques presenten un personatge solitari i singular que lluita per la seva autorealització.
Dimensió Simbòlica de l'Argument de Josafat
Podem dir que l'argument de Josafat té una dimensió simbòlica perquè el protagonista sol exercir un treball relacionat amb la religió i un ambient sacre, mentre que les forces destructores...
Exemples de Novel·la Simbòlica Catalana
- Raimon Casellas: Els sots ferèstecs (1901)
- Victor Català: Solitud (1905)
- Josep Pous i Pagès: La vida i la mort de Jordi Fraginals (1912)
Estil de la Novel·la Simbòlica: El Cas de Josafat
Les novel·les simbòliques, com Josafat, estan escrites amb una peculiar escriptura poètica que combina els recursos més variats i una abundant adjectivació amb un llenguatge sovint rude i abrupte.
Punt de Vista Narratiu a Josafat
El punt de vista narratiu a Josafat és en tercera persona omniscient.
Funció de la Descripció i la Introspecció a Josafat
La descripció ens introdueix en l'ambient sinistre del temple; la narració de les accions manté un ritme i un interès constants. La introspecció, finalment, serveix per a conèixer els ressorts íntims dels dos protagonistes i possibilita, fins a un cert punt, que dos individus tan anormals esdevinguin versemblants i creïbles per al lector.
L'Escassetat de Diàleg a Josafat
El diàleg és tan escàs a l'obra Josafat perquè Bertrana vol destacar les relacions entre Josafat i Fineta. En un context de deshumanització i bestialitat, és lògic que prescindeixi del primer element humanitzador: la paraula.
Presentació del Protagonista de Josafat
El protagonista de Josafat se'ns presenta descrivint-lo físicament. Se'ns informa de les dues passions que el dominen: la ira i la luxúria.
El Conflicte Central a Josafat
El narrador ens presenta la relació entre Josafat i Fineta. Mentre que Fineta és un personatge immutable, només caracteritzat pel fúriol sexual, Josafat oscil·la entre els dos pols del conflicte que el turmenta fins que és lentament conduït a una situació límit.
Evolució Temàtica: Capítols Centrals i Finals de Josafat
Si en els primers capítols dominava el sexe, els últims capítols venen marcats per la presència de la mort, el terror i la por que el cadàver sigui descobert.
Interpretació Simbòlica de l'Argument de Josafat
L'argument de Josafat pot ser interpretat en clau simbòlica com a al·legoria de la destrucció de l'individu, o com la història del guardià del temple, una variant de la Bella i la Bèstia.
Elements Simbòlics a Josafat
Altres elements de la novel·la Josafat que tenen un significat simbòlic són:
- Flabiol
- Campanar: Suggeridor per la seva forma fàl·lica i la seva gran potència sexual.
- Mateix Temple