El Renaixement, el Barroc i la Il·lustració
Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura
Escrito el en catalán con un tamaño de 9,18 KB
El Renaixement (XV-XVI)
Característiques
- Retorn als clàssics: Crítica textual (anàlisi dels textos clàssics quant a forma i contingut).
- Cerca de l'harmonia, l'equilibri i la perfecció: Confiança plena en els clàssics: Aristòtil, Plató, Plaute, Eurípides, Sòfocles, Ovidi, Horaci, Ciceró, Virgili.
- Redefinició de la persona i el seu encaix en la natura: Lliure albir i reivindicació de la dignitat humana. Redefinició de la figura de Déu. Canvi de paradigma (teocentrisme → antropocentrisme). Pico della Mirandola al "Discurs sobre la dignitat de l'home" (1486) o Lluís Vives i la "Fabula de homine" (1518).
- Trencament de l'Església a Europa: El protestantisme.
- Impremta (1450): Divulgació del coneixement més democràtica.
- Nous mons: Descobriment d'Amèrica (1492).
- Nous minerals
- Nous aliments
- Descobriments científics: Òptica micro i macro que evoluciona, Miguel Servet descobreix la circulació de la sang...
- Més riquesa: Inici del capitalisme, banquers florentins i alemanys.
- Estats amb monarquies autoritàries: El poder reial es referma.
- Cort reial de Castella itinerant: Toledo, Valladolid, Madrid i Granada, i que feia escriure en castellà els autors de l'antiga corona d'Aragó.
La Poesia
- Noves maneres de fer poesia. Il Canzoniere de Petrarca.
- Influència de la poesia ausiasmarquiana, decasíl·labs amb cesura a la quarta.
- El sonet: Nova manera d'articular el poema: l'octava, els tercets encadenats.
Pere Serafí
- Síntesi de les noves i velles formes.
- Poeta català més representatiu del segle XVI.
- Va adoptar i adaptar les formes medievals d'Ausiàs March i va ser influenciat pels corrents italianitzants.
- En la seva poesia destaca:
- Tema amorós: Enalteix la dama, és una creació divina.
- Abundant adjectivació: Qualitats físiques i morals (galant, virtuosa, graciosa...).
- Presència de metàfores: Robí perfet, gran joia...
- Acròstic: Forma el nom de l'estimada unint la primera lletra de cada vers.
- Relació amb la natura: La dama està en harmonia amb la natura (últim quartet).
Joan Timoneda (1518/20-1583)
- Llibreter i editor valencià.
- Al igual que Pere Serafí, pren tornades i refranys populars a fi de glossar-los i desenvolupar-los poèticament; així, la cançó popular esdevé cançó culta.
Teatre
- Teatre a l'estil de Plaute: "La vesita".
- Reflex de la hipocresia de la noble societat.
- "En Corney" (anònima i no queda sencera): Comèdia que narra les relacions entre amo i criat.
Cristòfor Despuig
- Los Col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa
- Consta de sis col·loquis que tenen lloc a Tortosa entre el ciutadà Fàbio i el cavaller Líbio (l'autor), tortosins, i el cavaller valencià, Pere, acabat d'arribar de València, a qui aquells ensenyen i expliquen:
- La història i les belleses de la ciutat i terme de Tortosa.
- Els seus problemes:
- Socials: Pobres i mendicants, avantatges de l'estament ciutadà sobre el de cavaller.
- Eclesiàstics: Descripció detallada de les rendes del capítol i de la mesa, crítica desenfadada de la cobdícia del bisbe Ferran de Lloaces.
- Lingüístics: Influència persistent del castellà.
- Comentaris plens de reflexions d'abast més general que reflecteixen el temperament i l'actitud crítica de l'autor (com la seva posició, erasmiana, contrària a l'autoritat secular del papa) i la seva erudició (està al corrent de la historiografia clàssica, castellana i catalana, i és el primer historiador català que addueix com a testimoniatge els resultats de les excavacions).
El Barroc (XVII)
Característiques
- Moviment europeu que comprèn del tombant dels segles XVI-XVII fins al XVIII.
- Va respondre a la crisi dels dos dogmes fonamentals del Renaixement:
- La confiada admiració pels antics.
- L'optimisme racionalista.
- Irrupció del vitalisme: es prefereix la força que la bellesa.
- Irrupció d'un naturalisme sense naturalitat, crispat.
- El tema del temps adquireix una gran importància.
- Estilísticament el literat barroc es llança d'una manera deliberada a:
- Explotació dels recursos de la retòrica, la sintaxi i la versificació.
- Utilitzar sense mesura tots els recursos del seu art, sense témer de caure en l'artifici.
Des del punt de vista artístic
- El barroc conrea una estètica basada en l'excés i l'engany als sentits, que podem concretar en els següents punts:
- Joc constant entre realitat/aparença, bellesa/lletjor, veritat/mentida.
- Exageració que porta a la manca d'harmonia i desequilibri.
- Art recarregat, excessiu, ric, ampul·lós.
- Desengany i pessimisme.
- Món on triomfen la vanitat, les falses aparences i l'engany.
- L'art esdevé una paròdia de la realitat, un plagi.
- Art intel·lectualitzat contrastat amb la sàtira mordaç.
Temes propis de l'art i la literatura barroca
- La variabilitat de la fortuna.
- El món com un teatre.
- La vida com un somni.
- La mort.
- La fugacitat de la vida.
Recursos
- Artificiositat.
- Contrast de conceptes.
- Clarobscur.
- Il·lusions òptiques, jocs visuals.
- Deformació de la realitat.
- Sàtira corrossiva.
- Elogi desmesurat.
- Joc, paròdia.
- Cultismes i castellanismes.
- Figures retòriques: hipèrbaton, anàfora, personificació, metàfora...
El Barroc a Catalunya
- Decadència econòmica a la Península Ibèrica, iniciada per la mort de Felip II.
- A Catalunya es viu una de les crisis més agudes que ha sofert mai la cultura del país.
- Es manifesta la influència dels principals temes i autors castellans (Luis de Góngora, Calderón de la Barca, Baltasar Gracián), s'observa a:
- Especialment es nota en el vocabulari i la sintaxi de la poesia i el teatre.
- En la predicació, en els certàmens poètics de l'època i en els gèneres populars.
- En el barroc català destaca Francesc Vicent Garcia, poeta i comediògraf, que va tenir un gran prestigi posteriorment.
- El moment culminant del barroc català es pot situar a la Guerra dels Segadors, on hi havia intents ja conscients de renovar i revitalitzar la cultura catalana. S'ha de destacar sobretot l'obra poètica i dramàtica de Francesc Fontanella.
La Il·lustració, el Segle de les Llums
- La raó passa a ser el criteri de veritat. Allò que suporti la llum de la raó serà vàlid, menys en l'àmbit de la religió. A Espanya encara existeix la Inquisició.
- El sistema polític hegemònic europeu és la monarquia absoluta.
- La reflexió dels il·lustrats en matèria política porta a l'aparició d'un nou model polític: el liberalisme polític, que es basa en quatre principis:
- Acceptació del principi de sobirania popular: El poder resideix en la gent i emana de la gent, això és lògic i raonable. El rei és rei per voluntat popular.
- Participació del poble en els afers polítics a través del sufragi.
- Separació dels poders: Legislatiu, executiu i judicial; els han d'exercir institucions i persones diferents.
- Reconeixement de drets i llibertats dels ciutadans.
- El primer lloc on s'implanta aquest model és als EUA (1787) i uns anys després a França (1789).
- En l'àmbit econòmic: liberalisme econòmic, les bases del qual són:
- Lliure iniciativa.
- Recerca del màxim benefici.
- Absència de control de l'economia per part del poder polític.
- Confiança en el mercat com a regulador d'aquesta activitat.
- Durant l'època de la Il·lustració es produeix la Revolució Industrial. El liberalisme econòmic és el gran suport d'aquesta nova etapa.
Neoclassicisme i Il·lustració en les Arts
- Marcat esperit crític.
- Homes i dones comencen a qüestionar tot el saber sota la raó.
- A França neix aquest moviment i Diderot aspira a recollir tot el saber en l'Enciclopèdia.
- Destaquen personalitats com: Voltaire, Rousseau, Montesquieu, D'Alembert i Kant.
- A França, caràcter laic.
- Revalorització del món clàssic.
- Una via de coneixement van ser: les gramàtiques, diccionaris, catàlegs bibliogràfics, històries de la literatura...
- La il·lustració, amb caràcter racionalista i educador, considerava que era necessari l'estudi de les llengües.