El Renaixement, el Barroc i la Il·lustració

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 9,18 KB

El Renaixement (XV-XVI)

Característiques

  • Retorn als clàssics: Crítica textual (anàlisi dels textos clàssics quant a forma i contingut).
  • Cerca de l'harmonia, l'equilibri i la perfecció: Confiança plena en els clàssics: Aristòtil, Plató, Plaute, Eurípides, Sòfocles, Ovidi, Horaci, Ciceró, Virgili.
  • Redefinició de la persona i el seu encaix en la natura: Lliure albir i reivindicació de la dignitat humana. Redefinició de la figura de Déu. Canvi de paradigma (teocentrisme → antropocentrisme). Pico della Mirandola al "Discurs sobre la dignitat de l'home" (1486) o Lluís Vives i la "Fabula de homine" (1518).
  • Trencament de l'Església a Europa: El protestantisme.
  • Impremta (1450): Divulgació del coneixement més democràtica.
  • Nous mons: Descobriment d'Amèrica (1492).
    • Nous minerals
    • Nous aliments
  • Descobriments científics: Òptica micro i macro que evoluciona, Miguel Servet descobreix la circulació de la sang...
  • Més riquesa: Inici del capitalisme, banquers florentins i alemanys.
  • Estats amb monarquies autoritàries: El poder reial es referma.
  • Cort reial de Castella itinerant: Toledo, Valladolid, Madrid i Granada, i que feia escriure en castellà els autors de l'antiga corona d'Aragó.

La Poesia

  • Noves maneres de fer poesia. Il Canzoniere de Petrarca.
  • Influència de la poesia ausiasmarquiana, decasíl·labs amb cesura a la quarta.
  • El sonet: Nova manera d'articular el poema: l'octava, els tercets encadenats.

Pere Serafí

  • Síntesi de les noves i velles formes.
  • Poeta català més representatiu del segle XVI.
  • Va adoptar i adaptar les formes medievals d'Ausiàs March i va ser influenciat pels corrents italianitzants.
  • En la seva poesia destaca:
    • Tema amorós: Enalteix la dama, és una creació divina.
    • Abundant adjectivació: Qualitats físiques i morals (galant, virtuosa, graciosa...).
    • Presència de metàfores: Robí perfet, gran joia...
    • Acròstic: Forma el nom de l'estimada unint la primera lletra de cada vers.
    • Relació amb la natura: La dama està en harmonia amb la natura (últim quartet).

Joan Timoneda (1518/20-1583)

  • Llibreter i editor valencià.
  • Al igual que Pere Serafí, pren tornades i refranys populars a fi de glossar-los i desenvolupar-los poèticament; així, la cançó popular esdevé cançó culta.

Teatre

  • Teatre a l'estil de Plaute: "La vesita".
  • Reflex de la hipocresia de la noble societat.
  • "En Corney" (anònima i no queda sencera): Comèdia que narra les relacions entre amo i criat.

Cristòfor Despuig

  • Los Col·loquis de la insigne ciutat de Tortosa
  • Consta de sis col·loquis que tenen lloc a Tortosa entre el ciutadà Fàbio i el cavaller Líbio (l'autor), tortosins, i el cavaller valencià, Pere, acabat d'arribar de València, a qui aquells ensenyen i expliquen:
    • La història i les belleses de la ciutat i terme de Tortosa.
    • Els seus problemes:
      • Socials: Pobres i mendicants, avantatges de l'estament ciutadà sobre el de cavaller.
      • Eclesiàstics: Descripció detallada de les rendes del capítol i de la mesa, crítica desenfadada de la cobdícia del bisbe Ferran de Lloaces.
      • Lingüístics: Influència persistent del castellà.
  • Comentaris plens de reflexions d'abast més general que reflecteixen el temperament i l'actitud crítica de l'autor (com la seva posició, erasmiana, contrària a l'autoritat secular del papa) i la seva erudició (està al corrent de la historiografia clàssica, castellana i catalana, i és el primer historiador català que addueix com a testimoniatge els resultats de les excavacions).

El Barroc (XVII)

Característiques

  • Moviment europeu que comprèn del tombant dels segles XVI-XVII fins al XVIII.
  • Va respondre a la crisi dels dos dogmes fonamentals del Renaixement:
    • La confiada admiració pels antics.
    • L'optimisme racionalista.
  • Irrupció del vitalisme: es prefereix la força que la bellesa.
  • Irrupció d'un naturalisme sense naturalitat, crispat.
  • El tema del temps adquireix una gran importància.
  • Estilísticament el literat barroc es llança d'una manera deliberada a:
    • Explotació dels recursos de la retòrica, la sintaxi i la versificació.
    • Utilitzar sense mesura tots els recursos del seu art, sense témer de caure en l'artifici.

