La Renaixença Catalana: Orígens, Característiques i Figures Clau

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Español

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,03 KB

El Programa de la Renaixença

Aquest moviment és la identificació entre llengua i pàtria. L'inici simbòlic d'aquest moviment és la revista El Vapor d'Aribau el 1833.

Els seus 3 objectius principals eren:

  1. Fer prendre consciència de la viabilitat social i cultural de la llengua.
  2. Conscienciar aquells que usaven una llengua en la intimitat (català) i una altra en la vida pública (castellà) de la contradicció en què es trobaven.
  3. Interessar les capes burgeses per la llengua i per la cultura que els eren pròpies.

Per aconseguir aquests objectius, calia:

  1. Reconstruir el passat medieval.
  2. Redescobrir i divulgar els clàssics medievals.
  3. Recollir totes les llegendes i la poesia de tradició oral.
  4. Crear un model depurat de llengua.
  5. Crear una literatura en tots els seus gèneres.
  6. Crear editorials.
  7. Potenciar institucions culturals ja existents i crear-ne de noves.

Diferències entre Renaixença, Modernisme i Noucentisme

La diferència fonamental entre el Noucentisme i la Renaixença rau en l'existència d'un programa noucentista de modernització i normalització cultural que implica la societat, la classe política i els col·lectius intel·lectuals i literaris en un sol front comú: modernitzar, normalitzar i dignificar la vida d'un país (Catalunya) en la llengua que li és pròpia. La inexistència d'aquest programa en el cas del Modernisme marca la diferència fonamental entre aquests dos moviments, com podrem veure a continuació:

Modernisme

  • Artista tancat en la seva torre d'ivori: amb el seu art, convenç la societat i, com no funciona, es produeix aquest aïllament.
  • Literatura: grans obres mestres.

Noucentisme

  • Feina pedagògica: a la societat se li ha d'ensenyar a entendre i funcionar en societat, acostar-se a ella i fer feina per ells.
  • Fan una feina i pensen col·lectivament enfront de l'individualisme modernista.
  • Literatura: avorrida (IEC; gramàtica catalana i normes ortogràfiques).

Característiques de la Renaixença al PV, IB i Principat

Premisses

  • La Renaixença va ser un moviment burgès.
  • La burgesia es crea a conseqüència de la Revolució Industrial.
  • La Revolució Industrial va ser intensa al Principat i gairebé testimonial al País Valencià i les Illes Balears.

Conclusions

  • La Renaixença al Principat va tenir una dimensió social i col·lectiva.
  • La Renaixença a les Illes Balears i al País Valencià va tenir una dimensió més individual, amb aportacions concretes d'autors molt determinats.

Jacint Verdaguer: Figura Clau de la Renaixença

Jacint Verdaguer és, juntament amb Àngel Guimerà i Narcís Oller, un dels noms propis de la Renaixença des del punt de vista literari. Verdaguer va ser un personatge molt popular de la seva època. Es va dedicar bàsicament a la poesia.

L'obra de Verdaguer es pot definir en 3 períodes ben definits:

  1. 1860-1877: Va començar a redactar L'Atlàntida.
  2. 1877-1886: Publicà el segon llibre de poemes, Canigó.
  3. 1886-1902: Incorporà a la temàtica religiosa i èpica de les dues primeres etapes algunes noves troballes estètiques.

Cal destacar que la temàtica de la poesia de Verdaguer es basa en Catalunya (pàtria) i en Déu (fe), però no tracta l'amor.

Per entendre la importància de Verdaguer en el marc històric de la literatura catalana contemporània, cal tenir presents els aspectes següents:

  1. Verdaguer creà una obra literària sòlida, que serví de base per a prosistes i poetes posteriors.
  2. Fou el primer escriptor de la literatura catalana contemporània culta que arribà a l'ànima del poble.
  3. Contribuí a donar ressò universal a la llengua catalana.

Entradas relacionadas: