El Renaixement a la península itàlica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,55 KB
RENAIXEMENT
El Renaixement es divideix en tres grans etapes: el Quattrocento (segle XV), el Cinquecento (segle XVI) i el Manierisme (a partir del 1527). El Renaixement es desenvolupa a la península itàlica enmig d'un mosaic polític de petites ciutat-estat com Florència, Pàdua, Pisa, Milà, Màntua... amb importants rivalitats comercials, territorials i artístiques.
El protagonisme de les famílies burgeses adinerades va ser fonamental per al desenvolupament d'una cultura humanista a Florència a l'entorn de la família Medici; període que es coneix com a Quattrocento (segle XV). Florència va promocionar l'art i la cultura d'un art modern basat en la recuperació dels clàssics. Amb el creixement del poder del papat a la Ciutat del Vaticà, el centre de la producció artística es va desplaçar a Roma (període conegut com el Cinquecento del segle XVI. La voluntat del Papa Juli II de renovar la Basílica de Sant Pere del Vaticà va atreure els principals artistes del Renaixement i va convertir Roma en el centre de la producció artística del moment.
El 1527 les tropes de Carles V van entrar a Roma i van saquejar la ciutat, és el que es coneix com el Sacco di Roma que fou la principal causa de la decadència del papat i de la posterior diàspora de pintors, escultors i arquitectes arreu d'Europa. El 1541, amb l'amenaça de la Reforma protestant, El papa Pau III va convocar el Concili de Trento i va intentar la reforma de l'església de Roma. caract generals
Inspiració en l'antiguitat clàssica
L'humanisme difon una cultura clàssica com a model moral i estètic
Cultura antropocèntrica defensada per Dante i Petrarca
Els artistes recuperen la seva identitat i seran reconeguts pel seu prestigi
L'art té una funció estètica i moral CARACTERISTIQUES DE L'ESCULTURA
QUATTROCENTO: Donatello: recerca de la bellesa, la proporció i l'equilibri
CINQUECENTO: Recerca de l'expressivitat
MANIERISME: Giambologna Recerca de les formes arriscades i les figures hel·licoïdals o serpentinates. Pathos hel·lenístic
Màxim protagonisme de la figura humana
Recerca de la bellesa, la proporció i l'equilibri
Recuperació dels esquemes clàssics: contrapposto i corba praxiteliana
Temàtica profana i religiosa
Marbre monocrom i bronze
CARACTERISITIQUES PINTURA
QUATTROCENTO: Botticelli: recerca de la bellesa, la proporció i l'equilibri mitjançant pintures molt lineals
CINQUECENTO: Leonardo da Vinci, Miquel Àngel i Rafael Recerca de la bellesa idealitzada, simetria i equilibri de les composicions. Interès per l'expressivitat i els els efectes atmosfèrics
MANIERISME
ESCOLA VENECIANA: Tiziano Interès pels efectes lumínics i el paisatge
EL Greco Interès pel color i l'expressivitat.
Observació de la realitat com a punt de partida
Es conrea la pintura mural al fresc i la pintura a l'oli de cavallet. interés per la representació del volum, llum i natura. ús de la perspectiva geomètrica. escala humana. proporcions matemàtiques