Des del punt de vista artístic

  • El barroc conrea una estètica basada en l'excés i l'engany als sentits, que podem concretar en els següents punts:
    • Joc constant entre realitat/aparença, bellesa/lletjor, veritat/mentida.
    • Exageració que porta a la manca d'harmonia i desequilibri.
    • Art recarregat, excessiu, ric, ampul·lós.
    • Desengany i pessimisme.
    • Món on triomfen la vanitat, les falses aparences i l'engany.
    • L'art esdevé una paròdia de la realitat, un plagi.
    • Art intel·lectualitzat contrastat amb la sàtira mordaç.

Temes propis de l'art i la literatura barroca

  • La variabilitat de la fortuna.
  • El món com un teatre.
  • La vida com un somni.
  • La mort.
  • La fugacitat de la vida.

Recursos

  • Artificiositat.
  • Contrast de conceptes.
  • Clarobscur.
  • Il·lusions òptiques, jocs visuals.
  • Deformació de la realitat.
  • Sàtira corrossiva.
  • Elogi desmesurat.
  • Joc, paròdia.
  • Cultismes i castellanismes.
  • Figures retòriques: hipèrbaton, anàfora, personificació, metàfora...

El Barroc a Catalunya

  • Decadència econòmica a la Península Ibèrica, iniciada per la mort de Felip II.
  • A Catalunya es viu una de les crisis més agudes que ha sofert mai la cultura del país.
  • Es manifesta la influència dels principals temes i autors castellans (Luis de Góngora, Calderón de la Barca, Baltasar Gracián), s'observa a:
    • Especialment es nota en el vocabulari i la sintaxi de la poesia i el teatre.
    • En la predicació, en els certàmens poètics de l'època i en els gèneres populars.
  • En el barroc català destaca Francesc Vicent Garcia, poeta i comediògraf, que va tenir un gran prestigi posteriorment.
  • El moment culminant del barroc català es pot situar a la Guerra dels Segadors, on hi havia intents ja conscients de renovar i revitalitzar la cultura catalana. S'ha de destacar sobretot l'obra poètica i dramàtica de Francesc Fontanella.

La Il·lustració, el Segle de les Llums

  • La raó passa a ser el criteri de veritat. Allò que suporti la llum de la raó serà vàlid, menys en l'àmbit de la religió. A Espanya encara existeix la Inquisició.
  • El sistema polític hegemònic europeu és la monarquia absoluta.
  • La reflexió dels il·lustrats en matèria política porta a l'aparició d'un nou model polític: el liberalisme polític, que es basa en quatre principis:
    • Acceptació del principi de sobirania popular: El poder resideix en la gent i emana de la gent, això és lògic i raonable. El rei és rei per voluntat popular.
    • Participació del poble en els afers polítics a través del sufragi.
    • Separació dels poders: Legislatiu, executiu i judicial; els han d'exercir institucions i persones diferents.
    • Reconeixement de drets i llibertats dels ciutadans.
  • El primer lloc on s'implanta aquest model és als EUA (1787) i uns anys després a França (1789).
  • En l'àmbit econòmic: liberalisme econòmic, les bases del qual són:
    • Lliure iniciativa.
    • Recerca del màxim benefici.
    • Absència de control de l'economia per part del poder polític.
    • Confiança en el mercat com a regulador d'aquesta activitat.
  • Durant l'època de la Il·lustració es produeix la Revolució Industrial. El liberalisme econòmic és el gran suport d'aquesta nova etapa.

Neoclassicisme i Il·lustració en les Arts

  • Marcat esperit crític.
  • Homes i dones comencen a qüestionar tot el saber sota la raó.
  • A França neix aquest moviment i Diderot aspira a recollir tot el saber en l'Enciclopèdia.
  • Destaquen personalitats com: Voltaire, Rousseau, Montesquieu, D'Alembert i Kant.
  • A França, caràcter laic.
  • Revalorització del món clàssic.
  • Una via de coneixement van ser: les gramàtiques, diccionaris, catàlegs bibliogràfics, històries de la literatura...
  • La il·lustració, amb caràcter racionalista i educador, considerava que era necessari l'estudi de les llengües.

Entradas relacionadas: