El Renaixement: Un període de canvis i innovació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,84 KB

Cronologia: 1452 Inauguració de la catedral de Florència. 1600 Composició de la primera òpera.

Context històric: El Renaixement neix a Florència i s'estén arreu d'Europa. En aquesta època, la cultura passa dels monestirs als palaus.

Humanisme: És el corrent filosòfic i artístic que sorgeix al Renaixement. Defensa: L'ésser humà és el punt principal d'interès, confia en la capacitat de l'ésser humà amb tot el seu potencial d'intel·ligència, creativitat i sensibilitat, s'oposa al teocentrisme considerat a l'Edat Mitjana. Prenen com a referència a l'EM

Invents: Teoria heliocèntrica, descobriment d'Amèrica, invenció de la perspectiva, sistema sanguini, invenció del microscopi, impremta

IMPREMTA: Johannes Guttemberg 1450. Permet: producció més ràpida, més difusió cultural, més quantitat de llibres produïts, llibres més barats, pèrdua del monopoli de la cultura per part de l'església, més diversitat de temàtiques. PRIMER LLIBRE: BIBLIA.

L'ART DEL RENAIXEMENT:

Els artistes s'inspiren en l'art dels antics grecs i romans.

Polifacètic: Domina diferents disciplines artístiques i científiques. LEONARDO DA VINCI

Mecenes: La persona que encarrega una obra, d'art podien ser les classes benestants. Monarquia, clergat, nobles, burgesia.

Conseqüències: + estabilitat econòmica per a l'artista, reconeixement social per a l'artista. - L'artista veu limitada la seva llibertat creativa, ha de crear una obra al gust de qui l'encarrega, del seu mecenes.

LA MÚSICA AL RENAIXEMENT:

Els compositors tracten de seguir els models grecoromans. Però com la música antiga es transmetia principalment de forma oral, no tenen partitures que els serveixen de referència.

El Renaixement serà conegut com l'Edat d'or de la polifonia, té moltes melodies.

En música vocal: la més destacada, instrument favorit: veu

A les composicions el que importa és que s'entengui el text: art favorit del Renaixement


Contrapuntística o imitativa: Formada per diverses veus/melodies, totes igual d'importants que entren en moments diferents i s'imiten entre elles.

Homofònica: La formen diverses veus que avancen a l'hora cadascuna en la seva altura.

ELS INSTRUMENTS S'AGRUPEN EN:

Agrupacions de música alta--- so potent brillant--- v.metall/percussió---espais oberts

Agrupacions de música baixa--- so delicat fluix---v.fusta/corda---espais tancats.

EVOLUCIÓ DELS INSTRUMENTS

Es deixen d'utilitzar: cars/complexes, difícils de tocar, passi de moda el so cromorn, llaut, serpent, viola de gamba

Evolucionen en un instrument millor: vihuela-guitarra, baixó-fagot, espineta-piano

Arriben als nostres dies sense molts canvis: violí, flauta dolça, orgue, trombó

0XRrN6YEZkHuWRAED-DNJgbuOyByXRl-tuLfqFFz0PPRg9eJhukvZabdIm8QPekxWrjQi6sD5e9VxElcW-qfHgwkwjqZh258XyclkgFXhSBG62jMZthn8f2Cq-yEQtWlJsy9Uyf9 ClavecíOxSMKzOEMIW2fKekDnX0Eld9NM6lgmRG6WoHtB8Fok5jaMhTOH09aHt5qD3di2COhkXQYUrNjIvQ9bq9UcVXw4xRe0JS5sj_ZNPOoGE_AAA0uTVLgjC3O27b-Nwaq4uX-hhF-tB4 Tiorba XtMDJxe3p8zGE00zymJXBJpwQ7Hs4Jvzjp699pRW_39H__XBye9dxhFyJuT6DxCsvtmgyCenkqjd4AT_K9roEkU8xR4FA3odgVIT4vFB-FwrUNPX6ciur55n4WQhPn4UOFhxq4vm Espineta


Composicions d'imitació de la música vocal

Composicions de dansa

Peces de nova composició

Ricercare

Fantasia

Canzona

Tiento








Pavana

Tordió

Branle

Gallarda

Preludi

Diferències

Tocata

Entradas relacionadas: