Renaixement i Barroc: Moviments Culturals

Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras lenguas extranjeras

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,39 KB

· Edat Mitjana: sV dC (fi Imperi Romà) - sXV (caiguda Constantinoble)

Constantinoble (Grècia) → Istambul (Turquia)

· Prerenaixement italià:

Dolce Stil Nuovo

→ Dante: (Beatriu); Donna Angelicatta; “Divina Comèdia”

→ Petrarca: (Laura); “El Cançoner”

→ Boccaccio: “El Decameró”, obra de transició entre l'Edat Mitjana i el Renaixement


Renaixement i Classicisme

s XVI-XVII

Nous Temps → Canvis de Mentalitat

· Dignitat de l'Ésser Humà

· Retorn als Clàssics

Edat Moderna: Finals sXV - XVII

· Descobriment Amèrica (Mercats)

· Antropocentrisme (el món no gira entorn l'home)

· Mètodes Empírics → Ciència Moderna

· Art Renaixentista; Leonardo da Vinci, Miquel Àngel, Rafael; Equilibri, Ordre i Harmonia

· Monarquies Estabilitzades → Absolutisme, Lluís XIV

· Expansió de la Burgesia

· Problemes Religiosos; Aparició Protestantisme

Guerra dels Trenta Anys; (1618-1648); Europa del Nord Reformista, Europa del Sud Contrareformista

· Aparició Impremta → Expansió Cultura

· Aparició del Barroc a les Acaballes → Esplendor al sXVII


Humanisme

Moviment Cultural Estretament Lligat al Renaixement, Retorn als Clàssics Grecoromans (Models a Imitar)

Imiten i Interpreten Textos Antics;

Traduccions

Estudi de les Llengües Llatí, Grec i Hebreu

Moment d'Esplendor de les Llengües Romàniques

Cancelleria Reial Catalana

· Erasme de Rotterdam; Humanista Més Important, Pensador Notable

· Tomàs Moro; Amic d’Erasme, Humanista Important També Decapitat per Enric VIII

“Utopia”, Obra Més Important; Món Ideal en una Illa Americana, Perspectiva Idealitzada

· Maquiavel; Màxim Representant del Realisme Més Pràctic; “El Príncep” → Consells als Mèdici per Governar, “La Finalitat Justifica els Medis”, “És Millor Ser Temut que Estimat”, Avui es Diu “Maquiavèlic” al Sentit Agressiu i Pràctic de les Decisions

· Castiglione; “El Cortesà”, Ideal Cavalleresc Renaixentista (Home Ciències i d’Armes) que ha de Dominar Totes les Arts


Barroc

Període Comprès entre Renaixement i Neoclassicisme, Té com a Epicentre el s XVII

· Context General: Contrareforma; Reacció Contrària al Nou Esperit Humanista, Generada en una Societat en Crisi a Causa del Panorama Econòmic, Polític, Religiós i Social i de les Epidèmies Europees. S’Havia Acabat l'Ideal Renaixentista i l'Art Passa a Ser Més Complex Formalment

Abans del Barroc Hi va Haver el Moviment “Manierisme” i Després del Barroc el “Rococó”; Molt Més Carregat, es Decoraven Esglésies i Habitacions Reials

El Renaixement Mirava la Mesura, el Racionalisme, l'Equilibri i l’Harmonia, el Barroc es Decanta Pel Moviment, la Paradoxa, la Transgressió de Gèneres, etc

Les Construccions Renaixentistes Eren Semblants a les de l’Antiga Grècia (Rectes, Simples)

· Les Barroques Estaven Decorades

Durant el Renaixement; Quadres amb Colors Clars, Llums…

· El Barroc; Quadres amb Clar-obscura, es Recrea en la Mort, Foscor…

El Barroc és Exuberant, Desconfia de la Raó, Apel·la a l’Instint, a la Fantasia i a la Sensibilitat.


→ a Espanya;

· Prosa

Miguel de Cervantes (1547-1616); “El Ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha”

· Poesia

· Francisco de Quevedo; Conceptisme (Forma), “El Buscón”

· Lluís de Góngora; Culteranisme (Contingut), “Soledades”, “Fábula de Polifemo y Galatea”

· Teatre

· Félix Lope de Vega; Renovador Teatre Espanyol, Domina els Gèneres i els Barreja

“Fuenteovejuna”

· Tirso de Molina; Fa un Estudi Psicològic dels Personatges

“El Convidado de Piedra”, “El Burlador de Sevilla”

  • Diferències i Semblances entre Culteranisme i Conceptisme

El Conceptisme es Basa en la Forma i els Conceptes, es Busca l'Expressió Més Completa en les Menys Paraules Possibles. El Culteranisme en el Contingut, Busca la Bellesa en les Paraules..



Literatura Anglesa

Marcada al Barroc per l’Anomenat Teatre Elisabetià, Caracteritzat per la Simplicitat en l’Escena i Pel Relleu que Pren en la Paraula.

· Christopher Marlowe; Vida Apasionada, Rebel amb un Final Tràgic, Misteriós i amb Molt Prestigi Literari, Traductor d’Ovidi; “Faust”, “Edward the Second”

· William Shakespeare; “Shakespear” = “Shak + Pear”; Juntament amb Cervantes Marca un dels Cims de la Genialitat Literària de Tots els Temps, amb les Seves Obres Hi Ha un Harmonia entre la Tradició Popular i la Literatura Culta Renaixentista

“Romeu i Julieta”, “Hamlet”, “Otel·lo”, “El Rei Lear”, “Macbeth”

Era una Època de Benestar Econòmic i no Hi Havía Fractures Religioses

Escrivia per Viure i Després va Desenvolupar la Creació, Va Ser Actor, Autor i Coempresari

Va Ser Molt Ric als 36 Anys i es Va Jubilar als 50

Va Morir el Dia 23 d’Abril de 1616, el Mateix Dia i Any, però de Calendaris Diferents, que Miguel de Cervantes Saavedra


Va Néixer a una Ciutat de Londres, Casat als 18 Anys i va Tenir Diversos Fills, Traslladats a Londres on va Treballar d’Actor i Autor

La seva Producció Teatral Té Quatre Fases;

  • Aprendentatge; Conrea Diversos Tipus de Drama, “Romeu i Julieta”

  • Drama Històric, el Conrea, “Ricard III”

  • Obres Teatrals on l’Argument Principal és Fosc i Violent, “Hamlet”, “Otel·lo”

  • Més Calmada i Serena, “La Tempesta”

També Té un Recull de Sonets Importants

A la seva Obra Sovintegen Monòlegs i Frases que Han Passat a Formar Part de la Història de la Literatura Universal;

To be, or not to be, that is the question:

Whether 'tis nobler in the mind to suffer

The slings and arrows of outrageous fortune,

Or to take Arms against a Sea of troubles,

And by opposing end them: to die, to sleep

No more; and by a sleep, to say we end

Entradas relacionadas: